لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

فرمانده ناوگروه آمریکا: ایران تا کنون کاری نکرده که به واکنش ما بیانجامد


ناو لینکلن در حال حاضر خارج از خلیج فارس در شرق عمان مستقر شده‌است
ناو لینکلن در حال حاضر خارج از خلیج فارس در شرق عمان مستقر شده‌است

جان وید، فرمانده ناوگروه تهاجمی آمریکا به رهبری ناو آبراهام لینکلن در نزدیکی خلیج فارس، می‌گوید نیروهای دریایی ایران تا کنون استانداردها را رعایت کرده و اقدامی نکرده‌اند که به واکنش دفاعی این گروه بیانجامد.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، و دیگر شناورهای این ناوگروه، پس از اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به منظور «ارسال پیام روشنی به تهدیدهای اخیر» تهران همراه با چند فروند بمب‌افکن بی-۵۲ به غرب آسیا اعزام شدند. بولتون جزئیاتی در مورد «تهدیدها» ارائه نکرده‌ بود.

اما شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گزارش داده بود اطلاعاتی در مورد «برنامه‌های بالقوه جمهوری اسلامی» برای حمله به ناوهای آمریکایی «در آب‌های یمن و خلیج فارس» و همچنین علیه نیروی زمینی ارتش آمریکا در عراق و سوریه، دلیل اعزام نیروی بیشتر به منطقه است.

تهران برخی از تهدیدهای احتمالی مانند «انتقال موشک به قایق‌های نظامی» را رد کرده‌است.

ناو لینکلن در حال حاضر در فاصله‌ای از مرزهای آبی ایران در شرق عمان مستقر شده و گزارشی نیز در مورد ورود آن به آب‌های خلیج فارس منتشر نشده‌است. البته پیشتر انیستیتو نیروی دریایی ایالات متحده و برخی دیگر رسانه‌ها گزارش داده بودند که ناوشکن گنزالس نیروی دریایی ایالات متحده، که بخشی از ناوگروه است، بدون مشکل وارد خلیج فارس شده‌ و در آن حضور دارد.

روز شنبه ۱۸ خرداد ماه، خبرگزاری اسوشیتدپرس از دریابان جان وید نقل کرده‌است که نیروهای دریایی ایران استانداردهای بین‌المللی در مورد مواجهه با شناورها در گروهی که فرماندهی آن را عهده‌دار است، را رعایت کرده‌اند.

جان وید می‌گوید «از زمانی‌که عملیات ما در منطقه جریان دارد، چند بار با [نیروهای] ایران رو‌به‌رو شدیم». او افزوده «تا این لحظه همه آن‌ها ایمن و حرفه‌ای بودند؛ به این معنی که ایرانی‌ها هیچ کاری نکرده‌اند که مانع از قابلیت‌های مانوری ما شود، یا اقدام دفاعی ما را ضروری کند».

پیش از این ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در غرب و مرکز آسیا، گفته بود به نظر می‌رسد ایران تصمیم گرفته در واکنش به تقویت نظامی ایالات متحده در منطقه، از موضع خود «عقب‌نشینی کرده و در محاسباتش بازنگری کند».

با این حال محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظامی، شامگاه شنبه اظهار کرد که ایالات متحده «در عمل، قصد درگیری واقعی نداشت» و افزوده «اکنون هم از ما بسیار فاصله گرفته‌اند تا از درگیری ناخواسته هم جلوگیری کنند».

ژ‌نرال مکنزی، فرمانده «سنتکام»، دو روز در ناو لینکلن حضور داشت تا آن‌طور که اسوشیتدپرس می‌گوید با فرماندهان نیروی دریایی رایزنی کند و عملیات‌ پروازی در شب و روز را از نزدیک رصد کند.

فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در غرب آسیا ضمن قدردانی از خدمه ناو لینکلن گفته «هدف ما از آوردن شما به اینجا این بود که ثبات در منطقه ایجاد شود و ایران بداند وقت آن نیست که دست به اقدام مسخره‌ای بزند».

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، در اردیبهشت ماه گفته بود «بعید است فرماندهان و بدنه ارتش آمریکا تمایلی به آزمودن توانمندی‌های اثبات شده نیروهای مسلح ایران داشته باشند».

ناو آبراهام لینکلن دربرگیرنده ده‌ها فروند اف-۱۸ سوپر هرنست، و از کلاس ناوهای نیمیتز است که از راکتور هسته‌ای برخوردار هستند. گروه تهاجمی که ناو لینکلن فرماندهی می‌کند در برگیرنده هلیکوپترهای عملیات دریایی و تهاجمی، گروه هوایی هشدار فوری، اسکادران جنگ الکترونیک، اسکادران‌های تهاجمی و پشتیبانی، و ناوشکن‌های دیگر است.

اسوشیتدپرس، سی‌بی‌اس، یو‌اس‌ان‌آی، ایرنا/ت
XS
SM
MD
LG