لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۰

هشدار شورای نگهبان نسبت به «تخریب» انتخاباتی


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان با هشدار نسبت به آن چه «تخریب، توهین و افترا در روند تبلیغات انتخابات» خواند، اعلام کرد که اگر این «تخریب‌‌ها» سرنوشت انتخابات را تغییر دهد این شورا ممکن است به ابطال آرا در برخی از حوزه‌ها اقدام کند.

عباسعلی کدخدایی در برنامه تهران ۲۰ تلویزیون گفت: «اگر تخریب، توهین و افترا در روند تبلیغات انتخابات باشد، طبعاً مجری انتخابات، دستگاه انتظامی و قوه قضائیه به شكایات و اعتراضات رسیدگی خواهد كرد. اما اگر تخریب‌ها به گونه‌ای باشد كه سرنوشت انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد، شورای نگهبان وارد عمل می‌شود و ممكن است در مرحله تایید نهایی، در صحت انتخابات تجدید نظر و تصمیماتی برای ابطال حوزه‌های انتخابیه اتخاذ كند.»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین بار دیگر بر «بی‌طرفی» این شورا تاکید کرد و به مردم اطمنیان داد که از آرای آنها «صیانت» خواهد کرد.

‌با این حال منتقدان عمدتا اصلاح‌طلب شورای نگهبان این نهاد تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی را بارها به رعایت نکردن بی‌طرفی در انتخابات گذشته و انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران متهم کرده‌اند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از سوی اصلاح‌طلبان متهم شده است که از محمود احمدی‌نژاد که خود یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری است حمایت می‌کند.

منتقدان دبیر شورای نگهبان برای نمونه به سخنان وی در فروردین‌ماه امسال اشاره می‌کنند. احمد جنتی در جمع ناظران انتخاباتی با بیان این که «دشمنان ایران اسلامی که در فکر براندازی نرم هستند، به دنبال این هستند که رئیس جمهوری بر سر کار آید که به خودشان و مقاصدشان نزدیک‌تر باشد» به تمجید از دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته بود.

این اظهارات احمد جنتی با واکنش اصلاح‌طلبان و از جمله مهدی کروبی که خود نیز کاندیدای انتخابات ۲۲ خردادماه است مواجه شد.

در واکنش به این اظهارات، مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به اعضای شورای نگهبان نوشت: «در واقع هنگامی که پير شورای نگهبان از نامزدی خاص در جمع ناظران دفاع می‌کند، از ناظران جوان آن چه انتظاری می‌توان داشت جز اين که دريابند که بايد همان فرد خاص برنده انتخابات ۲۲ خرداد باشد؟»


یکی دیگر از نگرانی‌هایی که اصلاح‌طلبان از آن سخن می‌گویند «همسو» بودن ناظران انتخاباتی شورای نگهبان با برگزارکنندگان انتخابات است.
یکی دیگر از نگرانی‌هایی که اصلاح‌طلبان از آن سخن می‌گویند «همسو» بودن ناظران انتخاباتی شورای نگهبان با برگزارکنندگان انتخابات است.

برای نمونه مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دوره محمد خاتمی، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با متهم کردن شورای نگهبان به جهت‌گیری گفته است: «اين دوره يک لشکر نظارت که عليه اصلاح‌طلبان و حمايت از جريانی خاص آموزش ديده‌اند در صندوق‌ها حضور دارند.»

نگرانی از سلامت آرا تا بدانجا پیش رفت که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو رقیب اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای مشترک به شورای نگهبان خواستار آن شده بودند که ناظران انتخاباتی از «چهره‌های مستقل و اشخاص موجه و شناخته‌شده» باشند.

در اقدامی دیگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای نظارت بر روند انتخابات کمیته مشترک «صیانت از آرا» را تشکیل داده‌اند که با انتقاد فراوان طرفداران محمود احمدی‌نژاد مواجه شده است.
XS
SM
MD
LG