لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

تا چند روز دیگر: دور تازه مذاکرات ایران - آمریکا


ززیباری خیر از دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا داد. عکس از خبرگزاری اپا.
ززیباری خیر از دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا داد. عکس از خبرگزاری اپا.

هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، روز سه شنبه ۱۲ فوريه، اعلام کرد که دور جديد مذاکرات ايران و آمريکا در مورد امنيت عراق، تا چند روز آينده برگزار می شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: «ما تمام سعی خود را می کنيم که دور بعدی مذاکرات ايران و آمريکا در بغداد برگزار شود. ما توقع داريم که تا چند روز ديگر اين گفت و گوها آغاز شود.»


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، نيز روز سه شنبه خبر ادامه گفت و گو با مقامات آمريکايی را در مورد عراق تاييد کرد، ولی گفت زمان دقيق اين مذاکرات هنوز مشخص نشده است.


  • «مذاکرات بدون حضور سفیران دو کشور و در سطح یک گروه کاری که شامل دیپلمات ها و متخصصین نظامی و امنیتی انجام می شود.»
شون مک کورمک

در همین حال، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش در حال برنامه ريزی برای دور جديدی از مذاکرات در مورد آينده «کشور جنگ زده عراق» است.


اين مقام آمريکايی گفت تاريخ دقيقی برای اين مذاکرات تعيين نشده است. شان مک کورمک افزود که این مذاکرات بدون حضور سفیران دو کشور و در سطح یک گروه کاری که شامل دیپلمات ها و متخصصین نظامی و امنیتی است، انجام می شود.


رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق با همتای ايرانيش حسن کاظمی قمی در ماه های مه و ژوئيه سال گذشته، در عراق در مورد ايجاد ثبات در این کشور گفت و گو کردند.


دور سوم گفت و گوها که قرار بود در دسامبر سال گذشته برگزار شود که به تعويق افتاد.


مقامات ايرانی و آمريکايی تاکنون چند بار با يکديگر در سال گذشته در عراق در مورد ايجاد امنيت در اين کشور گفت و گو کرده اند.


واشينگتن بارها ايران را متهم کرده که به شبه نظاميان عراقی کمک می کند و اسلحه در اختيار آنها گذاشته و آنها را تعليم می دهد.


تهران همواره اين اتهامات را رد کرده، می گويد که هدف اين کشور ثبات دولت عراق است و اولين گام برای کاهش خشونت در عراق را خروج نيروهای آمريکايی از اين کشور می داند.


XS
SM
MD
LG