لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

«ایران و سوریه راکت‌های حماس را تأمین می‌کنند»


کارشناسان نظامی اسرائیل می‌گویند که نشانه‌های آشکاری از قطعات ساخت ایران که در راکت‌های حماس به کار رفته است در دست دارند. (عکس: Afp)
کارشناسان نظامی اسرائیل می‌گویند که نشانه‌های آشکاری از قطعات ساخت ایران که در راکت‌های حماس به کار رفته است در دست دارند. (عکس: Afp)



اسرائیل می‌گوید هدف از ادامه حملات نظامی به نوارغزه، مقابله با پرتاب راکت و خمپاره از سوی حماس است که شهرها و شهرک‌های جنوب اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.


به رغم گذشت هفت روز از تهاجم اسرائيل به غزه و كشته شدن بيش از ۴۰۰ فلسطينى، حماس همچنان به راكت‌پراکنی عليه اسرائيل ادامه مى‌دهد . این گروه می‌گوید تا هنگامی که محاصره غزه و تحریم‌های اقتصادی ادامه داشته باشد، با هیچ طرح صلحی موافقت نخواهد کرد.


به گفته مقام‌های اسرائیلی، برخی از راکت‌های پیشرفته حماس، از ایران و سوریه و از طریق تونل‌های زیرزمینی بین مصر و غزه به این گروه ارسال شده است.




به گزارش آسوشیتدپرس، حماس از راکت‌های گوناگونی برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند، از جمله راکت‌های ابتدایی موسوم به «قسّام» که از دقت کافی برخوردار نیستند و مواد منفجره کار گذاشته شده در کلاهک هر راکت حدود ۱۰ کیلوگرم است.



با وجود آنکه پرتاب این راکت‌ها به اسرائیل، تلفات جانی چندانی به جا نگذاشته است اما دلهره و نگرانی ناشی از پرتاب آنها در بین شهروندان جنوب اسرائیل به مراتب بیشتر است.


در مقابل این راکت‌های ابتدایی، راکت‌های وارداتی حماس که از نوع کاتیوشا است، هم سیستم هدایت بهتر و هم بُرد بیشتری دارند و با کلاهک‌های حاوی ۲۰ کیلوگرم ماده منفجره، از قدرت تخریبی بیشتری برخوردارند.


کاتیوشاهای پرتاب شده از سوی حماسبه هدف‌هایی را که ۳۵ کیلومتر با نوار غزه فاصله دارند، اصابت کرده‌اند.


مشکلی مشابه جنگ با حزب‌الله


در جریان جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان، هواپیماهای اسرائیلی بارها محل استقرار راکت‌های کاتیوشا در جنوب لبنان را بمباران کردند. با این حال حزب‌الله توانست بیش از چهار هزار راکت به شهرهای شمالی اسرائیل پرتاب کند.


اکنون اسرائیل با مشکلی مشابه روبه‌روست. حمله‌های هوایی اسرائیل به نوار غزه که از روز شنبه شروع شده، قدرت نظامی این کشور را برای متوقف کردن راکت‌پراکنی حماس محک خواهد زد.



در جریان جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان، هواپیماهای اسرائیلی بارها محل استقرار راکت‌های کاتیوشا در جنوب لبنان را بمباران کردند. با این حال حزب‌الله توانست بیش از چهار هزار راکت به شهرهای شمالی اسرائیل پرتاب کند.


در جریان جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله، اسرائیل خسارات قابل ملاحظه‌ای بر حزب‌الله وارد کرد اما نتوانست موشک‌پراکنی حزب‌الله را متوقف کند و پس از جنگ این گروه توانست با بازسازی و سازماندهی دوباره توان نیروهایش، شمار راکت‌های خود را به سه هزار افزایش دهد.



رهبران اسرائیل به خاطر ناکامی ارتش اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه مورد انتقاد شدید قرار گرفتند و اگر اسرائیل در عملیاتش علیه حماس و راکت‌پراکنی این گروه ناکام بماند، این گروه می‌تواند مانند حزب‌الله دوباره خود را سازمان دهد و موقعیتش را در نوار غزه مستحکم‌تر کند.

