لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

آمریکا نه تن از ایرانیان بازداشت شده در عراق را آزاد کرد


تصاویری که تلویزیون عربی جمهوری اسلامی ایران از نه ایرانی آزاد شده پخش کرده است.
تصاویری که تلویزیون عربی جمهوری اسلامی ایران از نه ایرانی آزاد شده پخش کرده است.

ارتش آمريکا اعلام کرد که نه ايرانی بازداشت شده در عراق، از جمله دو تن از کسانی که در اربيل بازداشت شده بودند، روز جمعه در بغداد آزاد شده اند.


ارتش آمريکا در بيانيه ای که روز جمعه منتشر کرد، اعلام کرد که نه ايرانی به مقام های عراقی تحويل داده شده اند تا به واسطه آنها به سفارت ايران در بغداد منتقل شوند.


اين خبر از سوی مقام های ايرانی نيز تاييد شد و محمد علی شهيدی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت امور خارجه به خبرگزاری مهر گفت که اين نه تن، بعد از ظهر روز جمعه به خانه باز می گردند.


آقای شهيدی بار ديگر دو تن از بازداشت شدگان را «ديپلمات» ناميد و گفت که هفت ايرانی ديگر، «زائرانی بوده اند که بين شش ماه تا دو سال را در بازداشت نيروهای آمريکايی به سر برده اند.»


ارتش آمريکا در بيانيه خود نوشته است که اين گروه اتباع کشور ايران، «بعد از مرور دقيق سوابق شخصی» آزاد شده اند. بر اساس اين بيانيه، اين افراد هم اکنون «تهديدی برای عراق» به شمار نمی روند و برای ارتش آمريکا نيز «ارزش اطلاعاتی» ندارند.

خبرگزاری ايرنا نيز اسامی هر نه نفر را آزاد شده را منتشر کرده و هفت تن از آنان را «زائر» خوانده است. در گزارش اين خبرگزاری به نقل از يک منبع آگاه در سفارت تهران در بغداد آمده است که اين نه تن هم اکنون در فرودگاه بغداد و در انتظار برگشت به تهران به سر می برند.


خبرگزاری های داخلی، نه ايرانی بازداشت شده را «ايرانيان ربوده شده توسط ارتش آمريکا» می خوانند.


ارتش آمريکا در بيانيه خود نوشته است که اين گروه اتباع کشور ايران، «بعد از مرور دقيق سوابق شخصی» آزاد شده اند. بر اساس اين بيانيه، اين افراد هم اکنون «تهديدی برای عراق» به شمار نمی روند و برای ارتش آمريکا نيز «ارزش اطلاعاتی» ندارند.


آقای شهيدی، معاون وزير امور خارجه ايران درباره اينکه تا چه حد تلاش های ديپلماتيک ايران برای آزادی اين افراد موثر بوده، گفت: « پيگيری های ايران صرفا از طريق عراق بوده و پافشاری مسئولان عراقی در آزادی آنان نقش داشته است .»


در ميان اين گروه ايرانيان، نام موسی چگينی و حميد رضا عسگری، کارمندان يکی از دفاتر دولت ايران در اربيل هم به چشم می خورد که نزديک به ۱۰ ماه پيش به اتهام ارتباط با شورشيان عراق، به همراه سه تن ديگر از همکارانشان بازداشت شده بودند.


در آن زمان ارتش آمريکا اعلام کرده بود که اين افراد، اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران هستند که به باور آمريکا در تجهيز و آموزش شبه نظاميان شيعه در عراق دست دارد.


اما ايران در اعتراض به اين بازداشت تاکيد کرده بود که بازداشت شدگان، کارمندان دفتری بوده اند که قرار بود به کنسولگری ايران در کردستان عراق بدل شود و هر پنج تن را «ديپلمات» ناميده بود.


دولت عراق ضمن تاييد اين موضوع که اين دفتر، فعاليتی قانونی داشته اعلام کرده بود که هنوز مراحل اداری تبديل شدن اين دفتر به کنسولگری به پايان نرسيده بود و بازداشت شدگان، «ديپلمات» محسوب نمی شوند.


دفتر دولت ايران در شهر سليمانيه نيز بعد از يورش ارتش آمريکا به دفتر اربيل در روز ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۵، تعطيل شد.


هر دو دفتر روز سه شنبه هفته جاری، به عنوان کنسولگری های رسمی ايران در کردستان عراق، بازگشايی شدند.


کردهای عراق همانند هموطنان شيعه خود، به رغم اينکه روابط نزديکی با ايالات متحده آمريکا دارند، با ايران نيز از ديرباز روابط گرمی دارند و برخی رهبرانشان مانند جلال طالبانی که هم اکنون رييس جمهوری عراق است در زمان حکومت صدام حسين، در ايران به سر می بردند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG