لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

نماینده مجلس: تلگرام احتمالاً اوایل اردیبهشت‌ماه بسته می‌شود


۸۰ درصد تولید اطلاعات در فضای مجازی فارسی‌زبان، در تلگرام صورت می‌گیرد
۸۰ درصد تولید اطلاعات در فضای مجازی فارسی‌زبان، در تلگرام صورت می‌گیرد

در ادامه بحث و جدل بر سر ادامه فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران، یک نماینده مجلس روز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، از احتمال بسته شدن تلگرام در اوایل ماه آینده خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون ولایی مجلس ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که بسته شدن تلگرام در کشور تنها آغاز کار است و «تمامی پیام‌رسان‌های خارجی» به‌مرور بسته خواهند شد.

به فاصله چند روز از آغاز اعتراض‌های سراسری دی‌ماه که در ده‌ها شهر ایران پا گرفت، شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام در کشور فیلتر شد و نیروهای امنیتی چند نفر از دست‌اندرکاران شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کردند.

این دو شبکه پس از مدتی و با پایان ناآرامی‌ها در کشور دوباره رفع فیلتر شدند.

با این حال روز ۲۶ دی‌ماه ۱۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سران سه قوه، با اعلام این که تجمع‌های اخیر «در بستر» پیام‌رسان‌های خارجی انجام شده خواستار جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی به جای این پیام‌رسان‌ها و ساماندهی فیلترشکن‌ها شدند.

حال آن طور که ایسنا از این نماینده مجلس نقل کرده است، «اگر پیام‌رسان‌های خارجی همچون اینستاگرام و واتس‌آپ نیز قوانین کشورمان را نپذیرند به مرور بسته خواهند شد».

با این حال گفته ابوالفضل ابوترابی چندان روشن نیست و تنها گفته است که «طبق شنیده‌ها» و «احتمالاً» تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی بسته خواهد شد.

در یکی دو ماه گذشته خبرهای مقامات جمهوری اسلامی درباره پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام و بسته شدن آنها بیشتر متناقض و توام با ابهام بوده است.

از جمله در روز ۱۱ فروردین‌ماه ساعتی پس از آن که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از فیلتر شدن دائمی اپلیکیشن تلگرام «تا پایان فروردین جاری» خبر داد، یک نماینده دیگر اعلام کرد که زمان این اتفاق «مشخص نیست».

این گفته علاءالدین بروجردی با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی، از جمله دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، و همچنین شمار زیادی از کاربران اینترنت روبه‌رو شد، اتفاقی که نشان می‌دهد حتی در میان مقامات و مسئولان نیز در این باره اتفاق نظر وجود ندارد.

در همین زمینه روابط عمومی مرکز فضای مجازی ایران نیز روز سه‌شنبه بیانیه‌ای چندخطی صادر کرد که به شکلی مبهم و برخلاف تمام گزارش‌ها و مصاحبه‌های اعضای این مرکز می‌گوید که هنوز درباره مسدود شدن تلگرام «تصمیمی گرفته نشده» است.

دو سطر بالاتر در همین بیانیه، آن طور که خبرگزاری تسنیم می‌گوید، آمده است: «هر آن ممکن است اگر شرایطی پیش بیاید این انسداد در تلگرام حاصل شود.»

با این حال در یک ماه گذشته گزارش‌هایی منتشر شده است حاکی از این که رهبر جمهوری اسلامی با فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی مخالفتی ندارد.

از جمله در اسفندماه ۹۶ برخی از کانال‌های تلگرامی خبر دادند که در جلسه‌ای از شورای عالی فضای مجازی با حضور رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای «به شدت» از رفع فیلتر تلگرام انتقاد کرده است.

گزارش‌ها درباره احتمال فیلتر تلگرام در سال ۹۷ در حالی منتشر می‌شود که این پیام‌رسان از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.

آن ‌گونه که عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشتر گفته است، ۸۰ درصد تولید اطلاعات در فضای مجازی فارسی‌زبان، در این شبکه و از طریق ۱۱ هزار کانال تلگرامی صورت می‌گیرد.

بر اساس خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم، رادیوفردا/ ف. دو. / پ.پ

XS
SM
MD
LG