لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

پنج کشته، تلفات حمله هوایی آمریکا به شهرک صدر


شهرک صدر محل اقامت جمع بزرگی از شیعیان هوادار مقتدی صدر است.
شهرک صدر محل اقامت جمع بزرگی از شیعیان هوادار مقتدی صدر است.

يک روز پس از آن که مقتدی صدر، روحانی تندوری شيعه بعد از چهار ماه غيبت در عرصه تحولات عراق، بار ديگر در مجامع عمومی ديده شد و از آمريکا خواست که عراق را ترک کند، نيروهای آمريکايی در حمله ای شديد به شهرک صدر، پنج شبه نظامی مظنون را در حمله هوايی کشتند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ارتش آمريکا با صدور بيانيه ای در روز شنبه اعلام کرد که پس از دستگيری يک مظنون به رهبری يک گروه تروريستی، نيروهای عراقی و آمريکايی، عمليات مشترکی عليه شبه نظاميان شيعه در شهرک صدر انجام دادند.


بنا به بيانيه ارتش آمريکا، اين ظن وجود دارد که مرد دستگير شده، «از رهبران يک هسته تروريستی» باشد.


در اين بيانيه آمده است که اين «هسته تروريستی»، در يک شبکه مخفيانه فعاليت می کرده و وظيفه وارد کردن مواد منفجره از ايران به عراق و همچنين انتقال شبه نظاميان به ايران برای آموزش نظامی را به عهده داشته است.


در اين بيانيه تاکيد شده که اين «هسته تروريستی»، احتمالا ماده منفجره ای به نام EFP به عراق وارد می کرده است. EFP همان ماده ای است که در ساختن بمب های کنار جاده ای کاربرد دارد و اين بمب ها، عمدتا برای حملات تروريستی عليه نظاميان آمريکايی در عراق به کار می رود.


ارتش آمريکا می گويد در حمله هوايی اخير به شهرک صدر، پنج شبه نظامی در زمانی کشته شدند که همزمان با حمله، نه خودرو سريعا برای حمله به نيروهای آمريکايی موضع گيری کردند.


مقتدی صدر که رهبری گروهی از شبه نظاميان شيعه به نام «ارتش مهدی» را به عهده دارد، چهار ماه پيش و همزمان با آغاز عمليات گسترده ارتش آمريکا و ارتش عراق عليه شورشيان مخفی شد و در اين مدت، سرويس های اطلاعاتی آمريکايی اعلام کردند که او به ايران رفته است.


اما دفتر مقتدی صدر در عراق همواره حضور مقتدی صدر در ايران را تکذيب کرد و گفت که او در عراق است.


ساعتی پس از آن که در روز جمعه، مقتدی صدر در شهر مهم شيعيان يعنی کوفه سخنرانی کرد، يکی از رهبران مشهور ارتش مهدی که به مقتدی صدر وابسته است در جنوب عراق کشته شد.


در بيانيه ای که ارتش بريتانيا صادر کرد، در زمانی که پليس عراق و نظاميان بريتانيايی در تلاش بودند تا اين فرمانده شبه نظاميان را دستگير کنند، وی از محل گريخت و در تيراندازی نيروهای عراقی و بريتانيايی کشته شد. کشته شدن وی به تنش ميان ارتش بريتانيا و شيعيان جنوب عراق افزوده است.


همزمان ارتش آمريکا اعلام کرد که تا کنون در ماه می، هشت سرباز آمريکايی و يکی از نظاميان نيروی دريايی اين کشور کشته شده اند. آمار تلفات نيروهای آمريکايی در اين ماه به رقمی نزديک شده که می تواند اين ماه را به مرگبارترين ماه در سال جاری ميلادی برای ارتش آمريکا بدل کند.


XS
SM
MD
LG