تحریم اقتصادی و محاصره غزه از سوی اسرائیل، باعث شده که راه‌های نفوذی اعضای حماس به اسرائیل محدود شود و این گروه را به استفاده بیشتر از راکت و پرتاب آنها به شهرها و شهرک‌های اسرائیل ترغیب کند، به طوری‌که در ۱۸ ماه گذشته، تا قبل از عملیات فعلی اسرائیل، حماس پنج هزار و ۵۰۰ راکت به اسرائیل شلیک کرد که به مرگ چهار شهروند اسرائیلی منجر شد.



نکته قابل توجه اینکه اثرات راکت‌پراکنی حماس فراتر از تلفات انسانی است زیرا این راکت‌ها علاوه بر ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان جنوب اسرائیل و پناه گرفتن مکرر آنها در مکان‌های ایمنی ویژه، به شکل قابل ملاحظه‌ای در روند زندگی مردم منطقه، اداره مدارس و شرکت‌های تجاری و صنعتی اختلال ایجاد کرده است.


به برآورد کارشناسان اقنصادی، اختلال ناشی از راکت‌پراکنی حماس روزانه دو میلیون دلار به شرکت‌ها و واحدهای صنعتی اسرائیل ضرر می‌زند.


ایران و سوریه؛ تأمین کننده راکت‌های حماس


به عقیده کارشناسان نظامی اسرائیل، از هنگام شروع عملیات نظامی اسرائیل، هزار راکت از سه هزار راکت موجود در زرادخانه حماس یا به سوی اسرائیل شلیک و یا در اثر بمباران هوایی اسرائیل نابود شده است.



گزارش «مرکز اطلاعات و مطالعات تروریسم» در اسرائیل حاکی است، ایران و سوریه حماس را در افزایش توان نظامی‌اش یاری داده‌اند و انواع سلاح‌ها را از طریق تونل‌های زیرزمینی بین غزه و مصر به گروه حماس ارسال کرده‌اند.

با اینکه اسرائیل از تکنولوژی برتر و توان نظامی فوق‌العاده‌ای برخوردار است مقابله با راکت، که به نماد جنگ نامتقارن تبدیل شده، کار ساده‌ای نیست زیرا راکت‌ها به وسیله گروه‌های کوچک و از مکان‌های مختلف در غزه پرتاب می‌شوند و مشکل‌تر اینکه فقط چند ثانیه در هوا هستند تا به هدف برسند.


اسرائیل در حال بررسی یک سامانه دفاعی به نام «گنبد آهنین» است که پس از نصب و عملیاتی شدن در دو سال آینده، قادر خواهد بود راکت‌های پرتاب شده از سوی حزب‌الله و حماس را قبل از رسیدن به هدف نابود کند.


برابر گزارش «مرکز اطلاعات و مطالعات تروریسم» در اسرائیل، حماس پس از به دست گرفتن زمام امور در غزه، توان نظامی خود را افزایش داده و توانسته است انواع خمپاره، موشک ضد تانک، بمب کنار جاده‌ای و راکت با بُرد بلند به زراد خانه خود بیافزاید.


همین مرکز می‌گوید ایران و سوریه حماس را در افزایش توان نظامی‌اش یاری داده اند و انواع سلاح‌ها را از طریق تونل‌های زیرزمینی بین غزه و مصر به گروه حماس ارسال کرده‌اند. علاوه بر این، ایران چندین میلیون دلار کمک مالی در اختیار حماس گذاشته و حتی پلیس حماس را آموزش داده است.


کارشناسان نظامی اسرائیل می‌گویند که نشانه‌های آشکاری از قطعات ساخت ایران که در راکت‌های حماس به کار رفته است در دست دارند و برخی از آنها را در دید عموم قرار داده‌اند.


به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، راکت‌های کاتیوشای حماس از ایران به نوار غزه ارسال شده و کلاهک آنها را می‌توان به راحتی از طریق تونل‌های بین مصر و غزه به گروه حماس ارسال کرد.


همین سخنگو در ادامه می‌گوید: در حال حاضر سالانه حدود صد تن مواد منفجره به نوار غزه فرستاده می‌شود که در مقایسه با دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.


دو سال پیش، قبل از اینکه حماس زمام امور غزه را به دست گیرد، مقدار مواد منفجره ارسالی به غزه سه تا چهار تن در سال بود.
XS
SM
MD
LG