لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴
تجمع ایرانیان مقیم اتریش در حمایت از اعتراض‌ها در ایران
تجمع ایرانیان مقیم اتریش در حمایت از اعتراض‌ها در ایران

پوشش همزمان رویدادهای مرتبط با اعتراضات سراسری در ایران

پوشش زنده اخبار و گزارش‌های مربوط به تجمع‌ها و تظاهرات در شهرهای ایران

  • محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، در توئیتی با اعلام اینکه مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، نسبت به تکرار وقوع آنچه «کهریزک دوم»‌نامید،‌ هشدار داد.
  • وزیر خارجه آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا قصد دارد وزیر خارجه ایران را برای گفت‌وگو در مورد اعتراضات گسترده اخیر در ایران، دعوت کند.
  • منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیواروپای آزاد/رادیو آزادی گفته‌اند سفر آقای ظریف به بروکسل محتمل است و در صورت انجام، روز آن پنجشنبه یا جمعه ( ۲۱ یا ۲۲ دی ماه) خواهد بود. این منابع مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، افزوده‌اند که این دیدار در قالب دیدارها در زمینه توافق اتمی (برجام) انجام خواهد شد اما مسلما «سایر موضوعات» می‌تواند در آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و هم‌تای فرانسوی او در مورد اعتراضات ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.
  • رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی درباره دخالت این نهاد اطلاعاتی آمریکا در اعتراضات گسترده ایران را رد کرده و گفته‌است ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.
  • وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس٬ درباره اعتراض‌های سراسری در ایران٬ گزارش دادند. اما نماینده ایذه در مجلس،‌ می‌گوید: «نمایندگان از این گزارشات سطحی، راضی نشدند».
  • دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت «آزاد شده‌اند».
  • ده‌ها تشکل دانشجویی در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنان شدند.
۰۷:۳۱ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و هم‌تای فرانسوی او اخیرا در مورد اعتراضات ایران تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.
آن‌طور که کاخ سفید گفته امانوئل مکرون و دونالد ترامپ «هم‌عقیده هستند که اعتراضات گسترده در ایران نشانه شکست حکومت ایران در برآورده کردن نیازهای شهروندان خود‌ است؛ در حالی‌که به جای آن، ثروت کشور را خرج تروریسم و اقدامات نظامی در خارج از کشور می‌کند».

بیشتر بخوانید

۰۱:۴۵ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

کاخ سفید آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده روز شنبه با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بر اساس اعلام کاخ سفید، علاوه بر آنکه در این گفت‌وگو آقای ترامپ همتای فرانسوی‌اش را در جریان تازه‌ترین تحولات مرتبط با شبه‌جزیره کره قرار داده است، دو طرف در مورد اعتراض‌ها در ایران نیز صحبت کرده‌اند.

در مورد ایران این بیانیه می‌گوید که رهبران دو کشور بر این موضوع توافق داشتند که تظاهرات گسترده در ایران نشانه‌ای از ناکامی رژیم ایران در تأمین نیازهای مردم خویش است چرا که ثروت کشور را برای تأمین مالی تروریسم و ستیزه‌جویی در خارج از کشور صرف می‌کند.

۰۱:۳۷ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

وزیر خارجه آلمان گفته است که اتحادیه اروپا از محمدجواد ظریف برای صحبت در مورد اعتراض‌های اخیر در ایران دعوت خواهد کرد.

زیگمار گابریل به شبکه زد.دی.اف آلمان گفته است که به همراه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق کرده‌ایم که از محمدجواد ظریف توافق برای گفت‌وگو دعوت شود و اگر ممکن باشد این کار هفته آینده انجام شود.

با آغاز اعتراض‌ها سراسری در ایران و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان، آلمان از این خواسته بود که حق اعتراض مردم را محترم بشمارد و اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده بود که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران باید تضمین شود.

۰۱:۱۸ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

استاندار اصفهان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با سایت اعتماد آنلاین با خودداری از اعلام شمار بازداشت‌شدگان در این استان گفته است که مجاز به اعلام این موضوع نیست.

محسن مهرعلی‌زاده مدعی شده که «نمی‌شود همه رازها را بگوییم... وقتی رد پای فلان گروه را پیدا کردیم نمی‌توانیم مسئله را باز کنیم. یک مسائلی هست که به امنیت مردم برمی‌گردد...»

استان اصفهان یکی از مناطقی است که به اذعان فرمانده‌کل سپاه، این نیروی نظامی امنیتی برای برخورد با معترضان وارد عمل شده است و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان چندین کشته بر جا گذاشته است.

در مورد بازداشت‌شدگان در استان اصفهان، تنها تلویزیون محلی این استان از بازداشت ۱۰۰ تن در جریان تجمع‌های اعتراضی دوشنبه گذشته خبر داده است.

