لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

ادعای یک نماینده مجلس: برخی دراویش به جنگ مسلحانه معتقدند


ابوالفضل حسن‌بیگی (وسط) مدعی است که از مقام‌های قضایی و انتظامی خواسته تا با به گفته او «دراویش داعشی» برخورد کنند.
ابوالفضل حسن‌بیگی (وسط) مدعی است که از مقام‌های قضایی و انتظامی خواسته تا با به گفته او «دراویش داعشی» برخورد کنند.

یک نماینده مجلس بدون ارائه هیچ سندی مدعی شده که «گروهی» از دراویش که به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل٬ «وابسته» بوده از دراویش گنابادی جدا شده‌اند٬ «گروهی تندروتر» از آنها «معتقد به جنگ مسلحانه» هستند.

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر مدعی شده این دو گروه زیر نظر نورعلی تابنده٬ قطب دراویش گنابادی قرار ندارند و از گروه اصلی «تجزیه» شده‌اند.

او در مورد گروه نخست مورد ادعایش که به گفته او در «قم، شیراز و بروجرد» حضور دارند، گفته است که آنها «سرسپرده» موساد و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی.آی.ای، هستند و مدعی شده که «خودشان در جاهای مختلف این را اذعان داشته‌اند».

با این حال این نماینده مجلس اشاره‌ای به اینکه این گروه در کجا و چگونه به این موضوع «اذعان» داشته‌اند نکرده٬ گرچه می‌گوید که این گروه «جمهوری اسلامی را قبول ندارند».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه از گروه سومی از دراویش هم سخن گفته که «از این گروه دوم تندروتر هستند، جدیداً ایجاد شده‌اند و به جنگ مسلحانه معتقدند».

به گفته او، اعضای این گروه «سلاح تهیه کرده‌اند و در جاهای مختلف تلاش می‌کنند تا از سلاح استفاده کنند و در چند مرحله نیز اقداماتی به صورت خاموش و کوچک انجام داده‌اند».

این نماینده مدعی شده که این گروه سوم٬ «بعد از حماسه ۲۲ بهمن به شدت ناراحت و نگران شده‌اند و به هر ترتیب تلاش می‌کنند... با کشته‌سازی... و استفاده از اهرم‌هایی مانند شورای امنیت و موضوع حقوق بشر، تحریم‌های سنگینی را برای جمهوری اسلامی بتراشند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ هدف دوم این گروه را نیز «وارد میدان کردن» آمریکایی‌ها عنوان کرده تا آنها در «سازمان ملل مباحثی را مطرح و جمهوری اسلامی را محکوم کنند».

او همچون سایر چهره‌های تندرو در جمهوری اسلامی٬ این دراویش را «داعشی» نامیده و از قوه قضائیه٬ نیروی انتظامی و عموم دستگاه‌های امنیتی خواسته «با تمام توان با این گروه‌ها برخورد کنند».

آقای حسن‌بیگی همچنین به قوه قضائیه پیشنهاد کرده که «جزئیات جرایم این‌ها را در تلویزیون برای مردم بازگو کنند و مماشات نکنند».

به دنبال درگیری اخیر میان دراویش گنابادی و نیروهای پلیس و لباس شخصی در اطراف منزل نورعلی تابنده٬ قطب این گروه در خیابان پاسداران تهران٬ مخالفان دراویش بدون ارائه اسناد مستدلی٬ ادعاهای مختلفی علیه آنها بیان کرده و خواستار برخورد قاطع با آنها شدند.

حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی٬ دو مرجع تقلید شیعه نیز این گروه را «عرفان کاذب»، «باطل و منحرف» خوانده و آنها را با داعش مقایسه کرده‌اند.

سخنان این دو مرجع تقلید شعیه علیه دراویش گنابادی در حالی بیان شده که نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، هواداران خود را به آرامش دعوت کرده‌ است.

پیش از نیز گزارش‌هایی درباره تخریب حسینیه دراویش گنابادی با نظر حسین نوری همدانی و برخی از دیگر مراجع تقلید شیعه منتشر شده بود.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز دراویش را «جاسوس دشمن» خوانده و درگیری‌های این گروه و نیروی انتظامی را «برنامه‌ریزی آمریکا و انگلیس» دانسته است.

حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز با صدور پیامی٬ کشته شدن سه مأمور نیروی انتظامی و دو نیروی بسیج در درگیری‌های خیابان پاسداران را «جنایت وحشیانه جرثومه‌های فساد و تفاله‌های داعشی درویش‌نما» خوانده است.

آقای باقری همچنین دراویشی را که با نیروهای انتظامی در خیابان پاسداران درگیر شدند٬ «جماعتی پلید و مزدور» توصیف کرده است.

سخنان این افراد علیه دراویش در حالی بیان شده که «سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولاً به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد و به رواداری شهرت دارند.

ابوالفضل حسن‌بیگی٬ نماینده مجلس نیز با توجه به این موضوع گفته دراویش «زیر نظر» نورعلی تابنده٬ «عقیدتاً هم با نظام جمهوری اسلامی زاویه‌ای ندارند و نظرشان بر این است که اقداماتی که انجام می‌دهند، طبق قانون است و تلاششان هم این است که اعلام کنند، گروهی از آنها جدا شده‌اند».

او اضافه کرده که این دراویش٬ در جریان درگیری اخیر در خیابان پاسداران٬ «با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هم همکاری کردند، اما گروهی که دست به تخریب و کشتار زدند، گروهی هستند که از دل همین‌ها تجزیه شده‌اند، به نحوی که با حمله به منازل مردم دست به تخریب زده‌اند و حتی اثاثیه منزل یک پیرزن بی‌دفاع را به خیابان ریختند تا خیابان را ببندند».

این اظهارات در حالی بیان شده که انتشار چند ویدیوی تازه از شب درگیری نشان می‌دهد نیروهای لباس‌شخصی با الفاظی رکیک٬ دروایش را مورد خطاب قرار داده و به ضرب و جرح آنها می‌پردازند.

با این حال٬ حسن‌بیگی از دخالت لباس‌شخصی‌ها در این درگیری‌ها دفاع کرده و گفته که «خود نیروی انتظامی اعلام کرد که چون حجم آشوب زیاد شد و ما به تنهایی امکان مقابله نداشتیم، مطابق ضوابط قانونی که سپاه پاسداران ضابط قوه قضائیه است، از نزدیکترین پایگاه بسیج کمک گرفتیم».

کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه با اشاره به این درگیری‌ها اعلام کرده که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیوفردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG