لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

دفاع ترامپ از تصمیم به خروج از سوریه در پی دو استعفا و واکنش‌های منفی


چندی پس از کناره‌گیری وزیر دفاع ایالات متحده و ساعتی پس از آن‌که نماینده آن کشور در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز استعفا کرد، دونالد ترامپ بر تصمیم خود در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پای فشرد و از آن دفاع کرد.

آقای ترامپ اول دی‌ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که نیروهای آمریکایی قرار نبود بیشتر از سه ماه در سوریه بمانند.

دونالد ترامپ می‌گوید «در اصل قرار بود ما سه ماه در سوریه بمانیم، و این موضوع مال هفت سال پیش است».

او افزوده «ما هرگز [از سوریه] خارج نشدیم. وقتی من رئیس‌جمهور شدم، داعش جولان می‌داد».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده اظهار کرده است «حال‌که داعش به‌شکل گسترده‌ای شکست خورده، کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، به راحتی قادر خواهند بود تا به حساب باقی‌مانده آن برسند. ما به خانه باز می‌گردیم».

به نظر می‌رسد اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به هفت سال پیش، به سال ۲۰۱۱ یعنی زمانی باز می‌گردد که جنگ داخلی سوریه آغاز شد. نیروهای ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با داعش به سوریه اعزام شدند.

در جنگ داخلی سوریه، ترکیه و شماری دیگر از کشورهای منطقه از گروه‌های مختلف شورشی حمایت کرده‌اند که البته لزوما با هم سازگاری ندارند. آمریکا و ائتلافی که علیه داعش تشکیل شد نیز از شماری از گروه‌ها در نبردها علیه «حکومت اسلامی حمایت کرده‌اند. بر سر حمایت از شورشیان عمدتا کـرد در شمال سوریه، سال‌هاست بین آنکارا و واشینگتن اختلاف نظر وجود دارد. ایران و روسیه نیز مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد هستند.

آقای ترامپ ساعاتی بعد از توئیت‌های اولیه در مورد سوریه، در مورد جیم متیس، وزیر دفاع و برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش، که از مقام‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند نیز توئیت‌هایی را منتشر کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد آقای متیس نوشته: وقتی رئیس‌جمهوری [باراک] اوباما، به‌شکل بی‌ادبانه‌ای جیم متیس را اخراج کرد، من به او شانس دوباره‌ای دادم. برخی فکر کردند من نباید [این کار را بکنم]، من فکر کردم که باید. روابط جالب- ولی من در عین حال همه منابعی که او در واقع در اختیار نداشت، در اختیارش گذاشتم. متحدان خیلی مهم هستند، ولی نه وقتی که از ایالات متحده بهره می‌برند.

ژنرال متیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، فرماندهی «ستاد فرماندهی مرکزی»، که از جمله بر عملیات آن کشور در خاورمیانه نظارت می‌کند، را برعهده داشت.

روزنامه واشینگتن‌پست زمانی نوشته بود که اختلافات مختلف با اوباما از جمله در مورد نحوه مقابله با ایران و متحدانش، شمار سربازان آمریکایی در عراق یا مسائل دیگر باعث شد تا او زودهنگام بازنشسته شد.

ترامپ در مورد برت مک‌گورک نیز نوشته او را نمی‌شناسد، از سوی باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ برگزیده شده بود و قرار بود اساسا در فوریه این مقام را ترک کند، اما پیش از رفتن، استعفا کرده‌است.

دونالد ترامپ در توئیت دیگری نیز بار دیگر رسانه‌هایی که به گفته او «اخبار جعلی» پخش می‌کنند را هدف انتقادهای خود قرار داده و می‌گوید: اگر هر کس دیگری به جز رئیس‌جمهوری محبوب شما، دونالد ترامپ، اعلام می‌کرد که ارتش را پس از وارد کردن تلفات سنگین به داعش، به خانه باز می‌گرداند (سالم و خوشحال)، آن شخص تبدیل به محبوب‌ترین قهرمان در آمریکا می‌شود. اما من هدف حملات شدید رسانه‌های اخبار جعلی قرار می‌گیرم.

تازه‌ترین پست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر ساعاتی پس از استعفای برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، منتشر شده‌است.

استعفای این مقام ایالات متحده خود در پی کناره‌گیری جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، رخ می‌دهد. و همه این رخدادها پس از آن است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیتر خود خبر داد ارتش آمریکا را از سوریه خارجه می‌کند و گزارش‌هایی منتشر شد که نیروهای آمریکایی بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز دیگر از سوریه خارج می‌شوند.

آقای متیس در نامه کناره‌گیری خود نوشته بود از آنجایی‌که حق رئیس‌جمهوری است که وزیر دفاعی داشته باشد همسو با دیدگاه‌هایش، او تصمیم گرفته از سمت وزارت دفاع کناره‌گیری کند.

بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی برت مک‌گورک در نامه کناره‌گیری خود نوشته داعش هنوز شکست نخورده و خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی به این گروه اجازه می‌دهد تا دوباره پا بگیرد.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام که از حامیان ترامپ به‌شمار می‌رود، گفته بود: وقتی آمریکا از سوریه خارج می‌شود، ما خیلی ساده این کشور را به روسیه و ایران و به ویژه ایران تحویل می‌دهیم.

دونالد ترامپ اما گفته بود آمریکا تمایلی ندارد پلیس خاورمیانه باشد و «دولت‌های روسیه، ایران و سوریه از خروج نظامیان آمریکایی خوشحال نیستند چون اکنون باید با داعش و سایر دشمنان خود بدون کمک ما بجنگند».

تصمیم رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با واکنش‌هایی چه داخل و چه خارج از آمریکا روبه‌رو شده‌است.

اروپای آزاد، توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG