لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، خبر داده که رسول جعفريان يکی از روحانيون محافظه کار ، و رييس فعلی کتابخانه مجلس شورای اسلامی نسبت به تکرار ماجرای بنی صدر و مجلس اول درباره احمدی نژاد هشدار داده است.


رئیس کتابخانه مجلس ، با ابراز نگرانی از جو موجود در مجلس عليه احمدی نژاد ، خواستار مداخله ريش سفيدان برای جلوگیری از « طرح سوال از رييس جمهوری اسلامی درباره اظهارات اسفنديار رحيم مشايی » شده است.


این روزنامه ، از قول جعفريان نوشته « اين برخورد اگر با اين شدت پيش برود و امضا‌های طرح سوال از رئيس ‌جمهور که به حد نصاب رسيده پس گرفته نشود ، به نظر می‌رسد کشور را در يک بحران سياسی جدی فروخواهد برد و انديشه کسانی که اوضاع را تا اندازه‌ای شبيه به سه ماه اول سال ۶۰ می‌دانند ، تقويت خواهد کرد. »


به نوشته این روزنامه ، رييس کتابخانه مجلس همچنين گفته « ريش‌سفيدانی که می‌توانند بر رئيس‌جمهور اثر بگذارند ، ايشان را وادار کنند تا دست از سماجت برداشته و مشايی را کنار بگذارد. »


روزنامه کارگزاران همچنین به نقل از محمد رضا باهنر نايب رييس مجلس شورای اسلامی نوشته که ۷۴ نفر از نمايندگان تاکنون نامه سوال از احمدی نژاد را امضا کرده اند ، اما هنوز اين نامه به صورت رسمی به هيات رييسه مجلس تحويل نشده است.


بحران در روابط ايران و کويت


روزنامه اعتماد ، از بازداشت و اخراج يک ايرانی شاغل در کويت خبر داده ، و به نقل از کنسول سفارت ايران در کويت نوشته « کريم قربانی ايرانی مقيم کويت و از کارکنان قراردادی مدارس جمهوری اسلامی ايران اخيراً در بازگشت از تعطيلات تابستانی ، از سوی پليس کویت دستگير و پس از ۲۴ساعت بدون ارائه هيچ توضيحی از کويت اخراج شد. »


این روزنامه با اشاره به جنجال اخير مجلس کويت در خصوص ایرانیان شاغل در این کشور نوشت « سفارت ايران در کويت اظهارات يک نماينده مجلس اين کشور مبنی بر حضور افرادی از سپاه پاسداران در بين کارگران ايرانی مقيم کويت را تکذيب کرده است. »


به گزارش اعتماد ، جمعان الحربش نماينده مجلس کويت روز چهارشنبه گفته است « در کويت بيش از ۴۰ هزار کارگر ايرانی وجود دارد که اکثر آنان از نيروهای سپاه پاسداران هستند. »


حذف يارانه بنزين از سال آينده


روزنامه جام جم ، از تغييرات در سهميه بندی بنزين و حذف يارانه اين سوخت در ابتدای سال آينده خبر داده ، و از قول محمد رويانيان نوشته « با آماده شدن زيرساخت‌ها ، دولت از سال ۱۳۸۸ به سمت حذف يارانه‌‌های سوخت حرکت خواهد کرد. »


اين روزنامه از قول رييس ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور ، نوشته که از سال آينده برای رسيدن به اهداف تعيين شده ، تغييرات در سهميه‌‌های بنزين نيز اعمال خواهد شد.


به گزارش جام جم ، پيش از اين قرار بود اين تغييرات شامل کاهش سهميه بنزين خودروهای شخصی ، حذف کامل يارانه سوخت ، و افزايش قيمت بنزين آزاد از ابتدای مهرماه سال جاری انجام شود.


افزايش مدارس استيجاری


روزنامه اعتماد ملی ، از افزايش تعداد مدارس استيجاری کشور را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « در دهه آخر شهريور والدين دانش آموزان مدام از خود می پرسند که آيا اول مهر ، دروازه ۵ هزار و ۷۵۴ مدرسه استيجاری به رويشان گشوده خواهد بود؟»


به نوشته اين روزنامه ، سيدباقر مسلمی معاون سازمان نوسازی و توسعه و تجهيز مدارس کشور در تازه ترين اظهاراتش گفته « ‌شمار مدارس استيجاری کشور در آستانه سال تحصيلی جديد به ۵ هزار و ۷۵۴ باب می رسد. »


اعتماد ملی با اظهار شگفتی از تفاوت و افزايش چشمگير مدارس استيجاری نوشته است : پيش از اين مسولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بودند که تعداد مدارس استيجاری تغييری نکرده و آمار سال گذشته، يعنی ۴ هزار و ۸۳۸ باب صحيح است.


استعفا در وزارت صنايع


روزنامه سرمايه ، از استعفای معاون وزير صنايع و معادن خبرداده و نوشته « امير واعظی آشتيانی که از مردادماه سال گذشته در سمت معاون وزير صنايع و معادن مديريت شرکت شهرک های صنعتی ايران را برعهده داشت، از سمت خود استعفا داد.»


اين روزنامه درباره دلايل اين استعفا از قول معاون مستعفی وزير صنايع نوشته « دلايلی وجود دارد که ترجيح می دهم از بازگو کردن آنها خودداری کنم. حداقل همين قدر می گويم که زورم به خودم رسيد و از مجموعه جدا شدم. »


به نوشته سرمایه ، واعظی آشتيانی يکی از نزديکان احمدی نژاد و از اعضای ستاد اصلی و انتخاباتی او بوده است.


XS
SM
MD
LG