لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

تیراندازی در متروی تهران در پی حمله یک فرد به روحانی «آمر به معروف»


ایستگاه متروی شهرری در جریان حادثه روز شنبه
ایستگاه متروی شهرری در جریان حادثه روز شنبه

بامداد شنبه یک مرد حدوداً ۴۰ ساله در ایستگاه متروی شهرری با سلاح سرد به یک روحانی و سه نفر دیگر حمله‌ور شد که با تیراندازی نیروی انتظامی به سمت فرد ضارب، وی نیز مجروح شده و در راه بیمارستان جان سپرده است.

بنا بر گزارش‌ها دست‌کم یکی از افراد زخمی‌شده توسط فرد ضارب فردی بوده که برای کمک به فرد روحانی حاضر شده بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هادی تمهیدی، معاون فرماندار شهرری، در خصوص جزئیات حادثه روز شنبه ۲۴ تیر گفت: «امروز در اثر درگیری لفظی یک شهروند عادی با یک روحانی که روحانی ظاهراً داشته امر به معروف می‌کرده، فرد عادی با چاقو روحانی محترم را مورد حمله قرار می‌دهد.»

وی افزود: «پس از ورود نیروی انتظامی به این حادثه، ضارب مقاومت می‌کند و نهایتاً توسط ناجا مورد هدف قرار می‌گیرد و غائله با تیراندازی خاتمه پیدا می‌کند.»

معاون فرماندار در ادامه اظهار داشت که «ظاهراً در این حادثه، ضارب فوت کرده و سه نفر دیگر مجروح شده‌اند که مجروحان به بیمارستان منتقل شده و در حال مداو می‌باشند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، هدایت‌الله جمالی‌پور، رئیس شورای تأمین شهرستان ری، نیز در این باره توضیح داد که یک روحانی، صبح امروز یک تذکر امر به معروف به یک فرد میان سال نابهنجار می‌دهد که این تذکر سبب برافروختن وی شده و ضارب، با تیغ موکت‌بری به روحانی و یکی از افرادی که در حمایت روحانی آمر به معروف وارد صحنه شده بود، حمله کرده و این دو نفر را زخمی می‌کند.»

وی افزود که «فرد ضارب حالت عادی نداشته است.»

به نوشته خبرگزاری مهر، فرد روحانی که جهت امر به معروف به فرد ضارب نزدیک شده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود از ناحیه گردن و کتف مجروح شده که به بیمارستان هفت تیر اعزام شده است.

مهر خبر می‌دهد که «طبق اظهارات مردم حاضر در محل صدای ۳ گلوله شنیده شده است. بر اثر این تیراندازی، درب قطار مترو برای حفظ امنیت مسافران مدتی بسته شد.»

خبرگزاری مهر هم‌چنین می‌نویسد که حدود ۱۳ نفر هم بر اثر شلوغی جمعیت و ازدحام موجود، دچار مصدومیت جزئی شده و به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز در گزارش خود می‌نویسد که مأموران انتظامی مستقر در ایستگاه مترو در این حادثه دخالت و به فرد ضارب «اخطار دادند که سلاح خود را کنار بگذارد، که او باز هم از تحویل دادن چاقوی خود خودداری کرد. در نهایت پلیس به سمت ضارب شلیک و مهاجم از ناحیه پا زخمی شد که در مسیر انتقال به بیمارستان فوت کرد.»

به گزارش خبرگزاری میزان، پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور روز شنبه گفت: «حادثه تیراندازی در مترو شهرری ساعت ۱۰ و ۴۴ دقیقه صبح امروز به نیروهای اورژانس کشور اطلاع داده شد.»

کولیوند خاطرنشان کرد: «در حال حاضر شرایط در مترو تهران به حالت عادی بازگشته و مشکلی از این بابت وجود ندارد.»

صحنه‌هایی از فرد مهاجم با سلاح سرد در ایستگاه متروی شهر ری
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:26 0:00

مسئله «امر به معروف و نهی از منکر» پیش از این در ایران بارها باعث تنش اجتماعی و درگیری شده است.

از جمله در سال‌های قبل، فرد بسیجی به نام علی خلیلی که ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ در یک درگیری خیابانی که به گفته وی برای «امر به معروف و نهی از منکر» بوده زخمی شد و روز چهارم فروردین ۱۳۹۳ درگذشت.

پیش از این برخی از روحانیون سرشناس شیعه از جمله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، خواستار تشکیل وزارتخانه‌ای برای «امر به معروف و نهی از منکر» شده بودند.

در این زمینه نمایندگان مجلس در ۱۶ مهر ۹۳، با وجود مخالفت دولت، کلیات طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را تصویب کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، این قانون را ابلاغ نکرده بود و در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار «توقف» اجرای آن برای بررسی «ایرادهای مد نظر دولت» شد، اما با ارجاع نامه آقای روحانی به هیئت حل اختلاف قوا، این هیئت در نهایت به نفع مجلس رأی داد.

با استناد به این قانون ستادی با عنوان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» به ریاست احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از امامان جمعه موقت تهران، تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

XS
SM
MD
LG