۰۰:۵۳ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی درباره دخالت این نهاد در اعتراض‌های سراسری ایران را رد کرد و گفت که ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.

مایک پمپئو روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که اوضاع اقتصادی در ایران «خوب نیست» و «همین باعث شد تا مردم به خیابان‌ها بریزند».

او اضافه کرد که «رژیم واپسگرای تهران» گوش‌های خود را به روی صدای مردم ایران بسته است و یادآور شد «این خود مردم ایران بودند- آنها شروع کردند، خلق کردند، اعتراضات را ادامه دادند و خواستار شرایط بهتر زندگی و بریدن از این رژیم ربانی‌سالار شدند».

۰۰:۵۱ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

وزیر آموزش و پرورش ایران بدون اشاره مستقیم به بازداشت شماری از دانش‌آموزان در اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر خبر داده است که رایزنی‌ها با وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی برای «حل مشکلات تک تک این دانش‌آموزان» ادامه دارد.

او همچنین گفته است که «هیچ یک از دانش‌آموزانی که با مشکل مواجه شده‌اند، تا تعیین تکلیف نهایی در زندان نگهداری نخواهند شد».

آقای بطحایی اشاره نکرده است که این دانش‌آموزان کجا نگهداری می‌شوند.

مشخص نیست که در اعتراض‌های اخیر چه تعداد از دانش‌آموزان بازداشت شده‌اند، اما اظهاراتی که اخیراً از قول معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور منتشر شده، مدعی است بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در جریان اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، جوان و نوجوان هستند.

روز یکشنبه یک نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت اذعان کرد که «آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان بازداشت شده در دست کمیسیون آموزش و تحقیقات نیست».

۰۰:۴۹ ۱۸.۱۰.۱۳۹۶

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز یکشنبه گفته است که ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین مدعی شده که اعتراض‌های سراسری ایران «طرحی دو مرحله» و طراحی شده توسط آمریکا بود که قرار مرحله اول آن چهل روز طول بکشد.

او مرحله دوم این طرح را «از ۲۰ بهمن تا اسفندماه با تشابه‌سازی انقلاب ۱۳۵۷» عنوان کرده که به ادعای او قرار بود «تظاهرات خشن و مسلحانه راه‌اندازی و اجرا شود».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ظرف ۱۰ روز گذشته دلایل مختلفی را برای بروز اعتراضات بر شمرده‌اند که عمده آنها به دخالت عوامل خارجی از جمله آمریکا، اسرائیل، عربستان، موساد، سیا، داعش، سازمان مجاهدین خلق، شبکه‌های اجتماعی بویژه تلگرام، و برادر زن صدام باز می‌گردد.

این در حالی است که ۱۶ فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز شنبه ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «دخالت» ‌ کشورهای خارجی در تجمع‌های اخیر را «توهین» به مردم دانسته و تأکید کردند که «تمرکز روی عوامل خارجی باعث غفلت یا تغافل از ریشه‌های اعتراض و نارضایتی و درمان آن‌ها می‌شود».

۲۰:۵۱ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

شماری از ایرانیان مقیم اتریش وین در حمایت از معترضان ایران روز شنبه ۱۶ دی ماه در میدان حقوق بشر وین گرد هم آمدند. تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع بالغ بر ۲۵۰ تن ذکر شده است. پیشتر در روز دوشنبه ۱۱ دی ماه نیز تجمعی در اشتفانز پلاتز وین برگزار شد که دست کم ۶۰۰ تن در آن حاضر بودند.

۱۹:۵۲ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

سرنوشت اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران به کدام سو می‌رود و آیا آن طور که برخی مقام‌های حکومتی ادعا می‌کنند، عوامل خارجی در این اعتراض‌ها نقش داشته‌اند؟ این پرسش را رضا جمالی در میزگردی با دو کارشناس مورد بررسی قرار است؛ تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی در پاریس و عمار ملکی، پژوهشگر علوم سیاسی در هلند.

سرنوشت اعتراض‌های سراسری ایران؛ دیدگاه عمار ملکی و تقی رحمانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:00 0:00
لینک مستقیم

۱۸:۱۱ ۱۷.۱۰.۱۳۹۶

کمپین حقوق بشر در ایران در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که شش تن از دانشجویان بازداشتی به نام‌های رومینا محسنی، سیاوش امجدی،‌ سینا غفاری، سروش موسویان، سهیل موحدان و محمد محمدیان آزاد شده اند.

این دانشجویان در روزهای گذشته همراه با دهها دانشجو و فعال صنفی دانشجویی دیگر به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

در این ارتباط،‌ فرید موسوی،‌ نماینده مجلس،‌ در توئیتی با اعلام اینکه پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی است، ‌خبر داد که آنها برای آنچه «پیشگیری» توصیف کرد، بازداشت شده اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG