لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶
تجمع ایرانیان مقیم اتریش در حمایت از اعتراض‌ها در ایران
تجمع ایرانیان مقیم اتریش در حمایت از اعتراض‌ها در ایران

پوشش همزمان رویدادهای مرتبط با اعتراضات سراسری در ایران

پوشش زنده اخبار و گزارش‌های مربوط به تجمع‌ها و تظاهرات در شهرهای ایران

  • محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، در توئیتی با اعلام اینکه مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، نسبت به تکرار وقوع آنچه «کهریزک دوم»‌نامید،‌ هشدار داد.
  • وزیر خارجه آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا قصد دارد وزیر خارجه ایران را برای گفت‌وگو در مورد اعتراضات گسترده اخیر در ایران، دعوت کند.
  • منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیواروپای آزاد/رادیو آزادی گفته‌اند سفر آقای ظریف به بروکسل محتمل است و در صورت انجام، روز آن پنجشنبه یا جمعه ( ۲۱ یا ۲۲ دی ماه) خواهد بود. این منابع مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، افزوده‌اند که این دیدار در قالب دیدارها در زمینه توافق اتمی (برجام) انجام خواهد شد اما مسلما «سایر موضوعات» می‌تواند در آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و هم‌تای فرانسوی او در مورد اعتراضات ایران، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.
  • رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی درباره دخالت این نهاد اطلاعاتی آمریکا در اعتراضات گسترده ایران را رد کرده و گفته‌است ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.
  • وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس٬ درباره اعتراض‌های سراسری در ایران٬ گزارش دادند. اما نماینده ایذه در مجلس،‌ می‌گوید: «نمایندگان از این گزارشات سطحی، راضی نشدند».
  • دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت «آزاد شده‌اند».
  • ده‌ها تشکل دانشجویی در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنان شدند.
۰۰:۵۶ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

در گزارشی که در ساعات پایانی روز شنبه در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، به شکل‌گیری تجمعاتی در شهرهای کرج، شیراز، اهواز، بندرعباس، کرمان، اردبیل، همدان، اراک، سمنان، زنجان، و نیز شهرهای بهشهر، آمل، و تنکابن در استان مازندران اذعان شده، اما این خبرگزاری مدعی شده که حاضران در این تجمعات تعدادی اندک بودند که با دخالت نیروی انتظامی متفرق شدند.

این در حالی است که تصاویر مخابره شده توسط شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که دامنه اعتراض‌ها در روز شنبه به شمار بیشتری از شهرهای گسترش یافته و در بسیاری از شهرها شمار قابل توجهی از شهروندان در تجمعات اعتراضی حاضر بوده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با معترضان در برخی شهرهای ایران است و از جمله تأیید شده که دو نفر به ضرب گلوله کشته شده‌اند، و دست کم پنج تن نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی جمهوری اسلامی از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها از روز دوشنبه در این مورد اطلاع‌رسانی نکردند و از نیم‌روز شنبه شماری از این رسانه‌ها مدعی تخریب اموال عمومی توسط شماری از معترضان شدند.

۰۱:۰۸ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

در روزهای جمعه و شنبه با گسترش اعتراض‌ها، شماری از سیاست‌مداران آمریکایی از معترضان در ایران حمایت کرده‌اند. روز جمعه سناتور تام کاتن بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار حمایت از مردم ایران شد.

شامگاه جمعه پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بر اهمیت حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران انگشت گذاشت و تصریح کرد که این اعتراض‌ها نتیجه رفتار رژیم تهران است که »به جای حل مشکلات شهروندان بر حمایت از سازمان‌های تروریستی متمرکز شده است».

پس از آن وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار حمایت جهانی از مطالبات مردم ایران شد. کاخ سفید و رئیس‌جمهور آمریکا هم در بیانیه‌هایی بر این نکته تأکید کردند که شهروندان معترض در ایران از فساد حکومت به ستوه آمده‌اند.

آقای ترامپ روز شنبه هم بخش‌هایی از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را بازنشر داد که تأکید می‌کند رهبران ایران از مردم خود بیش از قدرت نظامی آمریکا می‌ترسند و رژیم‌های سرکوب‌گر برای همیشه تحمل نمی‌شوند.

۰۱:۲۹ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

یک ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هجوم معترضان با مواد آتش‌زا به قرارگاه امام سجاد سپاه در استان هرمزگان را نشان می‌دهد. در مورد تجمعات بندرعباس، ایسنا پیشتر مدعی شده بود که برخی با «تجمع در میدان شهربانی» سبب «اختلال در رفت‌وآمد شهروندان» شدند و «در این تجمع بین نیروهای انتظامی و تجمع‌کنندگان درگیری رخ نداد».

