لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

اکثریت اعضای سازمان ملل خواستار پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی شدند


بنیامین نتانیاهو (چپ)، نخست وزیر اسرائیل، در هفته گذشته در چند حوزه تحت فشار جامعه جهانی بوده است
بنیامین نتانیاهو (چپ)، نخست وزیر اسرائیل، در هفته گذشته در چند حوزه تحت فشار جامعه جهانی بوده است
بیش از ۱۷۰ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که شامگاه دوشنبه، سیزدهم آذر، به تصویب رسید، ضمن فراخواندن اسرائیل به «شفافیت در برنامه هسته‌ای خود» از این کشور خواستند به پیمان ان‌پی‌تی بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامیان قطعنامه بر لزوم نظارت بر طرح‌های هسته‌ای اسرائیل و باز شدن فوری درهای تمامی تاسیسات اتمی اسرائیل به روی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و امضای سریع اسرائیل بر پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی، ان‌پی‌تی، تأکید کردند.

این شمار حامیان این قطعنامه بیانگر اکثریتی بالا‌تر از هر مصوبه دیگر در نهادهای جهانی در تمامی دهه‌های اخیر پیرامون لزوم شفافیت برنامه اتمی اسرائیل است.

پیش‌نویس این قطعنامه از سوی کشورهای عربی ارائه شده بود؛ تنها شش کشور با آن مخالفت کردند و شش کشور دیگر نیز اصولاً نشست رای‌گیری را به نشانه اعتراض ترک کردند: اسرائیل، آمریکا، کانادا، جزیره مارشال، جزیره میکرونزی و جمهوری پالائو. رای غایبان به عنوان رای ممتنع ثبت شد.

با این حال قطعنامه‌ای که تصویب آن با پشتیبانی شمار چشمگیر دولت‌های عضو مجمع عمومی به دست آمد و ارائه‌دهندگان پیش‌نویس آن را «عمیقاً خشنود» کرد الزام‌آور نیست.

اسرائیل که گفته می‌شود از دهه شصت میلادی طرح‌های هسته‌ای خود را گسترش داده از آن زمان تاکنون سیاست «ابهام عمدی» را در زمینه توانایی اتمی خود در پیش گرفته و تا چندی پیش کمتر کشوری در جهان از این توانایی سخن می‌گفت.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، چند سال پیش گفته بود همین که دشمنان اسرائیل فکر کنند که ما صاحب توانایی اتمی هستیم، خود قدرت بازدارندگی ما به حساب خواهد آمد.

در راستای سیاست «ابهام عمدی»، اسرائیل پیمان بین‌المللی منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی یا ان‌پی‌تی را نیز امضا نکرده است، رویه‌ای که بعد‌ها هند، پاکستان و کره شمالی با رسیدن به توانایی هسته‌ای نظامی در پیش گرفتند.

در همین حال، کوره تحقیقات هسته‌ای و نیز مرکزی که در منطقه «شورک» قرار دارد زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دارد.

اما در مجتمع تحقیقات هسته‌ای در منطقه «دیمونا» در جنوب اسرائیل که بر اساس گزارش‌های منابع غربی در آن کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل نگاهداری می‌شود، به روی ناظران آژانس بسته است.

در همین حال وب‌سایت روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت نوشته است که یک‌صدایی بخش بزرگی از جامعه جهانی که برای نخستین بار علیه توانایی اتمی اسرائیل صف‌آرایی کرده‌اند، متاثر از فضای این روز‌ها در صحنه بین‌المللی علیه اسرائیل است.

اسرائیل می‌گوید که زمانی که صلح منطقه‌ای برقرار شود، از تلاش‌ها برای عاری شدن منطقه از تسلیحات حمایت می‌کند.

اسرائیل خود در میان اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل بود که پیشتر از تشکیل همایش جهانی در سطح عالی سران برای مبارزه با رخنه جنگ‌افزارهای اتمی به خاورمیانه پشتیبانی کرده بود.
XS
SM
MD
LG