لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

وزیر خارجه چین برای مذاکره اتمی به ایران می رود


یانگ جیچی، وزیر امور خارجه چین سه شنبه به تهران سفر می کند.
یانگ جیچی، وزیر امور خارجه چین سه شنبه به تهران سفر می کند.



وزير امور خارجه چين روز سه شنبه به ايران سفر می کند تا در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اين کشور گفت وگو کند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گويد که يانگ جيچی، وزير امور خارجه چين علاوه بر ديدار با محمود احمدی نژاد با منوچهر متکی، همتای ايرانی خود نيز ديدار و گفت وگو خواهد کرد.


چين به همراه ايالات متحده آمريکا، فرانسه، بريتانيا و روسيه، اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون دو دور قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی ايران به تصويب رسانده اند.


چین، مخالف تحریم بیشتر


اما در حالی که فرانسه، بريتانيا و آمريکا خواهان تصويب قطعنامه سومی برای تشديد تحريم هاعليه تهران به دليل خودداری آن از تعليق غنی سازی اورانيوم هستند، روسيه و چين مخالف اين درخواست هستند.


در حالی که فرانسه، بريتانيا و آمريکا خواهان تصويب قطعنامه سومی برای تشديد تحريم هاعليه تهران به دليل خودداری آن از تعليق غنی سازی اورانيوم هستند، روسيه و چين مخالف اين درخواست هستند.

اين دو کشور مراودات تجاری گسترده ای با ايران دارند و هر گونه تحريمی می تواند بر مناسبات تجاری آنها با جمهوری اسلامی ايران تاثير منفی بگذارد.


چين در عرصه واردات نفتی خود، پس از آنگولا و عربستان سعودی، به ايران وابسته است و دوازده درصد نفت خود را از ايران وارد می کند.


ضمن اينکه اقتصاد رو به رشد چين که اين کشور را به يکی از بزرگترين مصرف کنندگان فرآورده های نفتی تبديل کرده است.


وابستگی شديد اقتصاد چين به نفت موجب شد تا در بحران اخير افزايش قيمت نفت در بازارهای جهانی، پکن طی چند روز گذشته قيمت نفت و گاز مصرف کنندگان داخلی را ده درصد افزايش دهد.


اما هم پکن و هم روسيه از ايران خواسته اند تا با جامعه بين المللی همکاری کرده و برنامه اتمی خود را شفاف کند.


روز پنج شنبه هفته گذشته، ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در يک کنفرانس خبری در پکن دولت ايران را به انعطاف پذيری در برابر خواسته های جامعه جهانی دعوت کرد و گفت: «ما از ايران می خواهيم که نگرانی های بين المللی و خواسته های جامعه جهانی را مورد توجه قرار دهد و با انعطاف پذيری در خط مشی خود، اين مشکل را از طريق مذاکره و به طور صلح آميز حل کند.»


واشينگتن از پکن خواسته است که به جمهوری اسلامی ايران فشار وارد آورد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


هفته گذشته، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا به چين سفر کرد که موضوع برنامه هسته ای ايران يکی از محورهای مذاکرات وی با مقامات چينی بود. در پايان اين سفر، مقامات آمريکايی مذاکرات آقای گيتس در چين پيرامون برنامه اتمی ايران را مثبت ارزيابی کرده و گفتند که «چين مخالف ايران اتمی» است.


آژانس بين المللی انرژی هسته ای می گويد که به رغم چهار سال نظارت بر فعاليت های هسته ای ايران، هنوز نمی تواند بگويد که اين برنامه، اهدافی تماما صلح آميز دارد.


آمريکا و متحدانش ايران را به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای از طريق اصرار بر غنی سازی اورانيوم متهم کرده اند، اتهامی که تهران آن را همواره تکذيب کرده است.


XS
SM
MD
LG