لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

استقبال وزیر دفاع اسرائیل از سخنان روحانی در مورد آرامش منطقه؛ «اگر واقعی باشد مهم است»


دو روز پس از حملات وسیع به پنجاه هدف در سوریه که اسرائیل آنها را «متعلق به شاخه قدس سپاه پاسداران ایران» می‌داند، وزیر دفاع اسرائیل گفت که سخنان رئیس‌جمهور ایران در مورد آرامش منطقه «اگر واقعی باشد، مهم است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، جمعه ۲۱ اردیبهشت در بازدید از شهرک‌های منطقه جولان، ابراز امیدواری کرد که «پیام» حسن روحانی «واقعی باشد» که در آن صورت «مهم» است.

به گزارش وای.نت، آقای لیبرمن در سخنانی در شهرک کاتزرین، هم مرز با سوریه، افزود که اسرائیل نیز در جستجوی بحران با هیچ کس نیست.

اشاره وزیر دفاع اسرائیل به اظهارات حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، آقای روحانی در این تماس تلفنی به خانم مرکل گفته است که «منطقه به تنش تازه‌ای نیاز ندارد» و ایران «همواره برای آرامش و تقویت امنیت و ثبات تلاش کرده است».

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که صدراعظم آلمان در این مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور ایران، حملات راکتی بامداد پنجشنبه از سوریه به جولان را کار ایران دانست و خواست که ایران در مسیر افزایش تنش‌ها گام نگذارد.

این گفت‌وگوی تلفنی دو روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران انجام شد.

اسرائیل می‌گوید، شاخه قدس سپاه پاسداران بامداد پنجشنبه ۲۰ فروند راکت را از سوریه به سوی خط مرزی اسرائیل شلیک کرد، که به گفته ارتش این کشور، ۱۶ راکت در خود سوریه فرود آمد و چهار راکت دیگر نیز از سوی سامانه‌های دفاعی اسرائیل در هوا متلاشی شد.

اما اسرائیل در واکنش هدف‌های متعددی در سوریه را بمباران کرد و توپخانه زمینی آن نیز به سوی سوریه آتشباری کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه در یک پیام ویدیویی، عملیات نظامی کشورش در سوریه را «بسیار وسیع» نامید و گفت ایران «از خط قرمز عبور کرده بود» و افزود که اسرائیل به هر تعرضی «واکنشس صد بار شدیدتر» نشان خواهد داد؛ او از سوریه هم خواست بیش از این خود را به خطر نیندازد.

فرماندهی کل ارتش سوریه اما پنجشنبه در بیانیه‌ای بدون اشاره به این که حملات راکتی به اسرائیل از سوی چه عواملی صورت گرفته، تنها به «تجاوزات بیشتر دشمن» به سوریه و کشته شدن سه تن و برخی آسیب‌های ناشی از حملات هوایی اسرائیل اشاره کرد.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که حملات راکتی پنجشنبه به اسرائیل از سوی سوریه انجام شده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، جمعه گفت حملات اسرائیل «به بهانه‌های خودساخته و بی‌پایه و اساس صورت گرفته» و «دفاع متقابل» حق سوریه بوده است.

با وجود این، وزیر دفاع اسرائیل جمعه در مرز با سوریه گفت، ما تنها یک پیام به بشار اسد داریم که نیروهای ایران و شاخه قدس سپاه پاسداران به رهبری قاسم سلیمانی را از سوریه بیرون کند زیرا حضور آنها تنها باعث زیان است و اگر آنها آنجا نباشند، می توان زندگی دیگری داشت.

آویگدور لیبرمن این را نیز گفت که بحران هنوز پایان نیافته و «دست کشورش بر روی نبض است و اوضاع را می‌سنجد».

وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به مذاکرات چهارشنبه میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مسکو نیز گفت کشورهای زیادی نیستند که هم با کاخ سفید در مذاکره باشند و هم کرملین طرف مذاکره آنها باشد؛ ولی اسرائیل از این توانایی برخوردار است.

نتانیاهو چهارشنبه در پایان مذاکره با پوتین گفته بود، «دلیلی ندارد فکر کنیم که روسیه بر خلاف منافع اسرائیل اقدام کند و آزادی عمل اسرائیل (در سوریه) را محدود کند».

حملات تازه اسرائیل در سوریه، کمتر از دو ساعت بعد از بازگشت بنیامین نتانیاهو از سفر به مسکو آغاز شده بود.

در این میان به گزارش یورونیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پنجشنبه در دیدار با همتای آلمانی خود، هایکو ماس که به مسکو رفته بود، ایران و اسرائیل را به گفت‌وگو فرا خواند.

نیکلای پاترشوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه، نیز دو هفته پیش در حاشیه اجلاس امنیتی سوچی، در دیدارهای جداگانه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و ایتان بن داویدف معاون دبیر شورای امنیت ملی اسرائیل، طرفین را به آرامش فرا خوانده بود.

همزمان، ولادیمیر کوژین، مشاور امور نظامی و فنی رئیس‌جمهور روسیه، گفت که مذاکره‌ای از سوی کشورش با سوریه برای تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ به سوریه در جریان نیست.

به گزارش روز جمعه روزنامه روسی ایزوستیا، آقای کوژین گفت که ارتش سوریه در وضع کنونی نیز از همه امکانات لازم برای دفاع از خود برخوردار است.

وزیر دفاع اسرائیل در هفته‌های اخیر گفته بود، اگر سامانه‌های اس-۳۰۰ روسیه پس از تحویل به سوریه، علیه اسرائیل به کار گرفته شود، این کشور آنها را نیز هدف قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG