لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

۲۷ شبه‌نظامی حامی دولت عراق در شبیخون نیروهای داعش کشته شدند


پیکر یکی از کشته‌شدگان در حمله داعش بعدازظهر دوشنبه در نجف تشییع شد.
پیکر یکی از کشته‌شدگان در حمله داعش بعدازظهر دوشنبه در نجف تشییع شد.

دو ماه پس از اعلام پیروزی نهایی بر گروه حکومت اسلامی بیا داعش توسط دولت عراق، ستیزه‌جویان داعش در شبیخون علیه نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی، ۲۷ تن از آنها را کشتند.

نیروهای حشد الشعبی که بیشتر آنها شبه‌نظامیان شیعه هستند، در بیانیه‌ای اعلام کردند این حمله روز دوشنبه ۳۰ بهمن در جنوب غربی شهر کرکوک روی داده است.

این گزارش حاکی است مهاجمان لباس‌های نظامی نیروهای دولتی عراق را بر تن داشتند و یک ایستگاه بازرسی قلابی درست کرده و خود را مشغول به کنترل راه نشان داده‌اند. این حمله نزدیک به دو ساعت طول کشیده و شماری از مهاجمان کشته و بقیه هم فرار کرده‌اند.

آمار دقیق کشته‌ها یا فراری‌های شبه‌نظامیان حکومت اسلامی یا داعش اعلام نشده است.

یحیی رسول، سخنگوی نیروهای نظامی عراق، هسته‌های نیمه فعال داعش را مسئول این حمله دانسته و گفته است که جست وجو برای یافتن عاملان این حمله در جریان است.

گروه داعش در بیانیه‌ای که از سوی سایت «اعماق» منتشر شد، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در واکنش به این اقدام، کریم النوری سخنگوی حشد الشعبی این حمله را «جنایتی زشت» خوانده و خواستار افزایش امنیت برای مناطقی شد که از دست داعش آزاد شده است.

هادی العامری، فرمانده نیروهای بدر هم اعلام کرد «انتقام» این حمله را از نیروهای داعش خواهند گرفت. او در فرودگاه بغداد و در حالی که جسد کشته‌ها مشغول بازگشت بود، گفت:‌ «نیروهای امنیتی باید هوشیار باشند و جنگ با تروریسم هنوز به پایان نرسیده است».

از کشته‌شدگان در این حمله، ۱۱ تن از اهالی شهر بصره بوده‌اند و به این مناسبت در بصره سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

دولت عراق در دسامبر سال گذشته میلادی، دو ماه پیش، پس سه سال نبرد سنگین با ستیزه‌جویان داعش، اعلام پیروزی کامل کرد.

با این حال نیروهای این گروه هنوز به حملات پراکنده خود ادامه می‌دهند و از جمله در دو حمله انتحاری که ماه گذشته توسط اعضای این گروه در مرکز بغداد روی داد، ۳۸ تن کشته شدند.

روز شنبه دان کوتز، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ شکست دادن گروه داعش، را به کشتن اختاپوس تشبیه کرد و گفت که به رغم شکست‌های اخیر این گروه در سوریه و عراق، داعش همچنان یک تهدید خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیدپرس؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG