لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

آمریکا می‌گوید تعیین زمان ادامه مذاکرات برجام برعهده تهران است


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۲۱ تیر، گفت که واشینگتن هیچ ضرب‌الاجلی برای دور هفتم مذاکرات هسته‌ای با تهران تعیین نخواهد کرد، اما در عین حال نسبت به تأثیر منفی ادامه «پیشرفت‌های اتمی» ایران بر مذاکرات نیز هشدار داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تنها ایران می‌تواند مشخص کند که چه زمانی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

آقای پرایس اضافه کرد که با گذشت زمان و ادامه حرکت جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت برنامه اتمی، این امر بر نگاه ایالات متحده برای بازگشت به برجام تأثیر خواهد گذاشت.

تاکنون شش دور از مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای برجام، در وین پایتخت اتریش برگزار شده است اما اختلافات بین تهران و واشینگتن همچنان پابرجاست و دو کشور هنوز تاریخی برای دور بعدی گفت‌وگوها اعلام نکرده‌اند.

هفته گذشته ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی به ایران هشدار دادند که تازه‌ترین تلاش‌هایش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد می‌تواند این مذاکرات را به خطر بیندازد.

آژانس بین‌المللی انرژی سه‌شنبه گذشته گزارش داد که ایران اعلام کرده آغاز به تولید اورانیوم فلزی می‌کند.

این ماده در تولید بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، اما ایران مدعی است که به دنبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز‌ است و این ماده را برای رآکتور هسته‌ای تهران به‌کار خواهد برد.

با وجود این اظهارات مقام‌های ایرانی، وزیران خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام می‌گویند، ایران هیچ نیاز صلح‌آمیزی به ساخت و تحقیقات در زمینه اورانیوم فلزی که گامی کلیدی در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است، ندارد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر پارسال در مصوبه‌ای که به تایید شورای نگهبان رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند همان سال تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و تولید اورانیوم فلزی، غنی‌سازی ۲۰ درصدی و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را در دستور کار خود قرار دهد.

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در توافق هسته‌ای اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس باید مجاز باشند هر زمان که لازم می‌دانند سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

دولت روحانی در آخرین گزارشی روز گذشته که درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، تاکید کرده است که در جریان مذاکرات وین طرفین به یک «چهارچوب یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌ها» نزدیک شده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، در صورت توافق برای احیای برجام، علاوه بر رفع بخش مهمی از تحریم‌های نفتی و بانکی، «بیش از هزار شخص حقیقی و حقوقی و همچنین نهادهای زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج می‌شوند و سپاه پاسداران نیز از فهرست گروه‌های تروریستی حذف می‌شود.

وزارت خارجه ایران همچنین می‌گوید در صورت توافق، سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز به «حداکثر ۳/۶۷ درصد» کاهش خواهد یافت و ایران صرفا مجاز به «استفاده از حداکثر ۶۱۰۴ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۱» خواهد بود و استفاده سانتریفیوژهای پیشرفته را باید به انبار برگرداند.

دولت آمریکا تاکنون درباره جزییات اعلام شده توسط وزارت خارجه ایران اظهارنظر نکرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا / پ.پ /ر.ح
XS
SM
MD
LG