لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

تاثير سقوط ارزش ريال بر سفره ايرانيان


سقوط آزاد ارزش برابری ريال ایران با ارزهای معتبر جهان طی روزهای اخير باعث شده که بهای مواد غذايی يک شبه و به شکل سرسام آوری افزايش يابد. مردم با سراسيمگی و نگرانی در حال خريد و انبار کردن مواد غذايی هستند و برای بسياری از آنها گوشت و مرغ غيرقابل خريد و جزو کالاهای لوکس تلقی می شود.

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی از تهران می نويسد که تحت تاثير تحريم های خارجی، ريال ایران طی دو ماه گذشته در بازار آزاد بيش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. روز چهارشنبه پليس مجبور شد به اجتماعاتی که در اعتراض به اين وضعيت بر پا شده بودند حمله کند و بخشی از بازار تهران در روز پنجشنبه نيز تعطيل بود.

در طول روز پنجشنبه نيروهای امنيتی در حوالی بازار در حال گشت زنی و اکثر صرافی ها برای دومين روز پياپی تعطيل بودند. رييس مجلس هفته پيش گفته بود که نرخ تورم به مرز ۳۰ درصد رسيده است. اما در روزهای اخير افزايش قيمت مواد غذايی بسيار بيشتر از اين بوده و به عنوان مثال فقط در روز چهارشنبه، دوازدهم مهرماه، قيمت شير ۱۰ درصد افزايش يافت.

انوش احتشامی استاد روابط بين الملل در دانشگاه های بريتانيا می گويد: «وخامت اوضاع اقتصادی در ايران به حدی رسيده که مردم ديگر نمی توانند به آن واکنش نشان ندهند.»

يک قصاب در شمال غرب تهران می گويد: «اکثر مشتريان من فقط از پشت ويترين به گوشت نگاه می کنند و می روند. آنها را می بينم که به مغازه های نانوايی می روند و دراين شرايط فقط با نان می توانند شکم خانواده خود را سير کنند.»

خبرگزاری «بلومبرگ» می افزايد که ارزش ريال اوايل هفته جاری حدود ۲۰ درصد سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر در روز چهارشنبه بهای دلار از مرز ۳۶ هزار ريال گذشت و به همين خاطر اکثر صرافی ها خريد و فروش را متوقف کردند. بهای رسمی يا نرخ دولتی دلار هنوز هم ۱۲ هزار و ۲۶۰ ريال است.

اين نرخ دولتی فقط برای واردکنندگان کالاهای بسيار ضروری مثل دارو، غله و محصولات گوشتی است.

صاحب يک شبکه سوپرمارکت زنجيره ای در تهران می گويد: «مردم به خاطر نگرانی از آينده فقط و فقط مواد خوراکی بسيار ضروری را خريداری می کنند و گاه حتی برای روزهای بعد انبار می کنند.»

بهای محصولات الکترونيک و وسايل خانگی نيز به شدت رو به افزايش بوده و به نظر می رسد که بسياری از تجار و مغازه داران عجله ای برای فروش ندارند چون اميدوار هستند که در آينده با افزايش قيمت ها بتوانند اين محصولات را گران تر بفروشند.

يک فروشنده وسايل خانگی در مرکز شهر تهران می گويد: «تجار بزرگ عملا از نرخ دلار برای قيمت گذاری اين کالاها استفاده می کنند.»

محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران در کنفرانس مطبوعاتی چند روز پيش وعده داد که شرايط بهتر شود و ادعا کرد که وضعيت بازار ارز دليل اقتصادی ندارد.

وی گفت: «دشمنان در حال مديريت يک فشار بزرگ عليه ما هستند و دروغ می گويند، هدف از اعمال فشار آنها نه حکومت بلکه ملت ايران است.»
انوش احتشامی استاد دانشگاه در بريتانيا می گويد: «فشار و تنگناهای اقتصادی برای حکومت ايران مشکل جدی است. برای خروج از اين بحران شديد و ثبات بخشيدن به اقتصاد بايد تحريم های خارجی را کاهش داد و اين يک تصميم سياسی است و نه اقتصادی».

خبرگزاری «بلومبرگ» يادآوری می کند که تحريم های خارجی روش اعمال فشار غرب به ايران برای تجديدنظر در برنامه های هسته ای آن کشور است. همزمان با افزايش تحريم ها صحبت در مورد احتمال حمله نظامی به ايران نيز در ماه های اخير ابعاد بيشتری پيدا کرده است.

با وجود تکرار تهديدهای اسراييل دولت آمريکا و متحدان اروپايی آن کشور تاکيد می کنند که هنوز فرصت برای پيشبرد راه حل های ديپلماتيک وجود دارد.

به گفته يک مقام اروپايی که ترجيح داد نام وی ذکر نشود دولت های بريتانيا، فرانسه و آلمان می کوشند که بر شدت تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران بيافزايند. اين تحريم ها صنعت انرژی ، بخش مالی ، تجاری و حمل و نقل ايران را در برخواهند گرفت.

انوش احتشامی می گويد: «درحال حاضر بحث ها و اختلاف نظرهای فراوانی بين بخش های مختلف حکومت بر سر نحوه مديريت بحران وجود دارد. ولی به نظر می رسد که برای آيت الله خامنه ای عقب نشينی نکردن در برابر تمام اين فشارها به يک مسئله حيثيتی بدل شده است.»
XS
SM
MD
LG