لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

یک مقام قضایی: بازداشت ۳۲ عضو گروه داعش در ایران پرونده‌ای قدیمی است


غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران

یک روز پس از آنکه یک مقام قضایی جمهوری اسلامی از دستگیری ۳۲ زن و مرد «عضو داعش» در ایران خبر داد، یک مقام قضایی دیگر اعلام کرد که این «پرونده‌ای قدیمی» است و حکم اولیه آن نیز صادر شده است.

به گزارش وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، روز یکشنبه ۱۷ تیر، به «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به تلویزیون دولتی ایران گفت که بازداشت این ۳۲ تن پرونده‌ای نسبتاً قدیمی است و پس از صدور حکم اولیه، به دادگاه تجدید نظر رفته است.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی بدون ذکر جزئیات گفته بود که این افراد «برای انجام عملیات تروریستی در داخل کشور آماده شده بودند».

یک روز پیش‌تر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز از دستگیری ۱۶ زن و ۱۶ مرد عضو داعش خبر داده بود.

به گزارش میزان، عباس جعفری دولت‌آبادی گفته بود با اینکه پرونده گروه داعش «پیش از این نیز تحت اشراف نهادهای امنیتی کشور بود» اما به گفته او، پس از حملات سال گذشته به مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی «تمامی افراد مرتبط با عملیات ... در سراسر کشور دستگیر شدند».

سخنان این دو مقام قضایی در حالی ایراد شده است که روز یکشنبه دادسرای تهران از اجرای حکم اعدام ۸ تن از کسانی خبر داد که در حمله سال گذشته به ساختمان مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی نقش داشتند. بر اساس کیفرخواستی که سال گذشته اعلان شد، این ۸ تن در حملات خرداد ۹۶ «با عوامل اصلی همکاری داشتند».

در طول سال‌های اخیر، به ویژه پس از حملات سال گذشته تهران، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی بارها از دستگیری شماری از افراد مظنون به ارتباط با داعش در مناطق مختلف ایران خبر داده اما جزئیاتی از این بازداشت‌ها و هویت دستگیرشدگان ارائه نکرده‌اند.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، داعش، پس از حملات سال گذشته و همچنین پس از اعدام ۸ فرد یادشده، با انشتار پیام‌هایی تصویری، ایران را به انجام عملیات بیشتر تهدید کرده است.

حملات مسلحانه تقریبا همزمان که در ۱۷ خرداد سال گذشته روی داد، ۱۷ کشته برجای گذاشت و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، پنج تن از مهاجمان نیز در انفجارهای انتحاری یا در درگیری با مأموران امنیتی کشته شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، پرونده این حملات ۲۶ متهم دارد که دادگاهِ ۱۸ متهم باقی‌مانده در ماه‌های آینده برگزار می‌شود.

با استفاده از وبسایت «باشگاه خبرنگاران جوان»، خبرگزاری مهر و رادیو فردا /ا. م./ ج.
XS
SM
MD
LG