لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

«نابودی تاسيسات هسته ای ايران بسيار دشوار خواهد بود»


مقامات ایران می گویند نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.
مقامات ایران می گویند نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

روزنامه واشينگتن پست روز جمعه نوشت: حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران به احتمال زياد فقط باعث تاخير در برنامه های دولت اين کشور برای دستيابی به سلاح هسته ای خواهد شد.


واشينگتن پست براساس گزارش تازه ای که توسط يک مرکز تحقيقاتی در آمريکا تهيه شده است، نوشت: چنين حمله ای به ضد خود بدل خواهد شد و عزم دولت ايران برای توليد بمب اتمی را تقويت خواهد کرد.


در گزارش تازه انستيتو علوم و امنيت بين المللی – ISIS – که مرکز آن در واشنگتن است، اشاره شده است که تاسيسات توليد اورانيوم در ايران چنان پراکنده و محافظت شده و در مواردی چنان پنهان هستند که بعيد است حمله هوايی به آنها تاثير چندانی داشته باشد و هرگونه خسارتی که به اين مراکز وارد شود، به سرعت قابل ترميم خواهد بود.


به نوشته واشينگتن پست، ديويد آلبرايت، رييس انستيتو علوم وامنيت بين المللی، که پيش از اين جزو بازرسان تسليحاتی سازمان ملل متحد بوده است، در مصاحبه ای درباره اين گزارش گفت که در پی حمله نظامی احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران، اين کشور می تواند به سرعت سانتريفيوژهای خود را در مراکز مخفی داير کرده و فعاليت خود را روی توليد اورانيوم غنی شده با عيار مناسب برای توليد سلاح هسته ای متمرکز کند.


واشينگتن پست افزود: گزارش جديد انستيتو علوم و امنيت بين المللی برمبنای مقايسه موقعيت مراکز هسته ای ايران با راکتور هسته ای عراق به نام اوزيراک تهيه شده است.


اين مرکز هسته ای عراق در سال ۱۹۸۱ توسط جنگنده بمب افکن های ارتش اسرائيل هدف حمله قرار گرفت و فعاليت هسته ای آن کشور تقريبا متوقف شد.


گستردگی تاسیسات هسته ای ایران


  • «هرگونه حمله نظامی توسط اسرائيل يا آمريکا به تاسيسات هسته ای ايران باعث افزايش حمايت داخلی از حکومت مذهبی ايران خواهد شد و مناسبات آن را با آژانس بين المللی انرژی اتمی يا به کلی قطع و يا به شدت محدود خواهد کرد».
ديويد آلبرايت، رييس انستيتو علوم وامنيت بين المللی

اما در گزارش جديد انستيتو علوم و امنيت بين المللی که توسط ديويد آلبرايت، پل برانان و ژاکلين شاير تهيه شده است، تاکيد می شود که هدف قرار دادن و نابود ساختن تاسيسات هسته ای ايران به دليل وسعت و پراکندگی آن کار بسيار دشوارتری خواهد بود.


بر اساس اين گزارش، مهمترين مرکز فعاليت های هسته ای ايران، تاسيسات غنی سازی اورانيوم در حومه شهر نظنز است که در آن هزاران سانتريفيوژ برای توليد انرژی هسته ای مورد استفاده قرار می گيرند.


دولت ايران همواره تاکيد کرده است که برنامه های هسته ای اين کشور هدف صلح آميز دارد، ولی بخشی از جامعه بين المللی معتقد است که ذخاير اورانيوم غنی شده اين کشور می تواند برای توليد سلاح هسته ای مورد استفاده قرار بگيرد.


واشينگتن پست در ادامه مطلب خود اشاره کرد که در تازه ترين گزارش سازمان های اطلاعاتی دولت آمريکا که اواخر سال گذشته ميلادی منتشر شد، تاکيد شده بود که دولت ايران، برنامه های تحقيقاتی برای توليد سلاح هسته ای را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، اما فعاليت های هسته ای آن در زمينه های مختلف رو به رشد و گسترش بوده اند، به طوری که اين کشور قادر خواهد بود در هر زمانی و به سرعت توليد سلاح هسته ای را در دستور کار قرار دهد.


واشينگتن پست با نقل بخش ديگری از گزارش جديد انستيتو علوم و امنيت بين المللی نوشت: با استفاده از بمب های قوی يا موشکهای سنگر شکن در حمله هوايی به تاسيسات نطنز، می توان صدمات جدی به آن وارد کرد. اما ايران می تواند اين تاسيسات را مجددا در مراکز پنهانی و به شدت محافظت شده داير کند.


حدس زده می شود که ايران تونل های عميقی را در جوار مرکز نطنز و ساير تاسيسات هسته ای ساخته است تا در شرايط اضطراری ماشين آلات خود را به آنها منتقل کند.


ايران در گذشته بخش اعظم ماشين آلات مورد نياز برای فعاليت های هسته ای را از خارج وارد می کرد، اما اکنون تا حد زيادی خود کفاست .


گزارش جديد انستيتو علوم و امنيت بين المللی می افزايد در حال حاضر وسايل و قطعات مورد نياز در کارخانه های دولتی مختلف در گوشه و کنار ايران توليد می شوند و بخش های وارداتی وسايل مورد نياز از جمله آلومينيم با مقاومت بالا طی سال های اخير در حجم فراوان در ايران ذخيره شده است.


در ادامه گزارش انستيتو علوم و امنيت بين المللی اشاره می شود که از سال ۲۰۰۶ که دولت ايران دسترسی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را محدود کرده است، دولت های غربی از محل تمام تاسيسات هسته ای ايران اطلاعات دقيق و تازه ای ندارند.


اين گزارش می افزايد اطلاعات جديد از تاسيسات هسته ای ايران ناکافی است و بدون چنين اطلاعاتی، هرگونه حمله ای به اين مراکز بعيد است که تاثير جدی بر فعاليت های ايران برای غنی سازی اورانيوم داشته باشد.


واشينگتن پست در پايان مطلب خود با نقل قول از مصاحبه ديويد آلبرايت، تنظيم کننده اصلی گزارش تازه انستيتو علوم و امنيت بين المللی نوشت: هرگونه حمله نظامی توسط اسرائيل يا آمريکا به تاسيسات هسته ای ايران باعث افزايش حمايت داخلی از حکومت مذهبی ايران خواهد شد و مناسبات آن را با آژانس بين المللی انرژی اتمی يا به کلی قطع و يا به شدت محدود خواهد کرد.


ديويد آلبرايت در ترسيم واکنش ايران به چنين حمله احتمالی گفت: آن کشور برنامه سريعی را برای توليد سلاح هسته ای در دستور کار قرار خواهد داد.


روزنامه واشينگتن پست مطلب خود را با نقل جملاتی از رييس انستيتو علوم و امنيت بين المللی به پايان برد: حمله نظامی به ايران، ملی گرايی در اين کشور را تقويت می کند، آن را به شدت خشمگين و مناسبات و همکاری اش با بازرسان آژانس بين المللی را متوقف خواهد کرد و در نهايت، ايران را در دستيابی به سلاح هسته ای مصمم تر خواهد ساخت.


XS
SM
MD
LG