لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

«خوشبینی» رهبران سنای آمریکا برای دستیابی به توافق مالی


هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا (در تصویر) ابراز امیدواری کرده است که همه سناتورها شرایط دشوار فعلی را درک کنند
هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا (در تصویر) ابراز امیدواری کرده است که همه سناتورها شرایط دشوار فعلی را درک کنند
گروهی از قانون‌گذاران ارشد آمریکایی روز دوشنبه ۲۲ مهرماه، ابراز خوشبینی کردند که دولت و نمایندگان در مورد بحران بودجه در آن کشور و موضوع افزایش سقف بدهی‌های دولتی به توافق برسند.

این در حالی‌ست که «تعطیلی» دولت آمریکا وارد سومین هفته خود شده و روز ۱۷ اکتبر (دو روز دیگر) نمایندگان باید در مورد افزایش سقف بدهی‌ها تصمیم بگیرند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده است که چنانچه بدهی‌های عقب بیافتد، تاثیری ویرانگر بر اقتصاد می‌گذارد.

هری رید، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا ابراز امیدواری کرده است که همه سناتورها شرایط دشوار فعلی را درک کرده و «فردا روز روشنی خواهد بود».

شب گذشته دولت آمریکا گفت‌وگوها با کنگره را عقب انداخت. دلیل این کار در بیانیه کاخ سفید با هدف «اجازه دادن به رهبران سنا در ادامه راه خود برای دست‌یابی به پیشرفتی مهم» عنوان شده است.

همزمان با این بیانیه هری رید و همتای جمهوری‌خواه او در سنا، میچ مک‌کانل، به گفت‌وگو در مورد موضوع سقف بدهی‌ها و بحران بودجه نشسته بودند.

میچ مک‌کانل نیز گفته است به دست‌یابی به «نتایجی که هر دو طرف را راضی کند، خوشبین است».

سقف بدهی‌های دولت آمریکا و افزایش آن که اکنون از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی در آمریکا به شمار می‌رود به رقمی ۱۶.۷ تریلیون دلاری باز می‌گردد. پولی که دولت نیاز دارد تا بتواند بدهی‌های خود به وام‌دهندگان را بازپرداخت و امور جاری خود را اداره کند.

ادامه بحران در این مورد با نگرانی‌های گسترده‌ای در مخافل بین‌الملل مالی روبه‌رو شده است.

جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی، ۲۰ مهرماه با اشاره به این موضوع و نزدیک شدن به روز تصمیم‌گیری در این مورد، آن را «نقطه‌ای بسیار خطرناک» برای جهان ارزیابی کرده بود.

یونگ‌کیم گفته بود در صورتی که کنگره آمریکا سقف استقراض دولت را افزایش ندهد، ایالات متحده و دیگر اقتصادهای جهانی با خطر افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ رشد روبه‌رو خواهند شد.»

سه روز پیش از او نیز صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرده بود تصویب نشدن لایحه پیشنهادی کاخ سفید در کنگره می‌تواند «بر اقتصاد جهان ضربه جدی وارد کند».

ابراز خوش‌بینی‌ها ساعت‌های گذشته بر بازارهای بورس آمریکا تاثیری مثبت گذاشته است. ارزش دلار در مقابل یورو نیز به ثباتی نسبی رسیده است.
XS
SM
MD
LG