لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

رايس: سياست های جمهوری اسلامی خطرناک است


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید گزینه نظامی علیه ایران موجود است اما آمریکا راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید گزینه نظامی علیه ایران موجود است اما آمریکا راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه، ۶ ژوئيه در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی آمريکایی، ايران را کشوری با «سياست های خطرناک» توصيف کرد.


وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه با تلويزيون سی ان بی سی، جمهوری اسلامی را کشوری توصيف کرد که «به نحو فزاينده ای خطرناک تر می شود» و افزود با توجه به این امر، مذاکره میان آمریکا و متحدانش برای تحریم های جدید ایران جریان دارد تا دسترسی جمهوری اسلامی به سیستم مالی جهانی محدودتر شود.


خانم رايس با اشاره به رابطه ايران و آمريکا گفت رابطه در کشوری که بيش از پيش خطرناک می شود، به همان نسبت هم بيش از پيش دشوار می شود.


وزير امور خارجه امريکا از جمله موارد ناخشنودی غرب از سياست های جمهوری اسلامی، را «حمايت ايران از تروريسم، حمايت از شبه نظاميان عراقی که نيروهای ارتش آمريکا را هدف قرار می دهند و نيز دنبال کردن فن آوری توليد سلاح هسته ای» نام برد.


خانم رايس همچنين در اشاره به دولتمردان جمهوری اسلامی، از انچه او «سرکوب مردم خودشان» ناميد ياد کرد و گفت ما با کشوری خطرناک و سياست های خطرناک سر و کار داريم و برای برخورد با ايران، «به کمک و حمايت جامعه جهانی» نيازمندیم.


ما با کشوری خطرناک 0ایران) و سياست های خطرناک سر و کار داريم و برای برخورد با ايران، به کمک و حمايت جامعه جهانی نياز داريم
وزیر امور خارجه آمریکا

او در پاسخ به اين پرسش که ايا اقدام نظامی عليه ايران نيز ممکن است، ضمن اشاره به حمايت دولت بوش از راه حل ديپلماتيک برای برخورد با مسئله ايران، اقدام نظامی را يکسره رد نکرد.


قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد


شورای امنيت سازمان ملل متحد در واکنش به فعاليت های هسته ای بحث انگيز جمهوری اسلامی تاکنون دو قطعنامه اجرايی صادر کرده و از تهران خواسته است تا برای اعتماد سازی جهانی برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


در مقابل جمهوری اسلامی با به چالش کشاندن اين خواست سازمان ملل متحد اعلام کرده است که روند غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.

آمريکا و کشورهای غربی تهديد کرده اند در صورتی که ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورد تحريم های اعمال شده در دو قطعنامه قبلی شورای امنيت سازمان ملل را تشديد خواهند کرد.


قطعنامه پيشين شورای امنيت يک رشته تحريم های تسليحاتی و مالی را عليه جمهوری اسلامی اعمال کرده و براساس فهرستی که در آن آمده است، سفر برخی مقامات مرتبط با برنامه هسته ای ايران در سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی نيز ممنوع شده است.


کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ تهديد کرده اند در صورتی که جمهوری اسلامی فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در نياورد، دور تازه تحريم ها را عليه ايران در نظر خواهند داشت.


XS
SM
MD
LG