لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

جنگنده های ترکيه شمال عراق را بمباران کردند


ترکیه از سال گذشته تا کنون بارها در عمق خاک عراق علیه پ کاکا دست به عملیات زده است. (عکس:AFP)
ترکیه از سال گذشته تا کنون بارها در عمق خاک عراق علیه پ کاکا دست به عملیات زده است. (عکس:AFP)

ارتش ترکيه اعلام کرد که هواپیماهای اين کشور يک مخفيگاه جدايی طلبان کرد، در بلندی های شمال عراق را، شنبه شب بمباران کرده اند.


در بيانيه ارتش ترکيه آمده است که نيروی هوايی يک غار در منطقه آواسين-باسيان، که پايگاه «شمار زيادی» از نيروهای حزب کارگران کردستان یا «پ کا کا» است، را هدف حمله قرار داده اند.


اين بيانيه می افزايد اين مخفيگاه «با موفقيت» هدف قرار گرفت و هواپيمای نيروی هوايی به سلامت به پايگاه های خود بازگشتند.


از ماه دسامبر گذشته، جنگنده های ترکيه حمله به بلندی های شمال عراق را که پايگاه های «پ کا کا» در آن است، آغاز کرده اند.


آنکارا برآورد می کند که بيش از دو هزار نفر از نيروهای « پ کا کا» در شمال عراق مستقر هستند.


سال گذشته در پی افزايش کمين های «پ کا کا» و اسير شدن چندين سرباز اين کشور، پارلمان به دولت برای مدت يک سال مجوز داد، که ارتش در عمق خاک عراق دست به عمليات بزند.

به گفته نيروهای حزب کارگران کردستان، ايالات متحده دولت ترکيه را در رديابی افراد اين حزب ياری می دهد. ايالات متحده این حزب را را در فهرست گروه های تروريستی قرار داده است.


حزب کارگردان کردستان در سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه عليه دولت ترکيه را آغاز کرد که برآورد می شود از آن هنگام ۳۷ هزار نفر جان خود را در زد و خوردهای دو طرف از دست داده باشند.

«پ کا کا» در تازه ترين تحرک خود، مسئوليت انفجار ۱۵ مرداد خط لوله جيحان را که در استان آدنا قرار دارد به عهده گرفته است. اين خط لوله نفت را از باکو به ترکيه می رساند.


مقام های ترکيه «پ کا کا» را متهم می کنند که این گروه مسئول دو انفجار ششم مرداد استانبول است. در اين انفجارها ۱۷ نفر کشته و بيش از ۱۵۰ تن زخمی شدند.


«پ کا کا» در دهه در سال ۱۹۷۸ پايه گذاری شد. عبدالله اوجلان که از بنيانگذاران اين حزب، درسال ۱۹۹۹ دستگير شد و هم اکنون در زندان به سر می برد.


«پ ک کا» که از ايدئولوژی های چپ الهام گرفته، خواستار جدا شدن مناطق کرد نشين ترکيه، عراق، ايران و سوريه و تشکيل کشور سوسياليست کردستان است.


تا سال ۱۹۹۸ مقر اوجلان در سوريه قرار داشت. در آن سال ترکيه با لشکر کشی به مرزهای سوريه، به دمشق هشدار داد تا نيروهای «پ کا کا» را از اين کشور بيرون کند.


در پی اين لشکر کشي اوجلان از سوريه خارج شد و به روسيه و از آنجا به ديگر کشورهای اروپایی از جمله ايتاليا و يونان رفت و بلافاصله ترکيه از اين کشورها خواست که وی را به آنکارا تحويل دهند.


در نهايت در فوريه سال ۱۹۹۹رهبر «پ کا کا» در کنيا با عمليات سازمان امنيت ترکيه دستگير شد و به اين کشور بازگردانده شد.


XS
SM
MD
LG