لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

تيلرسون: فشارها بر کره شمالی کاهش نخواهد يافت


نشست خبری رکس تیلرسون و خانم کریستیا فریلند
نشست خبری رکس تیلرسون و خانم کریستیا فریلند

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و کریستیا فریلند، همتای کانادایی او روز سه شنبه ۲۸ آذرماه از تشکیل یک گروه تازه بین المللی برای تشدید فشارها بر کره شمالی خبر داده اند. آقای تیلرسون گفته است که فشارها بر پیونگ یانگ کاهش نخواهد یافت.

به گزارش رویترز، آقای تیلرسون و خانم فریلنددر یک کنفرانس خبری در اتاوا اعلام کرده اند که نشست وزیران خارجه کشورهای تشکیل دهنده این گروه بین المللی در ماه ژانویه برگزار خواهد شد.

کریستیا فریلند گفته است: کشورهای عضو این ائتلاف برای نشان دادن «همبستگی خود در برابر اقدامات غیرقانونی و خطرناک کره شمالی» برای نخستین باردر ۱۶ ژانویه در ونکور تشکیل جلسه خواهند داد.

به گزارش شبکه «ای بی سی» رکس تیلرسون نیز گفته است: این گروه بین المللی در خصوص بهبود و کارایی شیوه تشدید فشار علیه کره شمالی و همچنین زمینه سازی گفت و گو با پیونگ یانگ مذاکره خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: کارزار فشار ها (علیه کره شمالی) برای این است که به مذاکره منجر شود.

وی با این حال تاکید کرده است که کره شمالی اکنون آماده مذاکره برای حل بحران موشکی و هسته ای خود نیست.

رکس تیلرسون تصریح کرده است: تا زمانی که کره شمالی آماده مذاکره نباشد ما نمی توانیم با این کشور وارد مذاکره شویم و همانطور که پیشتر گفته ایم، ما منتظریم تا نشان دهند که آماده مذاکره هستند.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است، تلاش ها برای تحت فشار قرار دادن کره شمالي کاهش نخواهد يافت و هرگز آن را کم نمی کنیم بلکه با گذشت زمان این فشارها تشدید خواهد شد و پا بر جا خواهند ماند. تا زماني که کره شمالي توافق کند تسليحات هسته اي خود را کنار بگذارد، این فشارها ادامه خواهد يافت.

رکس تیلرسون هفته گذشته گفته بود که واشینگتن آماده است هر زمان که کره شمالی می‌خواهد با این کشور وارد مذاکره شود.

این اظهارات اما واکنش برخی مقام‌های کاخ سفید را به دنبال داشت به طوری که خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام‌ها بدون اشاره به نام آنها نوشت تا وقتی که پیونگ‌یانگ رفتار خود را اصلاح نکند، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

کره شمالی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه هسته ای و موشکی خود را توسعه می دهد. کره شمالی هفتم آذرماه موشک قاره پیمایی آزمایش کرد و می گوید این موشک «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد» و «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

مقام‌های کره شمالی، از جمله کیم جونگ‌اون رهبر آن کشور بارها آمریکا و متحدان آن را تهدید به انجام حمله پیشگیرانه اتمی کرده‌اند.

مقام‌های ایالات متحده نیز می‌گویند، همچنان عقیده‌ دارند راه‌ حل های سیاسی و دیپلماتیک ممکن است راه‌گشا باشد، اما تاکید کرده‌اند در صورتی که جنگی آغاز شود، حکومت کره شمالی نابود خواهد شد.

XS
SM
MD
LG