لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

هاینونن، معاون آژانس بار دیگر به تهران می رود


یک مقام مسئول گفته است این دور از مذاکرات به منظور چگونگی رسيدگی به موضوع «مطالعات ادعايی» برگزار شده است. (عکس از ایسنا)
یک مقام مسئول گفته است این دور از مذاکرات به منظور چگونگی رسيدگی به موضوع «مطالعات ادعايی» برگزار شده است. (عکس از ایسنا)

يک مقام رسمی ايران از سفر مجدد معاون محمد البرادعی در روز دوشنبه نهم ارديبهشت ماه به تهران برای ادامه گفت و گوها در باره «مطالعات نظامی -اتمی» خبر داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، اين مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود گفت که اولی هاينونن معاون محمد البرادعی در امور پادمان ها، در راس هياتی از مقامات فنی آژانس، دوشنبه نهم ارديبهشت ماه در ادامه گفت وگوهايی که در دور اول مذاکرات طرفين در روزهای دوم و سوم ارديبهشت در تهران برگزار شد، به ايران سفر مي کند.


اولی هاينونن روز دوشنبه دوم وارد تهران شده بود و در گفت وگو با مقامات سازمان انرژی اتمی ايران خواستار پاسخ به ادعاهای سازمان های غربی مبنی بر مطالعات نظامی ايران در حوزه برنامه اتمی خود شد.


اين مقام مسؤل همچنین گفته است: اين دور از مذاکرات، که اولين مذاکرات مقامات ايران و آژانس پس از گزارش ماه مارس محمد البرداعی است، به منظور چگونگی رسيدگی به موضوع «مطالعات ادعايی» برگزار می شود.


گزارش ماه مارس آزانس در باره پرونده هسته ای ایران، با اشاره به نگرانی جدی در باره احتمال ارتباط برنامه هسته ای ایران با تحقیقات نظامی، باعث تصویب قطعنامه سوم تحریم های علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شد.


در این قطعنامه به ایران سه ماه فرصت داده شده است تا غنی سازی اورانیم را متوقف کند و به مذاکره با شش قدرت جهانی بازگردد.


اما ایران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد، بلکه اعلام کرده است که قصد دارد شش هزار سانتریفوژ جدید برای سرعت بخشیدن به غنی سازی نصب کند. ایران همچنین اعلام کرده است که در باره پرونده هسته ای خود تنها با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت وگو می کند.


مطالعات ادعايی، عنوانی است که مقامات ايران برای نام بردن از اتهام غرب و ابراز ترديد آژانس انرژی اتمی در باره احتمال ارتباط پرونده هسته ای ايران با مطالعات نظامی، استفاده می کنند.


آژانس می گويد بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.


در همین حال، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر اين اسناد را «ساختگی و جعلی» خوانده بود و گفته بود که تهران به همه سوالات آژانس پاسخ داده است


موضوع مذاکره: مطالعات نظامی -اتمی


محمد البرادعی مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که در بوسنی به سر مي برد گفته است که تصميم ايران برای پاسخگويی به مطالعات نظامی-اتمی، نقطه عطفی در همکاريهای هسته ای ايران و آژانس است.


او روز چهارشنبه چهارم ارديبهشت ماه گفته بود که ايران توافق کرده است تا اوايل خرداد ماه مسائل باقی مانده در باره این مطالعات را روشن کند.


اما منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، پس از پایان دور اول مذاکرات با معاون آقای البرادعی اعلام کرد که اين ديدار نه در باره «مطالعات ادعايی» بلکه در چارچوب مذاکرات معمول ميان ايران و آژانس بوده است.


در همین حال، مقام مسئولی که بدون ذکر نام خود با خبرگزاری ایسنا گفت وگو کرده اعلام کرده است: «در اين دور از مذاکرات ميان ايران و آژانس در رابطه با همکاري های دو جانبه، گزارش ماه ژوئن آژانس درباره ايران و نيز چگونگی رفع اختلاف نظر آژانس و ايران بر سر مساله مطالعات ادعايی گفت وگو شده است.»


اولین مذاکره بعد از قطعنامه سوم


اولی هاينونن، به همراه هرمن ناکارت، مسؤل بخش منطقه پادمان آژانس، در دور اول مذاکرات با علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی و محمد سعيدی، معاون امور بين المللی و برنامه ريزی سازمان انرژی اتمی ديدار کرد.


پی اين ديدار، مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی موافقت کرده است با آژانس در باره پاسخگويی به ادعاهای مطرح شده در باره مطالعات نظامی- اتمی ايران همکاری کند. او افزوده بود: «آژانس اميدوار است که ايران پاسخ های لازم به اتهام های مطرح شده را تا ماه مه ارائه کند.»


اما مقامات رسمی ایران، تاکنون وجود چنین توافقی را تایید نکرده اند.


واکنش چند کشور جهان به مذاکره با ایران


در همين حال آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه شنبه سوم ارديبهشت ماه نسبت به پيشرفت در منازعه اتمی جمهوری اسلامی ايران ابراز نا اميدی کرد.


وی که در يک کنفرانس مشترک خبری با همتای قطری خود در برلين سخن می گفت، اظهار داشته بود:«ما از پيشرفت در اين مسئله استقبال می کنيم، ولی متاسفانه در اين مسير قرار نداريم.»


شيخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزير قطر نيز در اين زمينه بر لزوم انجام گفت وگو به جای اعمال تحريم ها تاکيد کرد و گفت:«تحريم ها سازنده نيستند. در منطقه ما اين بسيار مهم است که مسئله به صورت مسالمت آميز و بدون خشونت حل و فصل شود.»


هفته گذشته، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ديدار با يکديگر ضمن تاکيد بر لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به توانايی ساخت بمب اتمی بر افزايش تحريم های بين المللی پافشاری کردند.


در همين حال، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه گفت که مذاکرات شش جانبه در باره برنامه اتمی ايران ممکن است که ماه آينده در لندن برگزار شود.


آقای لاروف اظهار داشت: مناسب است که گفت وگوهای مربوط به ايران همان زمانی انجام شود که نشست ميانجی گرهای چهار کشور برای صلح خاورميانه در روزهای اول و دوم ماه مه برگزار می شود.


به گزارش خبرگزاری اينترفاکس، وزير امور خارجه روسيه گفته بود:«من مايلم که نشست شش جانبه در باره ايران در لندن برگزار شود.»


آخرين مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان ماه جاری در شانگهای چين برگزار شد و بدون دست يافتن به نتيجه ای در باره اقدامات آينده پيرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پايان يافت.


XS
SM
MD
LG