لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

خلبان ایرانی در سامرای عراق کشته شد


مراسم تشییع پیکر خلبان شجاعت علمداری
مراسم تشییع پیکر خلبان شجاعت علمداری

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، از کشته شدن یک خلبان ایرانی در جریان جنگ داخلی عراق خبر داد.

این گزارش که روز جمعه، ۱۳ تیر، منتشر شده است، بیان می‌کند که خلبان شجاعت علمداری مورجانی «در سامرا و به هنگام دفاع از حریم اهل بیت» کشته شده است.

ایرنا اما توضیح بیشتری درباره چگونگی این رخداد نمی‌دهد و مشخص نمی‌کند که آیا آقای علمداری در هنگام هدایت هلی‌کوپتر یا هواپیمای جنگی هدف قرار گرفته است یا نه.

در این حال خبرگزاری فارس نیز عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شجاعت علمداری در روستای سیاخ دارنگون از توابع شیراز منتشر کرده که روز جمعه انجام شده است.

در این گزارش از آقای علمداری به عنوان «سرهنگ پاسدار» نام برده می‌شود. عکس‌هایی هم که از این مراسم منتشر شده است نشان از حضور تعدادی از افسران و سرداران سپاه پاسداران در آن دارد. ضمن آن که بر تابوت شجاعت علمداری نیز آرم سپاه پاسداران به چشم می‌خورد.

ایران در جنگ داخلی عراق جانب حکومت این کشور علیه نیروهای داعش را گرفته است. مهم‌ترین مرجع تقلید شیعیان در عراق، آیت‌الله سیستانی، نیز فتوای جهاد علیه داعش را داده است.

با این حال مقامات ایران تاکید کرده‌اند که برنامه‌ای برای اعزام نیرو به عراق ندارند اما اگر بغداد درخواست کند، تهران حاضر است که اسلحه به آن کشور ارسال کند.

هفته گذشته بود که وزیر دفاع عراق گفت ارتش این کشور پنج فروند هواپیمای نظامی سوخوی سو-۲۴ خریداری کرده است.

همان زمان موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک که در لندن مستقر است اعلام کرد که این هواپیماها از ایران ارسال شده است، اما مقامات عراق می‌گویند که این هواپیماها را از روسیه خریده‌اند.

نیروهای دولت اسلامی عراق و شام در روزهای اخیر پیشروی‌های سریعی در خاک عراق داشته‌اند و توانسته‌اند مناطق مهمی در شمال این کشور را تصرف کنند.

در این میان آمریکا نیز از حکومت عراق حمایت می‌کند، چنان که کاخ سفید ماه گذشته میلادی اعلام کرد که حدود ۳۰۰ مشاور نظامی به عراق اعزام کرده است.

XS
SM
MD
LG