لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

روزنامه نگاری در ايران: بازداشت و محکوميت های تازه


نشريه صبح زاهدان به اتهام تشويش اذهان عمومی توقيف شد.
نشريه صبح زاهدان به اتهام تشويش اذهان عمومی توقيف شد.

با بازداشت عادل مزاری مدير مسئول و سردبير نشريه صبح زاهدان شمار روزنامه نگاران زندانی در ايران به ۱۴ تن رسيد.


آقای مزاری بر اساس شکايت استانداری سيستان و بلوچستان و نيروی انتظامی، صبح شنبه، ۱۷ آذر به شعبه ويژه جرائم امنيتی دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان احضار و پس از مراجعه، به دستور بازپرس بازداشت و روانه زندان مرکزی زاهدان شد.


به نوشته روزنامه اعتماد ملی، مديرمسئول صبح زاهدان به اتهام تشويش اذهان عمومی از طريق انتشار مطالب در نشريه خود به دادستانی انقلاب زاهدان احضار و بازداشت شده است.


هفته نامه صبح زاهدان طی انتخابات رياست جمهوری سال ۸۴ از حاميان محمود احمدی نژاد در زاهدان بود،اما طی يک سال گذشته با انتشار انتقاداتی از عملکرد دولت و به ويژه پس از انتقاد از حبيب الله دهمرده استاندار سيستان و بلوچستان و انتشار کاريکاتور وی در آستانه توقيف قرار گرفت.


عمادالدين باقی، محمدصديق کبودوند، ابوالفضل عابدينی نصر، سعيد متين پور،مريم حسين خواه، جلوه جواهری، اجلال قوامی، محمدعلی حيدری، قاسم سيدين زاده، آکو کردنسب، ياسر گلی و عدنان حسن پور،اميد احمد زاده و عادل مزاری روزنامه نگارانی هستند که هم اکنون در بازداشت به سر می برند.

رسانه های غير رسمی درسيستان و بلوچستان خبر داده اند که علت بازداشت عادل مزاری که خود فرزند يک روحانی شيعه است، شکايت استانداری به دليل نشر گزارشی در مورد قتل يک دختر ۱۲ ساله بلوچ در زاهدان توسط ماموران نيروی انتظامی بوده است.


منابع رسمی هنوز واکنشی به اين گزارش نشان نداده اند.


استان سيستان وبلوچستان طی دو سال گذشته صحنه ناآرامی ها و درگيری مسلحانه ميان نيروهای دولتی و برخی گروه های محلی بوده است.


۴ ماه زندان برای مديرسايت انتخاب


در همين حال، محمد مهدی فقيهی، مدير سايت اينترنتی انتخاب و سردبير روزنامه تعطيل شده انتخاب نيز روز دوشنبه، ۱۹ آذر، از سوی شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران، به ۴ ماه حبس و ۱۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.


خبرگزاری ايسنا در اين خصوص گزارش داده که پرونده منجر به چنين حکمی برای آقای فقيهی به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و توهين با شکايت انصار حزبالله در دادسرای تهران تشکيل شده بود.


دادستانی تهران پس از صدور قرار مجرميت و کيفرخواست، اين پرونده را برای رسيدگی به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران،ارسال و رييس اين شعبه پس از تحقيقات، آقای فقيهی را به ۴ ماه حبس در مورد اتهام نشر اکاذيب و ۱۰۰ هزار تومان جزای نقدی در مورد اتهام توهين، محکوم کرده است.


لغو امتياز بنيان


از سوی ديگر، شعبه ۳۶ دادگاه تجديد نظر استان تهران محکوميت محسن اشرفی، مدير مسئول روزنامه توقيف شده بنيان، مبنی بر پرداخت جزای نقدی و لغو امتياز اين روزنامه را تاييد کرد.


در اين خصوص، خبرگزاری ايسنا گزارش داده که قبل از اين، دادگاه محسن اشرفی در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران برگزار شده و بر اساس رای صادره از سوی رييس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران پروانه روزنامه بنيان لغو شده بود.


براساس اين حکم، محسن اشرفی همچنين به پرداخت ۱ ميليون تومان جزای نقدی محکوم شده بود. با وجود اين، وی از اتهامات تبليغ عليه نظام و ترويج مطالبی که به اصل نظام لطمه ميزند، افترا و چاپ و نشر روزنامه با لوگوی مشابه روزنامه‏ای ديگر، تبرئه شده بود.


با اعتراض آقای اشرفی به رای صادره، پرونده به دادگاه تجديدنظر استان تهران ارسال شد، اما شعبه ۳۶ دادگاه تجديدنظر استان تهران روز دوشنبه ۱۹ آذر اعلام کرد که«ضمن رد تجديد نظر خواهی، رای صادره را تاييد کرده است.»


روزنامه نگاران زندانی


قبل از اين و در روز پنجم آذرماه، ماموران اداره اطلاعات سنندج، اميد احمد زاده روزنامه نگار هفته نامه های ديدگاه و ئاسو را پس بارزرس منزلش بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.


در حالی که رضا ولی زاده، روزنامه نگار و وبلاگ نويس پنج شنبه گذشته پس از دو هفته بازداشت با سپردن وثيقه ۵۰ ميليون تومانی آزاد شد، اما با بازداشت عادل مزاری شمار روزنامه نگاران زندانی به ۱۴ تن رسيده است.


عمادالدين باقی، محمدصديق کبودوند، ابوالفضل عابدينی نصر، سعيد متين پور،مريم حسين خواه، جلوه جواهری، اجلال قوامی، محمدعلی حيدری، قاسم سيدين زاده، آکو کردنسب، ياسر گلی و عدنان حسن پور،اميد احمد زاده و عادل مزاری روزنامه نگارانی هستند که هم اکنون در بازداشت به سر می برند.


XS
SM
MD
LG