لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

گوگل پس از ۲۰ سال جستجو به آینده می‌نگرد


گوگل روز دوشنبه دوم مهر بیستمین سالروز تولد خود را جشن گرفت. در این دو دهه گوگل از یک روش بهتر استفاده از اینترنت به موتور جستجوگری بدل شده که جزیی از زندگی روزمره بسیاری از مردم است و نام آن به مصدر یک فعل بدل شده است.

گوگل بیستمین سالروز تولد خود را در مراسمی در شهر سانفرانسیسکو برگزار کرد که موضوع اصلی آن آینده جستجوی آنلاین بود و وعده داد در آینده نزدیک چند خبر جالب و غیرمنتظره را اعلام خواهد کرد.

لری پیچ و سرگئی برین بنیانگذاران گوگل در دوران تحصیل در دانشگاه استنفورد روش بسیار موثری برای طبقه‌بندی و جستجوی مطالب و محتویات شبکه اینترنت ابداع کردند.

آنها نرم‌افزاری طراحی کردند که علاوه بر تعداد کلمات کلیدی مورد استفاده، عوامل دیگری مثل رابطه بین صفحات اینترنت برای تعیین مرتبه آنها در هر جستجو را در نظر می‌گیرد.

گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ در یک گاراژ اجاره‌ای در شهر منلو پارک در شمال کالیفرنیا راه‌اندازی شد.

نام آن از کلمه «گوگول» که در ریاضیات اشاره به عدد یک و صد صفر است الهام گرفته است.

گفته می‌شود که در مقطعی بنیانگذاران آن قصد داشتند گوگل را به بهای یک میلیون دلار بفروشند ولی معامله به هم خورد.

بعدها گوگل دفتر مرکزی خود را به ماونتین ویو منتقل کرد و تا امروز در همان محل است.

در اوت ۲۰۰۴ گوگل به یک شرکت سهامی بدل شد و سهام آن به قیمت ۸۵ دلار در بازار سهام فروخته شد.

بهای سهام آن اکنون بالای هزار دلار است.

گوگل از ابتدای فعالیتش اعلام کرد که رسالت آن فراهم کردن دسترسی همگان به تمامی اطلاعات موجود در جهان است.

این شرکت با انتشار تبلیغات تجاری در وبسایت خود بر اساس اطلاعاتی که کاربران در مورد خود برملا می‌کنند و دریافت حق آگهی از شرکت‌هایی که کاربران به سایت آنها مراجعه می‌کنند درآمد خود را به شکل چشمگیری افزایش داد.

پس از آن ابزارها و خدمات متعددی را طراحی و عرضه کرده، از جمله نقشه و مسیریاب، جی‌میل، مرورگر اینترنت کروم و سیستم عامل اندروید که به طور رایگان در اختیار تولیدکنندگان تلفن موبایل و تبلت قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از محصولات موفق آن تلفن‌های هوشمند پیکسل است که با سیستم عامل اندروید کار می‌کند و بسیاری از تولیدکنندگان تلفن همراه از آن استفاده می‌کنند.

گوگل در سال ۲۰۰۶ یوتیوب را که فقط ۱۸ ماه از فعالیت آن می‌گذشت به بهای ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد. این قیمت در آن زمان نجومی به نظر می‌رسید ولی با انتقال بخش اعظم صنعت سرگرمی به اینترنت ثابت شد که تصمیم گوگل بسیار زیرکانه بود.

این شرکت در عرصه‌های دیگر توسعه فناوری‌های جدید مثل خودروهای خودران و یا بالون بلند پرواز برای توسعه پوشش شبکه اینترنت در مناطق دورافتاده، سرمایه‌گذاری کرده است.

اما در عرصه‌های دیگر مثل عینک‌های گوگل و یا گوگل پلاس به عنوان رقیبی برای شبکه اجتماعی فیس‌بوک موفقیت چندانی نداشته است.

در اکتبر ۲۰۱۵ ساختار این شرکت تغییر کرد. شرکت جدیدی به نام آلفابت تاسیس شد و گوگل، وایمو و بخش علوم سلامتی به نام وریل و سایر دارایی‌های شرکت به زیرمجموعه آلفابت بدل شدند.

گوگل در حال حاضر یکی از بازیگران اصلی در عرصه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی است. آمازون، اپل و مایکروسافت در این عرصه رقبای اصلی گوگل هستند.

با وجود تلاش برای تنوع بخشیدن به فعالیت اقتصادی خود بخش اعظم درآمد شرکت آلفابت که در سراسر جهان بیش از ۸۰ هزار کارمند دارد هنوز از محل آگهی‌های تجاری است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری گوگل و فیس‌بوک روی هم رفته بیش از ۵۷ درصد از درآمد آگهی‌های تجاری دیجیتال در بازار آمريکا را به خود اختصاص خواهند داد.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ گوگل اعلام کرد که با وجود پرداخت یک جریمه ۴.۳۴ میلیارد یورویی به اتحادیه اروپا سود این شرکت ۳.۲ میلیارد دلار بوده است.

رشد گوگل باعث شده که دولت‌ها و نهادی‌های ناظر بر فعالیت شرکت‌های تجاری به خصوص در اروپا به احاطه این شرکت بر جستجوی اینترنتی، آگهی‌های دیجیتال و سیستم‌های عامل تلفن‌های موبایل حساسیت نشان دهند.

این نگرانی وجود دارد که برای شرکت آلفابت کسب درآمد از اطلاعات شخصی کاربران بر حفاظت از حریم خصوصی آنها ترجیح دارد.

گوگل در عین حال متهم شده که با انتشار اخبار و گزارشات سایر رسانه‌ها در موتور جستجو گر خود مخاطبان شبکه‌های خبری دیگر را جلب و درآمد آنها را به شدت کاهش داده است.

گوگل از جمله شرکت‌های اینترنتی است که برای حفاظت بهتر در برابر انتشار اخبار جعلی مورد انتقاد و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مثل بسیاری از جمهوریخواهان در آن کشور ادعا کرده است که گوگل دیدگاه‌های محافظه‌کاران را در موتور جستجوگر خود در رتبه‌های پایین قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر

XS
SM
MD
LG