لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

ایران حمله تروریستی به زائران ایرانی در عراق را محکوم کرد


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است
وزارت امور خارجه ایران حمله تروریستی اخیر به اتوبوس حامل زائران ایرانی در عراق را که به مرگ دست‌کم ۱۴ شهروند ایرانی منجر شد، محکوم کرد و از دولت عراق خواست در انجام مسئولیت خود در حفاظت از جان زائران کوشش کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، عباس عراقچی، سخنگوی این وزارتخانه، روز شنبه، ۱۸ خرداد، با توصیف این حادثه به عنوان «اقدامی کور و ناجوانمردانه و مغایر با اصول انسانی و اسلامی» عاملان آن را «گرفتار در توطئه بیگانگان» نامید.

به گفته او، دولت و ملت ایران حق خود در پی‌گیری قانونی و حقوقی حامیان تروریست‌ها را محفوظ می‌داند و نسبت به آن اقدام خواهد کرد.

آقای عراقچی در نهایت بر مسئولیت دولت عراق در حفاظت از جان زائران ایرانی تاکید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران این موضوع را به طور ویژه از مجاری دیپلماتیک با طرف‌های عراقی پیگیری می‌‌کند.»

حمله تروریستی به اتوبوس زائران ایرانی در عراق ظهر جمعه، ۱۷ خرداد، و در حوالی شهرک المقدادیه در شمال بغداد انجام گرفت.

درباره آمار کشته‌شدگان و زخمی‌های این حادثه گزارش‌های مختلفی منتشر شده است، اما آماری که مسئولان جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، ناحیه مرزی ایران با عراق، ارائه کرده‌اند، حاکی از آن است که کشته‌شدگان ۱۴ نفر و زخمی‌ها نیز ۴۳ نفر هستند.

به گفته عادل شفیعی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، کشته‌شدگان این حادثه روز شنبه به ایران بازگردانده می‌شوند. ضمن آن که مجروحان حادثه نیز، هیچ‌ یک در عراق بستری نشده‌اند و همگی آنها به ایران بازگشته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، اغلب این زائران از استان‌های کرمانشاه و همدان بودند که صبح جمعه با دو دستگاه اتوبوس از مرز خسروی وارد عراق شدند و در ابتدا عازم شهر نجف بودند که با این حمله مواجه شدند.

هنوز مشخص نیست کدام گروه مسئول این حادثه تروریستی بوده‌اند، اما شبه‌نظامیان سنی‌مذهب عراق، مانند گروه‌های مرتبط با القاعده، شیعیان را به‌طور کلی مرتد می‌نامند. از این رو شهرهای مقدس شیعیان در عراق، همچون سامرا بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند.

تنها دو هفته قبل در شهر سامرا گروه دیگری از زائران ایرانی هدف حمله قرار گرفتند که دست‌کم ۵ تن از آنان کشته و ۱۷ نیز مجروح شدند.

اواخر اردیبهشت‌ماه هم انفجار یک بمب در نزدیکی اتوبوس حامل زائران ایرانی به مرگ ۵ نفر دیگر از شهروندان ایران انجامید.
XS
SM
MD
LG