لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

ابراز نگرانی گوردون براون از نقض حقوق معترضان در ايران


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، روز چهارشنبه از حقوق معترضان به نتيجه انتخابات در ايران حمايت كرد و بار ديگر گفت كه بازداشت كارمندان ايرانى سفارت بريتانيا غير قابل قبول بوده است.

وى كه سه روز پس از آزادى نهمين و آخرين كارمند سفارت بريتانيا در تهران به قيد وثيقه صحبت مى كرد نگرانى خود را از وقايع پس از انتخابات رياست جمهورى دهم به ویژه سرکوب معترضان ابراز داشت.

آقاى براون در این باره اظهار داشت: «ما نگران اين مسئله هستيم كه حقوق فردى شهروندان مورد تعدى قرار گيرد.»

نخست وزير بريتانيا به موضوع بازداشت كارمندان سفارت اين كشور و همچنين اخراج دو ديپلمات بريتانيايى از تهران نيز اشاره كرد و گفت: «ما براى رژيم ايران اين مسئله را روشن كرده ايم كه چنين اقدامى غير قابل قبول است.»

نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران به نا آرامى ها و اعتراض هاى گسترده اى منجر شد كه در آن اقتدار آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، به چالش كشيده شد.

معترضان با اعلام اينكه در انتخابات تقلب هاى زيادى صورت گرفته است خواستار ابطال نتيجه آن شدند ولى رهبر ايران مى گويد كه اين انتخابات سالم برگزار شده و رياست جمهورى مجدد آقاى احمدى نژاد را تاييد كرده است.

گوردون براون با تاكيد بر اهميت آزادى بيان در ايران اظهار داشت: «ما به روشنى گفته ايم كه به حق آزادى بيان و اجتماعات احترام مى گذاريم و اين مهم است كه جهان به ايران بگويد ما چه نظرى در اين زمينه داريم و اين كارى است كه ما انجام داده ايم.»

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران در چند هفته گذشته به شدت با راهپيمايى هاى مسالمت آميز عليه نتايج انتخابات برخورد كرده و صدها تن از فعالان سياسى، مدنى و معترضان را بازداشت كرده اند.

تهران كشورهاى غربى بويژه بريتانيا را متهم مى كند كه در تحريم اعتراض ها دست داشته اند و ضمن بازداشت ۹ كارمند ايرانى سفارت بريتانيا در تهران به اتهام دامن زدن به نا آرامى ها، دو ديپلمات بريتانيايى را نيز از ايران اخراج كرد.

لندن نيز در واكنش به اين ادعاها، با رد اتهام هاى ايران دو ديپلمات ايرانى را اخراج كرد.
XS
SM
MD
LG