جهان ۲۰۱۶؛ از ترامپ تا «سوپر»ماه

مراسمی به یاد قربانیان کودتای شیلی در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳

عکس کودکی در میان معترضان، چشم در چشم مامور امنیتی، دنیایی را مجذوب خود کرد.

فیل های یتیم در مرکز شلدریک ذر نایروبی،کنیا 

http://www.sheldrickwildlifetrust.org

دانشمندان و فعالان محیط زیست بار دیگر در مورد خطر انقراض گونه های جانوری و شکار غیرقانونی و قاچاق حیوانات هشدار دادند.  شکار غیرقانونی فیل‌ها برای فروش عاجشان همچنان ادامه دارد.

در اوایل قرن بیستم بیش از ۱۰ میلیون فیل در آفریقا وجود داشت. این تعداد در سال ۱۹۷۹ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کاهش یافت.

هم اکنون فقط حدود ۳۵۰ هزار فیل در آفریقا باقی مانده است. این رقم تا ده سال دیگر نصف خواهد شد.


 

اواسط دی ماه (اوایل ژانویه) باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا مقررات جدیدی را برای کنترل مالکیت اسلحه به منظور کاهش خشونت‌های ناشی از آن اعلام کرد. باراک اوباما در بخشی از سخنانش در حالی که با یادآوری کشته شدن برخی از مردم از جمله شماری از کودکان در این گونه خشونت‌ها به شدت متاثر شده و اشک بر گونه‌هایش روان بود، گفت: مقررات جدید «توطئه‌ای برای خلع سلاح همه مردم نیست، بلکه هرکس که مشخص شود سوء سابقه ندارد می‌تواند اسلحه بخرد».

دو چهره سرشناس راست پوپولیست در اروپا؛نوبر هوفر از حزب آزادی اتریش (راست) در کنار ماری لوپن،رهبر حزب جبهه ملی فرانسه. هوفر در رقابت ریاست جمهوری اتریش با شکست مواجه شد. ماری لوپن خود را برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آماده می کند. وی شانس زیادی برای رفتن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دارد.

پناهجویان زیادی از طریق لیبی خود را به اروپا می رسانند. اکتبر سال گذشته نیروهای امداد ایتالیا حدود دو هزار نفر از این پناهجویان را از غرق شدن نجات دادند،البته همه پناهجویان چنین بختی نداشتند و بیش از چهار هزار نفر در سال گذشته در راه رسیدن به زندگی بهتر جان باختند.

دونالد ترامپ،رئیس جمهور منتخب آمریکا، در کارزار انتخاباتی در گرین ویل،یکی از ده عکس انتخابی تایم برای سال ۲۰۱۶ است. خبرنگاری که این عکس را گفته می نویسد «جمعیت زیادی برای شنیدن سخنرانی ترامپ آمده بودند و همه آنها نتوانستند وارد اتاق اصلی شوند. ترامپ روی صندلی رفت و شروع به سخنرانی کرد. این یکی از لحظات مورد علاقه من در این کمپین سخت بود.»
http://time.com/top-10-photos-2016/?xid=fbshare

عکس این کودک پس از بمباران حلب توسط نیروهای روس و اسد، در تابستان گذشته، دور دنیا و شبکه های اجتماعی چرخید و توجه زیادی را به خود جلب کرد. توجه ها جلب شد ولی بمباران ها ماه ها ادامه پیدا کرد.

جدایی برات از آنجلینا؛زوج سوپر استار هالیوود، براد پیت و آنچلینا جولی از یکدیگر جدا شدند.

خداحافظی با افسانه بوکس؛محمد علی

محمدعلی، سه دوره قهرمان مشت‌زنی سنگین‌وزن جهان، نه تنها به خاطر دستاوردهای کم‌نظیر ورزشی‌اش، که به خاطر فعالیت‌های سیاسی، مخالفتش با حضور در جنگ ویتنام و تعهداتی که در مورد مسائل انسانی از خود نشان می‌داد، شهره است.

او طی سال‌های گذشته از جمله کسانی بود که در نامه‌هایی به مقام‌های ایرانی، از جمله به رهبر جمهوری اسلامی، درخواست آزادی کسانی مانند کوهنوردان آمریکایی بازداشت شده یا جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست را مطرح کرده بود. محمدعلی به ایران نیز سفر کرده بود.

مرتضی احمدی کودک افغان که با به تن کردن کیسه نایلونی شبیه پیراهن تیم ملی آرژانتین و عشق و علاقه اش به تبدیل شدن به ستاره فوتبال این کشور لیونل مسی، شهرتی در شبکه های اجتماعی به دست آورد، در جریان دیداری تدارکاتی میان بارسلونا و الاهلی عربستان در دوحه برای لحظاتی در کنار ستاره محبوبش به میدان رفت. پیشتر لیونل مسی بسته ای از پیراهن های ملی و باشگاهی اش را برای مرتضی به همراه توپ فوتبالی از سوی صندوق کودکان ملل متحد یونیسف فرستاده بود.


