لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

«مخالف سپر موشکی برای مقابله با تهديد ايران نيستم»


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می گوید با طرح سپر دفاع موشکی در برابر تهدید ایران مخالف نیست
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می گوید با طرح سپر دفاع موشکی در برابر تهدید ایران مخالف نیست

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشنبه ۱۸ ژوئيه، گفت با طرح سپر دفاع موشکی آمريکا برای مقابله با آنچه تهديد ايران خوانده می شود و ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه به شدت آن را رد می کند، مخالف نيست.


خانم مرکل گفت: «من با آقای پوتين مخالف نيستم، اما با اين ايده (سپر دفاع موشکی) هم مخالفتی ندارم» و افزود: «من هميشه تکرار کرده ام که هيچکس نمی تواند بگويد از جانب ايران تهديدی وجود ندارد.»

با آنکه فرانتس يوزف يونگ، وزير دفاع آلمان به طور مشخص از طرح سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا حمايت می کند، خانم مرکل اندکی محتاطانه تر با مساله برخورد کرده و پيشتر موضوع اين سپر دفاعی را به آنچه «تهديد ايران مجهز به سلاح هسته ای» خوانده می شود، ربط نداده بود.


صدراعظم آلمان که در يک کنفرانس خبری در برلين به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، با اشاره به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی گفت: «اميدوارم مسايل بزرگی که هم اکنون با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور داريم، يک وضعيت موقتی باشد. من فقط می توانم دوباره و دوباره از ايران بخواهم که راه خود را به جامعه جهانی باز يابد، زيرا اين خواسته مهم مردم ايران نيز هست.»


من فقط می توانم دوباره و دوباره از ايران بخواهم که راه خود را به جامعه جهانی باز يابد، زيرا اين خواسته مهم مردم ايران نيز هست
صدراعظم آلمان

ابراز «خوشبينی» مدیر کل آژانس به حل بحران اتمی ايران


از سوی ديگر محمد البرادعی، مدير کل آژانس انرژی بين المللی اتمی، روز چهارشنبه، ۱۸ ژوئيه، در کوالامپور، پايتخت مالزی تمايل ايران برای ادامه مذاکرات هسته ای را گامی «مثبت» در راستای حل برای بحران اتمی تهران دانست.


آقای برادعی گفت که او در مورد ادامه گفت و گو برای بر طرف کردن بسياری از مشکلات مهمی که در مورد برنامه هسته ای ايران وجود دارد خوشبين است.


او افزود: «ايران احتياج دارد تا با آژانس همکاری کند تا هدف برنامه هسته ای خود را روشن کند.»
مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، موافقت ايران برای بازديد بازرسان آژانس از راکتور آب سنگين اراک را گامی مثبت دانست و گفت که «ما دست کم يک حرکت مثبت از سوی ايران ديده ايم ولی اميدوارم که اين امر ادامه پيدا کند.»


ايران در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که ساختن راکتور آب سنگين اراک در سال ۲۰۰۹ با کمک يا بدون ياری آژانس بين المللی انرژی اتمی به پايان خواهد رسيد.


محمد البرادعی و علی لاريجانی رييس گروه مذاکره کننده هسته ای ايران ماه ژوئن در وين با يکديگر ملاقات کردند و ايران متعهد شد تا ابهام ها در مورد برنامه هسته ای خود را روشن کند.


مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید به حل بحران هسته ای ایران خوشبین است

ايران همچنين متعهد شده تا در مورد دو موضوع برنامه غنی سازی هسته ای و آزمايش های مربوط به پلوتونيوم توضيح دهد.


آقای برادعی گفت: ما پيش از اين که اعلام کنيم برنامه هسته ای ايران برای مقاصد صلح جويانه است تهران بايد به سوالات پيرامون اين برنامه پاسخ دهد.

ايران برنامه هسته ای خود را صلح آميز می داند و می گويد هدف از آن تنها دستيابی توانايی توليد برق است.


کشورهای غربی به ويژه آمريکا، با اشاره به تکنولوژی غنی سازی اورانيوم که مورد مصرف دوگانه توليد برق و توليد سلاح هسته ای دارد و ايران بر داشتن آن اصرار می ورزد، هدف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را توليد بمب اتمی می دانند.


معاون پيشين آژانس و ابهام های برنامه اتمی ايران


پی ير گلداشميت، معاون پيشين مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با راديو فردا در مورد ابهامات موجود در مورد برنامه هسته ای ايران گفت که «ايران از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲، در تاسيسات اعلام نشده شرکت کالای الکتريک، سانتريفوژها يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم را آزمايش کرده و مواد هسته ای را که در سال ۱۹۹۱ خريده بود، به اين دستگاه ها وارد کرده است.»


ایران وارد کردن فلز طبيعی اورانيوم در سال ۱۹۹۴ و انتقال آن برای استفاده در آزمايش های غنی سازی ليزری را اعلام نکرده است و کوتاهی در اعلام هر کدام از اين مواد يا فعاليت ها، نقض تعهدات ايران بوده است
پی یر گلداشمیت

وی افزود: ايران، وارد کردن فلز طبيعی اورانيوم در سال ۱۹۹۴ و انتقال آن برای استفاده در آزمايش های غنی سازی ليزری را اعلام نکرده است و کوتاهی در اعلام هر کدام از اين مواد يا فعاليت ها، نقض تعهدات ايران بوده است.


آقای گلد اشميت همچنين در بيان موارد ابهام در پرونده اتمی ايران به فعاليت ها در مرکز لويزان اشاره کرد و گفت:«از سال ۲۰۰۴، آژانس در انتظار دريافت اطلاعات بيشتر در مورد فعاليت های مرکز تحقيقات فيزيک در لويزان- شيان در رابطه با دريافت مواد و وسايلی که مصرف دوگانه دارند و می توانند برای غنی سازی اورانيوم به کار گرفته شوند، بوده است.»


به گفته وی، همانطور که آژانس در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد: «مواد و تجهيزاتی که مصرف دوگانه دارد، هم در محدوده نظامی متعارف، هم در زمينه غير نظامی و هم در زمينه تسليحات هسته ای، به کار می رود.»


در آوريل سال ۲۰۰۶ آژانس گزارش داد که در فوريه اين سال، موضوع مطالعات مربوط به آزمايش مواد شديدا منفجره و طرح يکی از اجزاء موشک را، که از سوی ايران پيگيری شده و هر دو می تواند بعد نظامی و هسته ای داشته باشد، مورد بررسی قرار داده است.


XS
SM
MD
LG