لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

حمید سوریان برای سومین بار المپیکی شد


با کسب سهمیه المپیک توسط حمید سوریان، ترکیب تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در المپیک ۲۰۱۶ کامل شد.

آخرین مرحله از مسابقات گزینشی المپیک به میزبانی استانبول در حال برگزاری است. رقابتهای کشتی فرنگی به پایان رسید اما کشتی آزاد مردان و زنان هنوز برگزار نشده. سهمیه‌های ایران در کشتی آزاد، قبلاً تکمیل شده بود و کشتی زنان در فرم المپیکی نیز در ایران غیر قانونی است.

نماینده ایران در وزن ۵۹ کیلوگرم، مقتدرانه‌ترین فرنگی کار حاضر در کل رقابت‌ها بود و مجموع زمان چهار مسابقه‌ای که برگزار کرد، به اندازه وقت عادی یک مسابقه نبود!

سوریان به عنوان قهرمان المپیک لندن، در مسابقات گزینشی قبلی نتوانسته بود مسافر المپیک شود. مسابقات جهانی لاس وگاس، گزینشی آسیایی در قزاقستان و گزینشی جهانی در مغولستان، رویدادهایی بودند که منجر به کسب سهمیه توسط قهرمان هفت طلایی جهان و المپیک نشدند.

حمید سوریان که ۲۰ کیلوگرم طی دو ماه از وزن بدنش کاسته بود، پس از استراحت در دور اول، در مرحله دوم به مصاف ایوان لیساتوویچ از کرواسی رفت و به سهولت با نتجیه ۹ بر صفر به پیروزی رسید.

اریک وایس از آلمان نیز به سرعت با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب سوریان شد. پیش از این کشتی، دیمیترو شیمبالیوک از اوکراین هم توانست آندری شاریوک از اسرائیل را شکست دهد.

در صورتی که نماینده اسرائیل برنده می‌شد، سوریان مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست با او رقابت کند.

شیمبالیوک رقیب سوریان در دور نیمه نهایی بود و او نیز در مدت زمانی کوتاه با حساب ۸-۰ به سوریان باخت. این پیروزی به منزله کسب سهمیه المپیک بود.

سوریان در دیدار فینال به مصاف خسه تیلکه از آمریکا رفت. فرنگی کار آمریکایی موفق شده بود برای راهیابی به فینال، از کمند دو مدال آور المپیک بگذرد. رومن آمویان از ارمنستان و ریواز لاسخی از گرجستان در برابر او ناکام مانده بودند.

اما سوریان این مسابقه را هم به سرعت و با امتیاز ضربه فنی طی مدتی کمتر از ۳۶ ثانیه به سود خود خاتمه داد.

کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ایران در این باره با صدور پیامی گفت: «نابغه کشتی فرنگی میهن عزیزمان‌‌ همان طور که گفته بودیم مرد روزهای سخت است. قهرمان عزیز، به خوبی دانستی در این لحظات دشوار و فراموش نشدنی چه اندازه در دل ملت بزرگ ایران از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد جا داری.»

محمد بنا سرمربی تیم ملی ایران معتقد بود المپیک بدون سوریان، چیزی کم دارد. جمشید خیرآبادی سرمربی ایرانی تیم جمهوری آذربایجان هم جزو اولین نفراتی بود که خودش را به سوریان رساند تا به او تبریک بگوید.

در ۶۶ کیلوگرم رسول چونایف از آذربایجان قهرمان شد تا به اتفاق روسلان ساریف از قرقیزستان، مسافر المپیک شود.

در ۷۵ کیلوگرم سلجوق جبی از ترکیه و دانیل آلکساندروف از بلغارستان به المپیک رسیدند.

ماکسیمیلیان کودلا از آلمان به اتفاق روبرت کوبیلاشویلی از گرجستان در وزن ۸۵ کیلوگرم موفق شدند جواز حضور در المپیک ۲۰۱۶ را دریافت کنند.

در وزن ۹۸ کیلوگرم چنک ایلدم از کشور میزبان به عنوان نخست دست یافت و به اتفاق دایگورو تیموچینی از ایتالیا، دو سهمیه المپیک در این دسته را نصیب خود کردند.

سرانجام در فوق سنگین یوهان یورن از سوئد با غلبه بر یاکوبی کاخالا از گرجستان به قهرمانی رسید تا هر دو فینالیست این وزن نیز راهی المپیک شوند.


XS
SM
MD
LG