لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

آغاز رای گیری برای انتخاب پارلمان جدید یونان


رقابت های انتخاباتی در یونان نزدیک توصیف شده است.
رقابت های انتخاباتی در یونان نزدیک توصیف شده است.

مردم يونان برای انتخاب پارلمان جديد روز يکشنبه به پای صندوق های رای رفتند و انتظار می رود که احزاب سياسی این کشور رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.


اين انتخابات از سوی تحليلگران و کارشناسان سياسی يکی از نزديکترين رقابت های انتخاباتی توصيف شده است که ميان حزب حاکم «دمکراسی نوين» به رهبری کوستاس کارامانليس و سوسياليست های مخالف به رهبری جرج پاپاندرئو جريان دارد.


  • نظر سنجی منتشر شده در روز اول سپتامبر نشان می دهد که حزب حاکم با يک يا دو درصد بيشتر، از رقيب سوسياليست خود پيشی خواهد گرفت ولی اين فاصله کم برای تشکيل دولت کافی نخواهد بود.

کوستاس کارامانليس، نخست وزير يونان در ساعت های اوليه رای گيری، نتايج انتخابات را برای اصلاحات اقتصادی بيشتر در کشورش، حياتی دانست ولی به نظر می رسد که آتش سوزی های گسترده در جنگل های اين کشور در فصل تابستان به شانس پيروزی او تا حدودی لطمه زده است.


وی به خبرنگاران گفت: ما به شهروندان خود احترام گذاشته و به آنها اعتماد داريم و از آنها می خواهيم که با لبخند و اطمينان در اين روند سياسی شرکت کنند.


آتش سوزی های اخير در يونان که بيش از ۶۰ کشته بر جای گذاشت، به يکی از موضوع های عمده تبليغات انتخاباتی در يونان تبديل شده بود.


حزب سوسياليست و احزاب کوچکتر، دولت را متهم به بی کفايتی در نحوه مقابله با آن آتش سوزی ها کردند و قول دادند که در صورت پيروزی با فساد در يونان مبارزه خواهند کرد.


یک یا دو کرسی بیشتر


هر دو حزب دمکراسی نوين و سوياليست حداقل ۴۲ درصد آراء را دارند و مبارزه بر سر حتی يک يا دو کرسی بيشتر به امری مهم برای هرکدام از احزاب تبديل شده است و آنها سعی کرده اند که رای دهندگان بيشتری به سوی کانديداهای خود جلب کنند.


نظر سنجی منتشر شده در روز اول سپتامبر نشان می دهد که حزب حاکم با يک يا دو درصد بيشتر، از رقيب سوسياليست خود پيشی خواهد گرفت ولی اين فاصله کم برای تشکيل دولت کافی نخواهد بود. ده درصد از رای دهندگان نيز اعلام کرده بودند که هنوز در اين باره تصميم نگرفته اند.


انتخابات روز يکشنبه تا ساعت چهار به وقت گرينويچ ادامه خواهد داشت و پيش بينی می شود که نتايج آن تا اواخر شب يکشنبه اعلام شود.


نخست وزير يونان انتظار دارد که با پيروزی در اين انتخابات برای دوره چهارساله ديگری انتخاب شود تا بتواند برنامه اقتصادی خود را برای نرخ کاهش بيکاری و تقويت رشد اقتصادی به پيش ببرد.


نرخ رشد اقتصادی يونان در حال حاضر چهار درصد در سال است.


نزديک به ده ميليون يونانی واجد شرايط رای دادن هستند. يک ميليون نفر از افراد واجد شرایط رای دادنريال یونانیانی هستند که در سراسر جهان بويژه در کشورهای آلمان، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا پراکنده هستند.


در سال ۲۰۰۴ نزديک به ۴۶ درصد از رای دهندگان برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند که نسبت به سال ۲۰۰۰ يک درصد افزايش نشان می داد.


انتظار می رود که در انتخابات سال ۲۰۰۷ همچنين يک حزب دست راستی برای نخستين بار ظرف ۲۶ سال گذشته وارد پارلمان يونان شود.


XS
SM
MD
LG