لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

طی ماه گذشته: «۱۳ دانشجو بازداشت شده اند»


دانشجویان در ماه های گذشته به وضعیت نابسامان آموزشی و صنفی و محدودیت های اعمال شده بر سر انجمن های دانشجویی اعتراض کرده اند.(عکس:Courtesy Photo)
دانشجویان در ماه های گذشته به وضعیت نابسامان آموزشی و صنفی و محدودیت های اعمال شده بر سر انجمن های دانشجویی اعتراض کرده اند.(عکس:Courtesy Photo)

با بازداشت يک يک فعال دانشجويی ديگر در اصفهان، تعداد دانشجويانی که درماه گذشته، در سراسر ایران بازداشت شده اند به ۱۳ تن رسيده است.


علی اجاقی، يک فعال دانشجويی در اصفهان، در گفت و گو با راديو فردا گفت:«محمد مهدی حبيبی که از دانشجويان دانشکده مهاجر اصفهان است، پيش از اين، در روز هجدهم تيرماه از سوی اداره اطلاعات شهر اصفهان به صورت تلفنی احضار شد. اما او با غيرقانونی دانستن احضارهای تلفنی، خواستار ارسال احضار نامه قانونی شده بود، اما متاسفانه بازداشت شد.»


به گفته شاهدان، بازداشت محمد مهدی حبيبی، وی دوروز قبل در يکی از خيابان های خمينی شهر اصفهان توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شد. هم زمان با حضور نيروهای امنيتی در منزل آقای حبیبی، يخشی از لوازم شخصی او، از جمله کامپيوتر او، به نقطه نامعلومی انتقال يافت.


آقای اجاقی به راديو فردا گفت:« وی دوشنبه شب در تماس تلفنی کوتاهی به خانواده اش اطلاع داد که حالش خوب است، اما نگفت که توسط چه مرجعی بازداشت شده است.»


خبر بازداشت اين فعال حقوق بشر در حالی منتشر شده است که سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه با صدور اطلاعيه ای خواستار آزادی فوری ۱۲ دانشجويی شد که ماه گذشته از سوی مقامات امنيتی ايران بازداشت شده اند.


اسامی این دانشجویان، مهدی خدايی، سلمان سيما، فرزاد حسن زاده، محمد زراعتی، بهاره هدايت، محمد هاشمی، مجيد اسدی، آرش رايجی، حسن جنيدی، پيام شکيبا، انبارکی و خويينی است.


اتهام اين دانشجويان که در تيرماه امسال بازداشت شدند، «اقدام عليه امنيت ملی»، «تبليغ عليه نظام»، «نشر اکاذيب»، «ترويج رفتارهای غير مذهبی» و «تشويش اذهان عمومی» اعلام شده است.


این اتهامات، به طور معمول، از سوی مقام های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران علیه فعالان اجتماعی، از جمله دانشجویی، وارد می آید؛ اتهاماتی که توسط آنها رد می شود.


عفو بين الملل با تأکيد بر اين که اين دانشجويان «به خاطر افکارشان در بازداشت به سر مي برند» خواستار «آزادی فوری و بی قيد و شرط» آنها شده است.


در این میان، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران یکشنبه گذشته علی عزيزی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، را به جرم شرکت در تجمع روز دانشجو در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه تهران، تجمع اعتراضی به سخنرانی محمود احمدی نژاد در سی مهر ۱۳۸۶ در دانشگاه امير کبير، و تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی در مصاحبه با رسانه ها، به سه سال زندان محکوم کرد.


در همین حال، خبرنامه اميرکبير نيز از احضار نزديک به ۴۰ نفر از دانشجويان دانشکده تربيت معلم در تابستان امسال به کميته انضباطی خبر داد.


در این خبر که توسط یکی از فعالان دانشجویی در دانشکده تربیت معلم تایید شد، از حکم محرومیت از تحصیل هفت نفر ديگر نيز خبر داده شده است.


اسامی دانشجویانی که به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند، محمد شريفی، فاروق معروفی، امير سالاری، سيوان فرخزاد، مصلح فتاح پور، امين آريا، عباس رشيدی و خانم صداقتی است.


بر اساس این گزارش، احضارها در دانشگاه تربيت معلم در شرايطی صورت گرفته است که مسئولين دانشگاه و اساتيد آن در توافقنامه ای متعهد شده بودند هيچ يک از دانشجويان به دليل تحصن اعتراض دانشجويان به کميته انضباطی احضار نشوند.


برخورد با دانشجويان در تابستان سال جاری در حالی ادامه می يابد که دانشجويان در بهار گذشته نيز فشارهای قضايی روبرو بودند. این فشارهای قضایی که به گفته فعالان دانشجویی، همراه با برخوردهای امنیتی بوده است، به موازات اعتراض های صنفی دانشجویان در دانشگاه های ایران به وضعیت نابسامان آموزشی و رفاهی و نیز محدودیت ها بر فعالیت های انجمن های دانشجویی صورت گرفته است.


در گزارش فصلی کانون مدافعان حقوق بشر در بهار ۸۷ به حدود ۸۰ مورد احضار دانشجويان به کميته های انضباطی، ۱۰ مورد احضار به محاکم قضایی، هفت مورد بازداشت بوسيله نهادهای امنيتی، ۳۷ مورد محروميت از تحصيل، يک مورد اخراج قطعی، پنج مورد محاکمه، هشت مورد محکوميت به زندان، شش مورد توقيف نشريات دانشجویی و یک مورد تعليق ولغو مجوز و دو مورد فيلتر سايت های دانشجویی اشاره شده است.


براساس اين گزارش، علی کانطوری، دانشجوی زندانی در زندان قزل حصار کرج، همچنان در وضعيت نامناسبی نگهداری می شود .


XS
SM
MD
LG