۰۱:۳۳ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

یک ویدئوی دیگر هم که از اعتراض‌ها در اراک منتشر شده، نشان می‌دهد که معترضان با حضور در مقابل یکی از پایگاه‌های بسیج و با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» تابلوی این پایگاه را پاره می‌کنند. ایسنا در مورد اراک هم مدعی شده بود که «تعدادی با تجمع در خیابان شهید بهشتی این شهر، شعارهایی سر می‌دادند. البته مأموران نیروی انتظامی در طول مسیر برای کنترل اوضاع حضور داشتند».

۰۲:۱۶ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد در ساعات پایانی روز شنبه ۹ دی نوشت که پنج تن از دراویش گنابادی شامگاه شنبه توسط مأموران قرارگاه ثارالله سپاه در تهران بازداشت شده‌اند.

در این گزارش نام بازداشت‌شدگان کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، فائره عبدی‌پور، محمدرضا درویش و ظفرعلی مقیمی، و محل بازداشت آنها بیمارستان دی تهران ذکر شده است.

این گزارش می‌افزاید که این پنج تن با اعمال خشونت بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

۰۴:۰۷ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

در ساعت‌های گذشته گزارش‌های بیشتری در مورد احتمال کشته‌شدن شماری از معترضان منتشر شده‌است. بنا بر گزارش‌ها، اعتراضات در برخی شهرهای ایران به خشونت کشیده شده‌است؛ در این میان در شهر دورود، شرق استان لرستان، در جریان تیراندازی شماری از معترضان هدف قرار گرفته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر و فیلم‌هایی از لحظه انتقال دست‌کم دو نفر که به‌نظر می‌رسد هدف گلوله قرار گرفته‌اند، منتشر شده‌است. تصاویری نیز منتشر شده که نشان می‌دهد گروهی از معترضان در برابر فرمانداری شهرستان دورود آتش روشن کرده‌اند. این گزارش‌ها در خبرگزاری‌های بین‌المللی، مانند خبرگزاری رویترز، نیز بازتاب پیدا کرده‌است.

۰۵:۴۶ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی، پس از دست‌یابی به توافق میان تهران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی، می‌گوید اما این موضوع چندان نتیجه‌ای برای عامه مردم در ایران نداشته‌است. خبرگزاری رویترز نیز به شرایط اقتصادی و نارضایتی‌های پیرامون آن اشاره کرده و می‌گوید با این وجود شماری از اعتراضات روزهای اخیر در ایران، جنبه سیاسی به‌خود گرفته‌ و مسائلی مانند حضور پرهزینه ایران در سوریه یا عراق را به میان کشیده‌است. خبرگزاری آلمان هم مانند دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی به افزایش شعارهای سیاسی، از جمله «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و یا شعارهایی در مورد دخالت ایران در سوریه به جای رسیدگی به وضع شهروندان، اشاره کرده‌است...

بازتاب اعتراضات ایران در شماری از رسانه‌های خارجی و بین‌المللی را در اینجا بخوانید

۰۶:۰۰ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

گزارش‌هایی از بازداشت ده‌ها نفر در جریان اعتراضات در اراک منتشر شده‌است. شماری از رسانه‌های داخل ایران نیز به نقل از «مقام‌» یا «مقام‌های مسئول» از بازداشت «حدود هشتاد نفر» در اعتراضات شب شنبه خبر داده‌اند. پیش از این ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد معترضان با حضور در مقابل یکی از پایگاه‌های بسیج و با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» تابلوی این پایگاه را پاره می‌کنند.
در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی از ورود معترضان به برخی «اماکن دولتی» در این شهر نیز منتشر شده‌است، اما «ایلنا»، به نقل از «یک مقام مسئول» می‌گوید «عده‌ای قصد ورود و تخریب به برخی از اماکن دولتی اراک داشتند که… به اهداف خود نرسیده و اکنون وضعیت شهر تحت کنترل است».

۰۸:۲۷ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

کاربران اینترنتی ایران، با ادامه اعتراضات و خشونت‌ها، و نیز انتشار گزارش‌ها از قطع اینترنت اپراتور «همراه اول» در برخی مناطق و یا مسدود شدن کانال‌هایی در تلگرام، به بحث و تبادل نظر در مورد احتمال قطع‌شدن اینتنرت یا شبکه‌ اجتماعی «تلگرام» در سراسر ایران پرداخته‌اند. دولت ایران شب شنبه در بیانیه‌ای گفته است «شایعات» مربوط به قطع سراسری تلگرام «بی‌پایه و اساس» است.

اما آیا امکان قطع سراسری اینترنت وجود دارد و این موضوع تا چه اندازه محتمل است؟ در این گفتار، امین ثابتی، کنشگر در زمینه امنیت دیجیتال، به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده‌است.

۰۹:۳۱ ۱۰.۱۰.۱۳۹۶

هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است: مردم ایران و به‌خصوص جوان‌ها، برای آزادی و آینده‌ای که مستحق آن هستند، تظاهرات می‌کنند. امیدوارم دولت آن‌ها برخوردی مسالمت‌آمیز داشته باشد و از انتظارات آن‌ها حمایت کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG