لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

ورزش جهان در سال ۲۰۱۰


شاگردان ويسنته دل بوسکه با گل آندرس اينيستا، برای نخستين بار جام جهانی را به اسپانيا بردند.
شاگردان ويسنته دل بوسکه با گل آندرس اينيستا، برای نخستين بار جام جهانی را به اسپانيا بردند.
جام جهانی فوتبال در آفريقای جنوبی، المپيک زمستانی ونکوور و بازی های آسيايی گوانگجو از مهم ترين رويدادهای ورزشی جهان در سال ۲۰۱۰ بودند. در گزارش زير، برخی از مهم ترين مسابقات ورزشی جهان در سال جاری ميلادی و در رشته های مختلف، مرور شده اند.

المپيک زمستانی ونکوور

بيست و يکمين دوره رقابت های المپيک زمستانی با حضور ورزشکاران ۸۲ کشور در کانادا برگزار شد. در پايان رقابت ها، ميزبان بازی ها با ۱۴ مدال طلا، ۷ نقره و ۵ برنز در جدول رده بندی مدال ها صدرنشين شد.

آلمان، آمريکا و نروژ هم در رده های بعدی قرار گرفتند. نمايندگان اعزامی از ايران با قرار گرفتن در رده های پايانی مجموع شرکت کنندگان هر ماده، به کار خود خاتمه دادند.

جام جهانی فوتبال

جام نوزدهم فوتبال، در آفريقای جنوبی به انجام رسيد و اسپانيا و هلند به فينال رسيدند. اسپانيا که جام را با شکست مقابل سوئيس آغاز کرده بود، بازی به بازی اوج گرفت و در نيمه نهايی با گل کارلوس پويول بر آلمان غلبه کرد. هلند هم که برزيل را حذف کرده بود، در نيمه نهايی بر تيم سختکوش اروگوئه فائق شد تا به فينال برسد.

شاگردان ويسنته دل بوسکه با گل آندرس اينيستا در دقيقه ۱۱۶، برای نخستين بار جام جهانی را به اسپانيا بردند و هلند هم سومين نايب قهرمانی اش را تجربه کرد.

آلمان در اين بازی ها پيروزی های پر گل و دور از انتظاری را کسب کرد. برتری ۴-۰ مقابل استراليا، ۴-۱ بر انگلستان و ۴-۰ بر آرژانتين، اين تيم را در نيمه نهايی، مدعی نخست فتح جام کرده بود. آن ها که يک شکست هم در مرحله مقدماتی مقابل صربستان متحمل شده بودند، با قبول شکست مقابل اسپانيا به ديدار رده بندی رفتند و ۳-۲ اروگوئه را از پيش رو برداشتند.

در پايان بازی ها، ديه گو فورلان ستاره پنج گله اروگوئه به عنوان بهترين بازيکن شناخته شد و توپ طلا را تصاحب کرد. وسلی اسنايدر از هلند و داويد ويا از اسپانيا توپ های نقره‌ای و برنزی را نصيب خود کردند.

کفش طلا به توماس مولر از آلمان رسيد. ويا و اسنايدر کفش نقره‌ای و برنزی را دريافت کردند. توماس مولر همچنين به عنوان بهترين بازيکن جوان جام جهانی برگزيده شد.

اسپانيا برنده جايزه بازی جوانمردانه فيفا شناخته شد و دستکش طلايی هم در جامی که دروازه بان هايش چندان موفق نبودند، نصيب ايکر کاسياس از اسپانيا شد.



بازی های آسيايی گوانگجو

چينی ها در شرايطی با کسب ۱۹۹ مدال طلا و مجموع ۴۱۶ مدال به کار خود خاتمه دادند که به زعم کارشناسان ورزش، در برخی رشته ها با تمام قوا حضور نيافتند. آن ها در وزنه برداری، بعضی وزن ها را خالی گذاشتند تا کره شمالی به مدال طلا برسد.

در چند رشته ديگر از جمله بعضی ورزش های رزمی و سنتی چينی ها نيز اين شائبه وجود داشت. کره جنوبی با ۷۶ مدال طلا و ژاپن با ۴۸ طلا در رده های بعدی قرار گرفتند.

کاروان ورزش ايران با اتکا به رشته های همواره مدال آورش، ۲۰ مدال طلا گرفت تا شگفتی ساز شود. در اين بين، کشتی گيران با هفت مدال طلا سرآمد بودند. ووشو سه طلا، تکواندو سه طلا، دو و ميدانی، کاراته و قايقرانی هر کدام دو طلا

و وزنه برداری هم يک طلا از مدال های زرين کاروان ايران را به خود اختصاص دادند.

