برادعی بار ديگر خواستار شفافيت ايران شد

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گوید:مذاکره بهترين شيوه برای يافتن راه حل هاست.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه بارديگر از ايران خواست تا در خصوص برنامه هسته ای خود با شفافيت بيشترعمل کند.


آقای البرادعی ابراز اميدواری کرد که ايران «اطلاعات ضروری» درباره فعاليت های هسته ای خود را تا اواسط ماه فوريه، مهلت مقرر برای پاسخ گويی به سوال های باقی مانده، ارايه کند.


آقای البرادعی در جريان سفر خود به تهران توانسته بود که توافق مقام ايرانی را در چارچوب «برنامه کاری» برای پاسخ به «سوال های باقی مانده» درباره بخشی از برنامه هسته ای ايران که می تواند کاربرد نظامی داشته باشد، را در تا اواسط ماه فوريه به دست آورد.


ايران و آژانس در اوت ۲۰۰۷ توافق کرده بودند که ايران تا ماه دسامبر به «سوال های باقی مانده» پاسخ دهد و قرار بود محمد البرادعی گزارش نهايی آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ايران را در دسامبر(آذر ماه) گذشته ارايه کند، اما به بنا به در خواست ايران، ارايه اين گزارش تا ماه مارس به تعويق افتاده است.


سوال های باقی مانده شامل مواردی مانند: استفاده ايران از پلوتونيوم، استفاده از سانتريفيوژهایP1 وP2 در غنی سازی اورانيوم و مهم تر از همه احتمال استفاده و کاربرد تکنولوژی هسته ای در برنامه هسته ای ايران است.


در همين حال، آقای البرادعی که پس از ديدار خود با نخست وزير اسلواکی صحبت می کرد، گفت:«من اميدوارم که ما قادر باشيم تا اواسط ماه فوريه کليه اطلاعات ضروری برای روشن کردن ابعاد فعاليت های هسته ای ايران را به جامعه بين المللی ارايه کنيم».


آقای البرادعی افزود:«ما، همچنين، ايران را به حداکثر شفاف سازی درباره فعاليت های فعلی و گذشته خود ترغيب می کنيم، چرا که روشن شدن فعاليت های فعلی و گذشته برای اعتمادسازی در آينده ضروری است».


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت:«هرچه ما همکار بيشتر و شفافيت بيشتر از طرف ايران ببينيم، چشم اندازه های بهتری برای مذاکرات جامع بر سر برنامه هسته ای ايران وجود خواهد داشت.»


آقای البرادعی با اشاره به اين که «مذاکره بهترين شيوه برای يافتن راه حل هاست»، افزود:«مذاکره کليدی است که از طريق آن می توانيم راه و ابزار لازم برای پای ميز مذاکره آوردن همه جناح های است تا بتوان يک راه حل جامع برای مسئله هسته ای، ثبات منطقه ای و همکاری اقتصادی و تجاری داشت».


ابراز تردید درباره احتمال تصویب قطعنامه


در همین حال، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، درباره نشست هفته آينده گروه ۱+۵ در برلين، تصريح کرد وزيران خارجه پنج عضو دايمی همچنان بر سر عناصر قطعنامه سوم عليه ايران، اختلاف نظر دارند.


آقای مک کورمک افزود: کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، با وزيران امور خارجه فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان به همفکری درباره قطعنامه سوم تحريم عليه ايران ادامه خواهند داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:«ما به اين که عاقبت يک قطعنامه جديد عليه ايران تصويب شود، خوشبين هستيم».


همزمان با اين تحول، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، که برای جلب حمايت مقام های چين از جمهوری اسلامی در آستانه نشست آتی گروه ۱+۵ در برلين ، به پکن سفر کرده بود، جمعه شب به تهران بازگشت.


آقای جليلی پيش از ترک پکن گفته بود که حمايت پکن را عليه موضع آمريکا برای افزايش تحريم تهران جلب کرده است.


در همين حال مقام های چينی از ايران خواسته اند تا از طريق مذاکره به مناقشه هسته ای خود پايان دهد.


آمريکا و ايران طی روزهای اخير با فرستادن ديپلمات های عالی رتبه به چين تلاش کردند تا پيش از برپايی نشست گروه ۱+۵ در هفته آينده، با مقام های اين کشور رايزنی کنند.


این در حالی است که وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ در نشستی که روز سه شنبه هفته آينده در برلين برگزار خواهد شد، درباره احتمال تشديد تحريم های تنبيهی عليه ايران تبادل نظر خواهند کرد.


به گفته اين وزارتخانه،فرانک اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان به همراه وزيران خارجه فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين، و آمريکا، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در نشست برلين شرکت خواهند کرد تا اختلاف نظرها بر سر قطعنامه سوم تحريم ايران را بر طرف کنند.


طی سال های اخیر آمریکا و کشورهای اصلی اتحادیه اروپا ایران را متهم کرده اند که برنامه هسته ای خود را با مقاصدی نظامی دنبال می کند و در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است؛ به همين دليل اين کشورهاخواستار توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم در جمهوری اسلامی هستند.


این در حالی است که ايران تاکید می کند برنامه هسته ای خود را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند و تاکنون از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم سر باز زده است.