دو ملکه زیبایی در یک قاب؛میریا لالاگونا از اسپانیا،ملکه زیبایی سال گذشته (ایستاده) تاج را بر سر استفانی دل واله،ملکه زیبایی جدید از پورتوریکو می گذارد.

فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا در سن ۹۰ سالگی درگذشت. رهبران کشورهای جهان به درگذشت فیدل کاسترو، رهبر پیشین انقلاب کوبا، واکنش نشان داده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به خانواده کاسترو تسلیت گفته و افزوده تاریخ در مورد او قضاوت خواهد کرد. دونالد ترامپ گفته دیکتاتوری بی‌رحم که برای شش دهه مردم کشور خود را سرکوب کرد، درگذشت.

نایجل فاراژ،چهره برگزیت بریتانیا. رهبر سابق حزب استقلال بریتانیا،از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا و آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان، توانست ایده برگزیت را در همه پرسی به پیروزی برساند.

 

شیمون پرز،مردی که «از حمله اسرائیل به ایران جلوگیری کرد.»  رئیس جمهوری پیشین اسرائیل ،مهر ماه (اواخر سپتامبر)، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. شیمون پرز ،برنده صلح نوبل (همراه با یاسر عرفات)در یک دوره هفت ساله، بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ میلادی، رئیس جمهوری اسرائیل بود و پیش از آن نیز دوبار نخست وزیر بود و سابقه فعالیت در سمت های وزیرامور خارجه، وزیر دفاع و وزیر اقتصاد اسرائیل را نیز داشت.

در ۲۵ تیرماه گروهی از ژنرال‌ها، افسران و سربازان ارتش ترکیه با اشغال فردوگاه آتاتورک استانبول، پل تنگه بسفر، حمله به مقر پارلمان، به پرواز درآوردن چندین جت جنگنده اف ۱۶ و اشغال ساختمان رادیو تلویزیون ملی ترکیه دست به کودتا علیه دولت زدند.

این کودتا ساعاتی بعد با هجوم طرفداران حزب عدالت و توسعه به میدان‌های شهرهای بزرگ و فرودگاه‌های آن کشور، واکنش بخش‌هایی از ارتش که با کودتاگران نبودند، عدم موفقیت کودتاگران در دستگیری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و عدم حمایت مردم از آن شکست خورد.

پس از کودتای نافرجام،انتقام از کودتاگران در ترکیه آغاز شد.
نهادهای بین المللی از وضعیت حقوق بشر در ترکیه ابراز نگرانی کرده اند. هزاران نفر از جمله صدها روزنامه نگار روانه زندان شدند.

انیس عامری،پناهجوی تونسی،با کامیون به بازارچه کریسمس حمله کرد و ذستکم ۱۲ نفر کشته و ۴۸ نفر مجروح برجای گذاشت. وی در ایتالیا در درگیری با پلیس کشته شد.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است که در سال آینده، سه تا چهار میلیون نفر، تنها در آمریکای جنوبی به ویروس زیکا مبتلا شوند. تاکنون در بیش از ۳۰ کشور مواردی از ابتلا به زیکا مشاهده شده است.

زیکا بیماری خطرناکی است که از طریق نیش پشه آلوده به انسان سرایت می‌کند و هرچند به مرگ بیمار منجر نمی‌شود ولی در زنان باردار باعث به دنیا آمدن نوزادانی با سر کوچک و نیز عوارض مغزی می‌شود.

کودک پناهجوی سوری در جزیره لسبوس در یونان. تابستان گذشته، درگیری و آتش سوزی در اردوگاه پناهجویان لسبوس گزارش شد.

پلیس کوسوو در پارلمان این کشور،پس از آنکه گروهی از نمایندگان اپوزیسیون در فوریه گذشته گاز اشک آور در مجلس پرتاب کرد.

المپیک فقط برای رقابت و بردن نیست؛دونده نیوزیلندی این شعار را به واقعیت تبدیل کرد.
نیکی همبلین،دونده نیوزیلندی،دست از دویدن در مسابقه کشید و به کمک رقیب خود شتافت.

عقاب‌ها به شکار پهپادها می‌روند پلیس هلند به دنبال راه‌های خلاقانه‌ای برای جمع کردن پهپادهایی (هواپیماهای کوچک بدون سرنشین)‌ که ممکن است امنیت عمومی را به خطر بیاندازند است. آخرین راه حل آن‌ها تربیت عقاب‌هایی است که به شکار این هواپیماهای کوچک می‌روند.

حملات مرگبار در فرودگاه بلژیک و متروی بروکسل دهها کشته برجای گذاشت. داعش حضور بسیار پررنگی در بلژیک داشته است.

مجلس سنای برزیل، ۲۰ مرداد، به استیضاح و محاکمه دیلما روسف، رئیس جمهور تعلیق‌شده این کشور، رای داد تا در دادگاه به اتهامات او درباره نقض قوانین مالیاتی رسیدگی شود.

یک مامور پلیس ضدشورش،در نوزدهم دسامبر، آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را در گالری هنری در آنکارا کشت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از هیلاری کلینتون،کاندیدای حزب دمکرات و وزیر خارجه سابقش در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.

