لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

ادامه اعتراضات در شهرهای ایران به‌رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابان‌ها


تصویری از شعار دادن معترضان در ورودی متروی خیابان شریعتی تهران
تصویری از شعار دادن معترضان در ورودی متروی خیابان شریعتی تهران

تجمع‌های گسترده در ایران به‌رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و اختلال عمده در اینترنت کشور روز چهارشنبه ۲۰ مهر ادامه یافت و معترضان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه» سر دادند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، رشت و ساری دست به تجمعات اعتراضی زدند.

تجمع معترضان در شهرک غرب تهران با تیراندازی ماموران و ضرب‌و‌جرح و بازداشت از سوی آن‌ها همراه بود.

در غرب تهران در بلوار فردوس نیز زنان و دختران با برداشتن حجاب و تکان دادن روسری‌های خود در هوا شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در خیابان ولی‌عصر تهران نیز، نزدیک میدان تجریش، شمار زیادی از راهپیمایان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

همزمان، در برخی ویدئوهای رسیده از محدوده پارک‌وی در سمت خیابان مقدس اردبیلی در ولی‌عصر نیز صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و حضور گسترده ماموران مشهود است.

اوایل روز چهارشنبه، خبرهای رسیده از تهران از استقرار نیروهای گارد ویژه در مناطقی از پایتخت حکایت داشت.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، در برخی مناطق نیز ماموران امنیتی با موتورهای سازمانی و ادوات سرکوب تردد می‌کنند.

با این حال، در محوطه بیرونی ایستگاه مترو شریعتی تهران معترضان تجمع کرده و شعار «ایرانی باغیرت، حمایت، حمایت» سر دادند.

همچنین در محدوده انقلاب، خیابان کارگر شمالی تا تقاطع طالقانی صحنه تجمع اعتراضی بوده و خودروها و موتورسیکلت‌های عبوری به سبک روزهای گذشته با بوق‌های ممتد حمایت خود را از معترضان به نمایش گذاشتند.

اعضای کانون وکلا نیز در تجمعی اعتراضی و مسالمت‌آمیز گرد هم آمدند اما ماموران امنیتی و ضد شورش با پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت شماری از معترضان حاضر در محل سعی در متوقف کردن این اعتراض داشتند. اعضای کانون وکلا اما پس از آن در نزدیکی میدان آرژانتین تهران بار دیگر دست به تجمع زدند.

روز گذشته سعید دهقان، وکیل دادگستری، از فراخوان برگزاری «نخستین تجمع بزرگ وکلای مدافع حق در برابر قدرت در اعتراض به تجاوز حکومت به حقوق ملت» در ساعت یک بعدازظهر امروز در میدان آرژانیتن تهران خبر داده بود.

شاهین‌شهر در استان اصفهان نیز امروز شاهد حضور زیاد معترضانی بود که شعار «توپ تانک فشفشه/ آخوند باید گم بشه» سر دادند.

در محله کوثر مشهد نیز به‌رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی، معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

تصاویر دریافتی از رشت حاکی از درگیری ماموران با معترضان و تلاش مردم برای آزاد کردن دختران جوان از دست ماموران است. معترضان در این شهر شعار «از کردستان تا گیلان، جانم فدای ایران» سر دادند.

گوهردشت و گلشهر کرج، بهارستان اصفهان و شیراز، روبه‌روی باغ ارم و میدان دانشجو، از دیگر مناطقی بود که امروز صحنه تجمعات اعتراضی بود.

در گوهردشت کرج، معترضان شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» سر دادند.

اعتصاب‌ها و تجمعات دانشجویی

در چهارمین هفته از اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، بازاریان و مغازه‌داران شماری از شهرهای استان کردستان نیز از صبح امروز دوباره اعتصاب کردند. سنندج، سقز، بوکان و دهگلان از جمله این شهرها هستند که تصاویری از اعتصابات در آن‌ها منتشر شده است.

حساب کاربری «وحیدآنلاین» در توئیتر فیلمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در دانشگاه تهران هم امروز اعتراضات دانشجویی جریان دارد.

دیگر تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد که دانشگاه تهران مرکز در منطقه سوهانک و دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز صحنه تجمع اعتراضی شماری از دانشجویان بوده است.

اینترنت در ایران به «یک‌چهارم» جریان عادی خود رسید

همزمان با آغاز دور تازه‌ای از تجمع‌های اعتراضی در ایران در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گزارش‌های دریافتی حاکی است که ارتباطات اینترنتی در کشور از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه دچار اختلالات عمده و در برخی نقاط کاملا قطع شده است.

نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، نیز خبر داده که جریان انتقال داده‌ها در اینترنت ایران اکنون به «یک‌چهارم» جریان عادی خود رسیده است.

کاربران از داخل کشور نیز گزارش می‌دهند که برخلاف روزهای گذشته، اینترنت خطوط تلفن همراه، به‌جای ساعت چهار بعدازظهر، از صبح زود قطع شده و این‌بار اینترنت‌ خطوط ثابت نیز بسیار ضعیف‌تر از روزهای قبل است.

روزنامه «شرق» نیز روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که بر اساس مشاهدات میدانی، اینترنت همراه تمام اپراتورها قطع شده و این امر، تعطیلی حدود ۳۰۰ هزار فروشگاه در بازار آنلاین ایران را در پی داشته است.

پیشتر وزیر ارتباطات ایران گفته بود که تصمیم‌گیری در مورد قطع اینترنت با شورای امنیت کشور است. ریاست این شورا را احمد وحیدی، وزیر کشور، برعهده دارد.

صدور «۶۰ کیفرخواست» برای بازداشت‌شدگان اعتراضات در تهران

دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید که برای شماری از بازداشت‌شدگات اعتراضات اخیر در ایران «۶۰ فقره» کیفرخواست صادر شده است.

علی صالحی روز چهارشنبه گفت که پرونده این ۶۰ نفر به دادگاه ارسال می‌شود و «هدف این است تا ظرف هفته آینده پرونده اغتشاشگران بررسی و به دادگاه ارسال شود».

به گفته این مقام قضایی، «بازرسان، دادیاران و معاونان دادستانی تهران شبانه‌روز مشغول بررسی پرونده بازداشتی‌ها» هستند.

سه روز پیش نیز مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، گفته بود: «دستگیرشدگان صحنه، تا زمان محاکمه دیگر به هیچ‌وجه آزاد نخواهند شد و دادگاه‌های آن‌ها به سرعت برگزار می‌شود و احکام بسیار قاطع و بازدارنده‌ای برای آن‌ها صادر خواهد شد».

این اظهارات با واکنش حقوقدانان روبرو شده و آن‌ها اعلام کردند که حتی رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور هم حق چنین اظهارنظری را ندارند.

محسن برهانی، حقوقدان، در این مورد در صفحه توئیتری خود نوشت: «کار دستگاه قضا و استقلال قضایی به جایی رسیده که کارمند وزارت کشور، در امور قضایی مداخله می‌کند».

افزایش شمار کشته‌شدگان اعتراضات

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۰۱ نفر رسید.

بر اساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، ۲۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند اما هنوز برای همه آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق باشد، دریافت نشده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد آمار کشته‌شدگان از ۱۸ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین شمار کشته‌ها به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، مازندران،کردستان، گیلان وآذربایجان غربی تعلق دارد. بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور، ۳۱ شهریور و هشتم مهر گزارش شده‌اند.

XS
SM
MD
LG