لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

استفاده از «آپاچی» ها و «غزال» ها در جنگ ليبی


هلیکوپتر آپاچی
هلیکوپتر آپاچی

آغاز عمليات هليکوپتر های " آپاچی " و "غزال " در ليبی، تدارک هجوم نهايی شورشيان عليه نيروهای قذافی در طرابلس را آسانتر خواهد ساخت. در اولين دور از عمليات نظامی هليکوپتر های بريتانيايی و فرانسوی که سحرگاه شنبه بر فراز ليبی صورت گرفت چهار هدف در شهر استراتژيکی بریقه که دارای تاسيسات عظيم نفتی است، منهدم شدند.


استفاده از هليکوپتر های آپاچی که قادرند با پرواز در ارتفاع کم هدف های تعيين شده را منهدم کنند، ضمن تقويت دست نيروهای شورشی، تلفات غير نظاميان را، به دليل دقت در هدف گيری، بسيار کاهش خواهد داد.

تاکنون نيروهای ناتو در حمله عليه نيروهای قذافی تنها هواپيماهای " تورنادو " و "تايفون " را مورد استفاده قرا داده اند. استفاده از هواپيماهای ياد شده عليه هدفهای نظامی که در مجاورت مراکز مسکونی قرار دارند تحميل تلفات عليه غير نظاميان را اجتناب نا پذير ميسازد.

پيام سياسی

علاوه بر قابليت های فوق العاده نظامی، اعزام هليکوپتر های "آپاچی " متعلق به بريتانيا، و همچنين هليکوپتر های "غزال" متعلق به فرانسه، حامل اين پيام است که جنگ عليه قذافی تا سقوط نهايی او، و يا دست کشيدن داوطلبانه وی از قدرت، ادامه خواهد يافت.

تصميم به استفاده از آپاچی ها در جنگ عليه قذافی را ديويد کمرون نخست وزير بريتانيا در ۲۷ ماه مه و همزمان با انجام سفر رسمی برک آوباما به آ ن کشور اعلام داشت.

رييس جمهور آمريکا هنگام ديدار اخير از لندن تاکيد کرد " مقابله با قذافی بدون توقف و تا رسيدن به هدف نهايی و کنار گذاشتن او ادامه خواهد يافت."

در اولين مرحله از حضور آپاچی های در جنگ ليبی چهار هدف در اطراف و درون شهر برگا منجمله يک مرکز رادار و يک مرکز کنترل نظامی منهدم شدند.

در عمليات نظامی سحرگاه شنبه بر فراز ليبی دو فروند آپاچی بريتانيايی و دو فروند غزال فرانسوی شرکت داشتند. هليکوپتر های بريتانيايی که از عرشه ناو بريتانيايی اچ ام اس-اقيانوس به پرواز درآمده بودند، بعد از انجام بمباران سالم به ناو ياد شده بازگشتند.

قابليت نظامی آپاچی ها

هليکوپتر های آپاچی که توسط شرکت آمريکايی بوئينگ طراحی و در ايالت آريزونای آمريکا توليد ميشوند، به ۱۶ موشک موسوم به " آتش جهنم " مجهز اند.

هليکوپتر های ياد شده از قدرت تحرک فوق العاده بر خوردارند و از اين لحاظ انتظار ميرود مشارکت آنها در جنگ ليبی با سرعت موازنه قدرت را عليه نيروهای طرفدار قذافی و به سود شورشيان آن کشور تغيير دهد.

عمليات نظامی عليه نيروهای قذافی ابتدا با مشارکت آمريکا، بريتانيا و فرانسه آغاز شد و تا روز ۳۱ مارس ادامه يافت. آز آن تاريخ پيمان ناتو مسئوليت ادامه جنگ عليه قذافی را بر عهده گرفت.

هنگام تفويض اين مسئوليت به نيرو های ناتو، اعلام شد که دوران انجام عمليات برای ۹۰ روز در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب زمان خاتمه عمليات نظامی جاری نيروهای ناتو در ليبی قرار بود تا ۲۷ ماه جاری ادامه پیدا کند ولی چهارشنبه گذشته زمان عملیات برای ۹۰ روز دیگر تمدید شد.

ناتو ترجيح ميدهد که تکليف حکومت بعدی ليبی در طرابلس تا قبل از پايان زمان عمليات جاری روشن شود.

ميانجيگری ها

افزايش تحرکات ديپلماتيک، در کنار افزايش فشار های نظامی در ليبی، حاکی از تعجيل در يکسره ساختن تکليف قذافی است.

روز گذشته برای اولين بار يک هيات سياسی چينی که در رای آن سفير چين در قطر قرار داشت به ديدار شورای انقلاب ليبی در بنغازی رفت. چين يافتن راه حل سياسی را به ادامه جنگ برای کنار گذاشتن قذافی ترجيح ميدهد.

علاوه بر چين، يک هيات نمايندگی روسيه نيز به رياست ميخائيل مارگلوف از سوی رييس جمهور آن کشور عازم بنغازی خواهد شد تا با رهبران شورشيان در مورد دولت آينده ليبی مذاکراتی را بعمل آورد.

تاکنون هيات های نمايندگی خارجی، گفتگو های خود را با مقامات سياسی در طرابلس صورت ميدادند. در حالی که با نزديک شدن زمان تغيير وضعيت در طرابلس محل انجام گفتگو ها اينک به بنغازی منتقل شده است.

پيش از انجام عمليات هليکوپتر های نظامی بر فراز ليبی که مرحله ای تازه در جنگ عليه قذافی است، الن ژوپه وزير خارجه فرانسه روز جمعه تاکيد کرد " قذافی منزوی شده است و فرانسه از طريق ايجاد ارتباط با اطرافيان و نزديکان او در طرابلس تلاش ميکند که وی را برای ترک قدرت و پايان دادن به جنگ مجاب سازد. "

قذافی از زمان به قتل رسيدن يکی از فرزندانش طی حملات هوايی ناتو به ندرت ديده شده و گزارش های اخير حاکی است که دارای شرايط روحی فوق العاده متغيری است. يکی از گزارشها از خوابيدن ديکتاتور ليبی در بيمارستانی در طرابلس بمنظور مصون ماندن از حملات هوايی حکايت دارد.

انتظار ميرود آميزه ای از افزايش حملات نظامی و ميانجيگری های سياسی در فاصله ای نه چندان دور به تغيير رژيم در ليبی و روشن شدن قطعی تکليف دولت بعدی در طرابلس منجر شود.

با وجود تشديد بحران در يمن و ادامه ناآرامی ها در سوريه، ليبی همچنان در خط مقدم برای بر خورداری از "بهار عربی " و پيوستن به تونس و مصر قرار دارد-تغييری که ميتواند به طولانی شدن بهار عربی و رسيدن آن به کشور های ديگر کمک کند.

XS
SM
MD
LG