لئوناردو دی‌کاپریو سرانجام برای بازی در فیلم «از گور برگشته»‌ توانست جایزه اسکار را از آن خود کند. او پیش از این فیلم، ۴ بار برای بازیگری، نامزد دریافت اسکار شده بود.

پوکمون گو یکی از داغترین خبرهای تکنولوژی چند ماه گذشته بود. شرکت اپل اعلام کرد که بازی «پوکمون گو» رکورد تعداد دانلود‌ها را در بازار آی‌تونز شکسته است.

این بازی در ایران فیلتر شد.

پرتغال و رونالدو با غلبه بر فرانسه فاتح جام ملت های اروپا شدند.

صحنه خواستگاری ورزشکاران چینی از صحنه های به یادماندنی المپیک برزیل بود.

از تولد پانزده سالگی روبی، دختر مکزیکی، همه خبردار شدند. پدر و مادر روبی در شبکه های اجتماعی از مردم دعوت کردند به این جشن تولد بیایند. هزاران نفر به تولد روبی آمدند و یک نفر هم در این هیاهو جان باخت.

مسجدی در صنعا در یمن که هدف حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار گرفته است.

ائتلاف به رهبری عربستان در حال حاضر حملاتی را در یمن علیه شورشیان حوثی انجام می‌دهد. این حملات البته به خاطر شمار بالای قربانیان غیرنظامی با انتقادهای شدید سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر روبه‌رو است.

اسرائیل،مسلمانان و توریست ها در بخش جنوبی بحر المیت

سفر تاریخی باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا به کوبا. اوباما در کنار همسرش میشل و رائول کاسترو،رهبر کوبا

سفر آقای اوباما اولین سفر یک رییس جمهوری آمریکا به کوبا از سال ۱۹۲۸ میلادی و نقطه عطفی است در تاریخ روابط دو کشور.

دیدار تاریخ باراک اوباما از کوبا در اوایل فروردین ماه

دونتسک در شرق اوکراین، در تابستان گذشته،همچنان صحنه جنگ میان جدایی طلبان هوادار روسیه و ارتش اوکراین بود.

۱۴ ژوئیه ۲۰۱۶: یک مرد مسلح تونسی فرانسوی با یک کامیون به جمعیتی که در حال تماشای جشن باستیل در شهر نیس فرانسه بودند حمله کرد و دست کم ۸۴ نفر را کشت. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

تخلیه غیرنظامیان،در دسامبر، از شرق حلب که در دست شورشیان بود.
مقامات آمریکایی حکومت اسد،ایران و روسیه را مسئول کشتار غیرنظامیان خواندند. 

ایوانکا ترامپ نقش پررنگی در کمپین انتخاباتی پدرش داشته و بسیاری از وی به عنوان بانفوذترین مشاور رئیس جمهور آینده آمریکا نام می برند.

پدیده «سوپرماه» یا ابرماه.
پدیده «ماه افروختگی» یا «اَبَرماه» هنگامی روی میدهد که ماه در حالت قرص کامل در نزدیک‌ترین فاصله و نورانی‌ترین حالت خود نسبت به زمین قرار میگیرد. سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا «ناسا» ماه شامگاه دوشنبه را نزدیکترین به زمین گزارش کرده و افزوده است پس از این ابرماه، ابرماه آینده پس از گذشت ۱۸ سال در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۳۴ میلادی (شنبه چهارم آذرماه سال ۱۴۱۳ هجری شمسی) پدیدار خواهد گشت.

اعتراض به پروژه ساخت خط لوله داکوتا در آمریکا.
گروه مهندسی ارتش آمریکا اخیرا اعلام کرد پروژه ساخت خط لوله داکوتا که قرار بود در بستر رودخانه میزوری انجام شود، به حالت تعلیق در آمده است. بنا بر گزارش‌ها این گروه قرار است در این زمینه بررسی‌های بیشتری انجام دهد و درباره مسیرهای جایگزین تحقیق کند.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که صدها نفر که بخش مهمی از آنها را بومیان آمریکایی در این منطقه تشکیل می دهد، به دلیل نگرانی از آلودگی آب و همچنین تخریب اماکن مقدس بومیان، ماه‌هاست به این پروژه اعتراض می‌کنند.

نیلوفر رحمانی،نخستین زن خلبان افغان، که ۲۵ سال سن دارد،«از آمریکا درخواست پناهندگی کرد.

بسیاری در کشور نفت خیز ونزوئلا به دلیل سیاست های پوپولیستی چاوز از گرسنگی رنج می برند.
برخی زنان حتی برای تهیه مواد غذایی موی خود را می فروشند.



صلح تاریخی در کلمبیا،بین چریک های فارک و دولت این کشور به جنگ پنجاه ساله پایان داد. خوان مانوئل سانتوز،رئیس جمهور کلمبیا (چپ)،جایزه نوبل صلح امسال را از آن خود کرد.

سال ۲۰۱۶ «گرمترین» سال کره زمین بود. تغییرات اقلیمی در چهل سال آینده موجب از بین رفتن یک سوم خرس های قطبی خواهد شد.