لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

یک مقام غربی: وزیران خارجه ۱+۵ به مذاکرات هسته‌ای ایران می‌پیوندند


حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در ژنو سوئیس راه را برای توافق موقت میان ایران و شش قدرت جهانی در آذر پارسال فراهم کرد.
حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در ژنو سوئیس راه را برای توافق موقت میان ایران و شش قدرت جهانی در آذر پارسال فراهم کرد.

یک مقام غربی گفته که وزیر خارجه آمریکا همراه با سایر همتایان خود در گروه ۱+۵ شنبه آینده به وین می‌روند تا به روند مذاکرات با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای آن کمک کنند. همزمان روسیه نسبت به توافق نهایی تا پیش از ۲۰ ژوئیه ابراز امیدواری کرده است.

این مقام غربی که نامش فاش نشده است روز پنجشنبه، ۱۹ تیر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: «می‌توانم به شما بگویم که (جان) کری تعطیلات آخر هفته در وین خواهد بود، احتمالا روز شنبه».

به گفته وی، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز یکشنبه جلسات متعددی با همتایان خود در وین برگزار کند.

هنوز مشخص نیست که آقای کری و سایر وزیران امور خارجه گروه ۱+ ۵ شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، تا چه زمانی در وین بمانند و اینکه چند نفر از آن‌ها به وزیر امور خارجه آمریکا ملحق خواهند شد.

این مقام غربی تصریح کرده که «غیرمحتمل است در جریان سفر وزیران امور خارجه ۱+۵ به وین قراردادی میان ایران و شش قدرت جهانی امضاء شود».

سفر این وزیران به وین از آن رو حائز اهمیت است که در آذرماه پارسال نیز حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در ژنو سوئیس راه را برای توافق موقت میان ایران و شش قدرت جهانی فراهم کرد.

در همین حال، خبرنگار رادیو فردا در وین به نقل از یک مقام نزدیک به مذاکرات خبر داده است که حضور وزریران امور خارجه قدرت‌های بزرگ در وین، به منظور آگاهی از روند طی شده و کمک به پیشبرد مذاکرات خواهد بود. این مقام آگاه افزود دیدار این وزیران امور خارجه برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده است.

خبرنگار رادیو فردا درباره میزان پیشرفت مذاکرات می‌افزاید که طی روزهای گذشته و به نسبت دور پیشین، مذاکرات پیشرفت کرده است و طرفین توانسته‌اند به متن دقیق‌تری برای توافق احتمالی دست یابند، اگر چه این مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، می‌افزاید اختلاف نظر‌ها همچنان باقی است و متن به دست آمده، اگرچه چارچوب مشخص تری دارد، اما جاهای خالی فراوانی نیز دارد.

ظرف روزهای اخیر گزارش‌ها و اظهار نظرهای مختلفی از سوی منابع و مقام‌های غربی ابراز شده است که حاکی از بروز اختلاف نظر جدی میان ایران و قدرت‌های جهانی درباره مسائل اساسی از جمله میزان غنی سازی، تعداد سانتریفوژهای در اختیار ایران و سایت فردو و راکتور آب سنگین اراک است.

روسیه که گفته می‌شود با بقیه اعضای گروه ۱+۵ بر سر نحوه برخورد با برنامه اتمی ایران دچار اختلاف شده است، روز پنجشنبه تایید کرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی «فوق العاده مشکل» بوده ولی ابراز امیدواری کرد که تا پیش از روز ۲۰ ژوئیه- ۲۹ تیر- طرفین به توافقی جامع دست پیدا کنند.

روز ۲۰ ژوئیه پایان مهلت اجرای توافق موقت ژنو است که آذر پارسال به دست آمد و از بهمن ماه گذشته اجرایی شد. بر اساس این توافق، ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داد یا به حال تعلیق در آورد و در مقابل از بار تحریم‌ها علیه تهران اندکی کاسته شد.

الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت: «بحث‌های صورت گرفته فوق‌العاده مشکل بوده ولی به رغم آن، برخی پیشرفت‌ها نیز حاصل شده است».

وی اظهار داشت: «ما امیدواریم که به رغم همه مشکلات، متن توافق نهایی تا روز ۲۰ ژوئیه آماده شود».

مقام‌های ایران و سخنگوی کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدایت مذاکرات وین را به عهده دارد می‌گویند که کار نگارش متن توافق نهایی آغاز شده و در جریان است. با این حال روند تهیه این سند به دلیل اختلافات اساسی میان طرفین به کندی پیش می‌رود.

لوکاشوویچ اشاره‌ای به جزئیات اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ نکرده است ولی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تیر، موارد اختلافی میان ایران و قدرت‌های جهانی را «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» دانست.

XS
SM
MD
LG