لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

ایران برای پیگیری پرونده حادثه منا به فرانسه متوسل شد


رئیس سازمان حج و زیارت گفته که چون روابط دو کشور قطع است، جمهوری اسلامی به «منابع اطلاعاتی» سعودی درباره حادثه منا «دسترسی ندارد».
رئیس سازمان حج و زیارت گفته که چون روابط دو کشور قطع است، جمهوری اسلامی به «منابع اطلاعاتی» سعودی درباره حادثه منا «دسترسی ندارد».

رئیس سازمان حج و زیارت ایران در حالی از میانجی‌گری فرانسه در پرونده حادثه منا خبر می‌دهد که به اذعان او عربستان سعودی برای مذاکره در این باره «کوتاه نیامده است».

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، اعلام کرد که «فرانسه برای حل و فصل پرونده فاجعه منا میان ایران و عربستان میانجی‌گری خواهد کرد».

آقای اوحدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه دوشنبه، ۱۸ مرداد، در شبکه دو صداوسیما گفت که وزارت امور خارجه ایران «زمینه را برای پیگیری حقوقی پرونده فاجعه منا از طریق کشور فرانسه فراهم کرده و به زودی هیئتی از این وزارتخانه برای پیگیری بعضی از مسائل به فرانسه می‌رود».

رئیس سازمان حج و زیارت در عین حال اذعان کرد که عربستان سعودی «تاکنون برای مذاکره بر سر این موضوع کوتاه نیامده است».

آقای اوحدی همچنین گفت که عربستان سعودی تاکنون «دیه شرعی» کشته‌شدگان حادثه منا و سقوط جرثقیل در این کشور را پرداخت نکرده است.

روز ۲۰ شهریور سال ۱۳۹۴، دست‌کم ۱۱۰ نفر در حادثه سقوط یک جرثقیل در محوطه مسجدالحرام در مکه کشته شدند. ۱۱ نفر از این کشته‌شدگان ایرانی بودند.

چند ماه بعد در روز دوم ماه مهر همان سال، صدها نفر در جریان مراسم حج زیر دست و پا ماندند و کشته شدند. جمهوری اسلامی می‌گوید حداقل ۴۶۰ نفر از تلفات این حادثه هم ایرانی بودند.

این حوادث در حالی رخ داد که ایران و عربستان سعودی در رقابت منطقه‌ای شدیدی قرار دارند.

در دی‌ماه سال گذشته، عربستان سعودی ده‌ها نفر از کسانی را که متهمان به اقدامات تروریستی و اعضای القاعده معرفی کرد، اعدام کرد.

یکی از اعدام‌شدگان، شیخ نمر باقر النمر، از رهبران شیعیان عربستان سعودی بود.

اعدام آقای نمر خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت و صدها معترض با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، این دو ساختمان را به آتش کشیدند.

این حادثه باعث شد تا عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کند و تعدادی از دیگر کشورهای عربی – اسلامی نیز اقدام مشابهی انجام دهند یا روابط خود با جمهوری اسلامی را کاهش دهند.

اکنون نیز رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته که چون روابط دو کشور قطع است، جمهوری اسلامی به «منابع اطلاعاتی» سعودی درباره حادثه منا «دسترسی ندارد» و «در چنین شرایطی فقط می‌تواند به داشته‌های خود اکتفا کند».

شاید توسل به فرانسه برای میانجی‌گری هم به این دلیل باشد تا این کشور نقش رابط را بین دو کشور بازی کند، با این حال مقام ایرانی توضیحی درباره نقش فرانسه نداده است.

XS
SM
MD
LG