قزاقستان با ۱۸ طلا پنجم شد. ايران در حالی با مجموع ۵۹ مدال در رده چهارم ايستاد که مجموع مدال های کشورهای رتبه پنجم، ششم و هفتم از ايران بيشتر بود.

دوچرخه سواری

امسال در تور دو فرانس که مهم ترين رويداد دوچرخه سواری جهان محسوب می شود، آلبرتو کنتادور از اسپانيا از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. اندی شلک از لوکزامبورگ هم مثل سال گذشته روی سکوی دوم ايستاد.

تنيس

در تنيس آزاد استراليا، راجر فدرر قهرمانی در سال ۲۰۰۷ را تکرار کرد. در بخش زنان، سرينا ويليامز آمريکايی به قهرمانی رسيد.

در مسابقات تنيس آزاد فرانسه، رافائل نادال به قهرمانی رسيد. در زنان هم فرانچسکا اسکياوونه از ايتاليا شگفتی ساز شد و جام را نصيب خود کرد.

در ويمبلدون ۲۰۱۰ که با جام جهانی فوتبال همزمان شده بود، باز هم رافائل نادال اسپانيايی به پيروزی رسيد. سرينا ويليامز هم برترين تنيس باز زن اين تورنمنت بود.

در تنيس آزاد آمريکا که آخرين گرنداسلم سال است، نادال توانست سومين گرند اسلم خود در فصل رويايی ۲۰۱۰ را تصاحب کند. کيم کلايسترز بلژيکی هم با برتری چشمگير، در رقابت های زنان اول شد.

واليبال

در رقابت های واليبال قهرمانی جهان به ميزبانی ايتاليا، برزيل توانست جام قهرمانی را نصيب خود کند. کوبا و صربستان هم دوم و سوم شدند.

ايتاليا ميزبان بازی ها ناکام بزرگ اين رقابت ها لقب گرفت. آن ها حتی مقابل ايران نيز با ارائه نمايشی انتقاد آميز، به زحمت به برتری ۳-۲ دست يافتند.

در رقابت های زنان که به ميزبانی ژاپن برگزار شد، روسيه با برتری مقابل برزيل به عنوان نخست دست يافت.

بسکتبال

در شانزدهمين دوره جام جهانی بسکتبال، آمريکا با غلبه بر ترکيه ميزبان بازی ها به مقام قهرمانی رسيد. صربستان و ليتوانی ديدار رده‌ بندی را برگزار کردند و مدال برنز نصيب صرب ها شد.

بسکتبال ايران که صمد نيکخواه بهرامی را به خاطر مصدوميت در اختيار نداشت، در کنار آمريکا، اسلوونی، برزيل، کرواسی و تونس گروه دوم رقابت‌ها را تشکيل می‌داد. چهار شکست و يک پيروزی مقابل تونس، حاصل کار شاگردان وسلين ماتيچ در اين رقابت ها بود.

اتومبيلرانی

سباستيان فتل، راننده ۲۳ ساله آلمانی از تيم رد بول، در دور پايانی رقابت‌های جايزه‌ بزرگ در ابوظبی زودتر از رقيبان خود از خط پايان گذشت و عنوان قهرمانی جهان در فرمول يک را به خود اختصاص داد. لوييس هميلتون و جنسن باتن هر دو از بريتانيا و تيم مک لارن مرسدس، دوم و سوم شدند.

کشتی آزاد و فرنگی

در رقابت های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان که در روسيه برگزار شد، تيم ملی کشتی فرنگی ايران با کسب دو مدال طلا توسط حميد سوريان و اميرعلی اکبری، بهترين نتيجه تاريخ کشتی فرنگی ايران را رقم زد. در اين بين، سوريان موفق شد پنجمين طلای جهانی را نصيب خود کند.

در رده بندی کشتی فرنگی، روسيه ۴۶ امتياز گرفت و ضمن قهرمانی، ناکامی اش در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک را جبران کرد. ترکيه و آذربايجان هم در رده های بعدی ايستادند.

در کشتی آزاد اما ايران بدون کسب مدال طلا به کار خود خاتمه داد. روسيه با برتری محسوس نسبت به تمام رقبا اول شد. آذربايجان و کوبا هم دوم و سوم شدند. ايران با يک نقره و يک برنز در رده چهارم قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG