لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

انتقاد تلویحی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از محسن رضایی


محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

در حالی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از افرادی که با «یک عبارت کوتاه و نگاهی اولیه» درباره عملیات‌ جنگ هشت ساله میان ایران و عراق اظهارنظر می‌کنند، انتقاد کرده است، محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در آن دوران گفته که همه عملیات‌های ما با «ضریبی از لورفتگی» انجام می‌شد.

آقای رضایی به تازگی توئیت کرده بود که «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او».

وی همچنین افزوده بود که «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ۱۰ روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم».

این اظهارات محسن رضایی جنجال بسیاری در فضای سیاسی حقیقی و مجازی ایران ایجاد کرد، به طوری که خود وی در یک برنامه تلویزیونی گفت که از توئیت او «برداشت اشتباه شد» و این عملیات، عملیات اصلی بوده است، نه «عملیات فریب».

وی روز سه‌شنبه ۱۸ دی نیز در همایش «راویان انقلاب و دفاع مقدس» گفت: «اگر جنگ بلاتکلیف می‌ماند، صدام به کویت حمله نمی‌کرد و آمریکا هم به عراق سرازیر نمی‌شد...کربلای ۴ و ۵ سرنوشت جنگ را تغییر داد».

فرمانده سابق سپاه پاسداران اضافه کرده که «آن روز حتی تمام بودجه کشور را به ما نمی‌دادند. به ما گفتند اگر با همین بودجه ناقص می‌توانید بجنگید و اگر نه به امام بگویید، توان جنگ نیست، در اواخر جنگ امکان غافلگیری بسیار کم شده بود. دشمن در درون ما هم نفوذ داشت».

به گفته وی، «هنر فرماندهان این بود که در شرایط لو رفتگی در جنگ پیروزی کسب می‌کردند. همه به صدام اطلاعات می‌دادند و همه عملیات‌های ما با ضریبی از لو رفتگی انجام می‌شد».

این اظهارات در حالی است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته است:‌ «نباید با روایات تعجیلی و قضاوت‌های نامناسب موجب دلسردی مردم شویم».

اینکه کسانی با یک عبارت کوتاه و نگاهی اولیه بخواهند راجع به عملیات‌های دفاع مقدس اظهارنظر کنند قطعاً در آن کاستی، نقص و خطا به وجود خواهد آمد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

محمد باقری روز سه‌شنبه در حاشیه همایش «مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در جمع خبرنگاران گفت: «اینکه کسانی با یک عبارت کوتاه و نگاهی اولیه بخواهند راجع به عملیات‌های دفاع مقدس اظهارنظر کنند قطعاً در آن کاستی، نقص و خطا به وجود خواهد آمد».

وی بدون اشاره به نام و توئیت محسن رضایی افزوده است: «متاسفانه در روزهای گذشته شاهد نمونه‌ای از این نگاه تعجیلی و بعضا قضاوت نامناسب و غیر عادلانه‌ بودیم که دیگر نباید این موارد تکرار شود».

به گفته این فرمانده نظامی، «همه پیش‌بینی‌های عملیات کربلای چهار، شامل کار اطلاعاتی، مهندسی، آماده سازی و غافلگیری انجام شده بود، اما دشمن هم از پشتیبانان بزرگ و همچنین تصاویر هوایی، اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی برخوردار بود».

باقری اضافه کرده که «با این شرایط معلوم بود برخی از زوایای عملیات مورد اطلاع دشمن قرار گیرد و البته این به معنای لو رفتن کل عملیات و منتفی کردن آن نیست چرا که این عملیات انجام شد و علیرغم آنکه توفیقاتی هم داشت در مجموع ناموفق بود».

وی «هنر بزرگ» را این دانسته که «در همان مراحل اولیه، عملیات قطع شد و حدود هفت درصد از نیروها وارد عملیات شدند و مابقی نیروهای ذخیره شدند و ظرف دو هفته بعد در عملیات بسیار بزرگ کربلای ۵ حضور پیدا کردند».

با آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز آمار کامل و با جزئیات کشته‌شدگان دو عملیات کربلای چهار و پنج را اعلام نکردند، اما اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود نوشته که در عملیات کربلای چهار، «نزدیک به ‌هزار شهید و سه‌ هزار و ٩٠٠ مفقودالاثر داشتیم که اکثر آنها را باید شهید حساب کرد و حدود ١١‌ هزار مجروح که حدود نصف آنها سرپایی معالجه شده یا می‌شوند».

حسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران هم از پنج هزار کشته و ۱۱ هزار مجروح در«کربلای ۴» و ۱۲ هزار کشته و مفقود و ۱۵ هزار مجروح در عملیات «کربلای ۵» سخن گفته است.

در حالی که ۳۰ سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته، سخن گفتن درباره بخش‌هایی از موضوعات آن همچنان تابو محسوب می‌شود.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین روایت‌های متفاوتی از جزئیات این جنگ و همچنین دلیل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل بیان می‌کنند.

منابع: مهر و رادیو فردا/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG