لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

انتقال هفت بازداشتی روز ۱۸ مرداد به زندان اوين


ابراهیم مددی (راست) نفر دوم سندیکای شرکت واحد که در غیاب اسانلو (چپ) این سندیکا را اداره می کرد نیز بازداشت شده است.
ابراهیم مددی (راست) نفر دوم سندیکای شرکت واحد که در غیاب اسانلو (چپ) این سندیکا را اداره می کرد نیز بازداشت شده است.

گزارش ها از ايران حاکی از آن است که شمار بازداشت شدگان روز پنجشنبه، ۱۸ مرداد، که برای دیدار به خانواده منصور اسانلو، به منزل وی درتهران رفته بودند، به هفت نفر رسيده است.


نايب رييس و چهار عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد به همراه دو تن ديگر که از اعضای این سندیکا نیستند، در روز ۱۸ مرداد، همزمان با روز «اقدام بین المللی برای منصور اسانلو و محمود صالحی»، بازداشت شده اند.


به گفته منابع نزدیک به سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، ابراهيم مددی، يعقوب سليمی، داوود رضوی، همايون جابری، ابراهيم گوهری، پروانه حاجيلو و طاهر صادقی در این روز بازداشت شده اند.


گزارش های تایید نشده حاکی است که احتمالا يک نفر ديگر نيز که از دوستان همايون جابری (از فعالان سندیکا) بوده نیز بازداشت شده است.


  • «نمی دانم چرا وزارت اطلاعات می خواهد رانندگان شرکت واحد را اذيت کند و چرا می خواهد قضيه را به زور، سياسی کند.»
همسر یکی ز فعالان بازداشت شده سندیکا

کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل دراعتراض به بازداشت منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، و محمود صالحی، بنيانگذار انجمن صنفی کارگران شهر سقز، روز ۱۸ مرداد را روز اقدام بين المللی برای آزادی اين دو فعال کارگری اعلام کرده بودند.


دراين ارتباط، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به عنوان عضو فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، درنظر داشت با برگزاری مراسمی در منزل آقای اسانلو، با خانواده او ابراز همدردی و همبستگی کنند.


تا این لحظه هنوز مقام های جمهوری اسلامی ايران خبر يا گزارشی رسمی درباره اين بازداشت ها منتشر نکرده اند.


منصوره شيرزادفر، همسر يعقوب سليمی (از فعالان کارگری)، به راديو فردا گفت که اين عضو سندیکای کارکنان شرکت واحد، به اتفاق ديگر همکاران خود قصد ديدار و دلجويی با خانواده منصور اسانلو را داشته اند.


وی افزود که همسرش حدود ساعت ۱۰ و سی دقیقه صبح با او تماس گرفت و در حالی که معلوم بود مخفيانه صحبت می کند، از بازداشت خود و ديگران خبر داد و تلفن را قطع کرد.


خانم شيرزادفر با «غير قابل قبول» خواندن بازداشت آقای سليمی گفت:«فکر می کنم که همه این افراد توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.»


وی با اشاره به آنچه «دخالت مداوم اين وزارتخانه در زندگی و کار و فعاليت سنديکايی همسرش و ديگران» توصیف می کرد، افزود: «نمی دانم چرا وزارت اطلاعات می خواهد رانندگان شرکت واحد را اذيت کند و چرا می خواهد قضيه را به زور، سياسی کند.»


همسر يعقوب سليمی تاکيد کرد: «رانندگان شرکت واحد خواستار رسيدگی به سطح حقوق و بهبود شرايط کاری خود توسط مسئولان شرکت واحد هستند. اما به مشکلات آنان رسيدگی نمی شود.»


  • اگر اين فعالان فورا آزاد نشوند، ما شکايت جديدی را از دولت ايران به سازمان بين المللی کار، آی ال او، تسليم خواهيم کرد.
مسئول امور انسانی و سنديکايی کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری

شکايت جديد از ايران به «آی ال او»


يانک کوچ کی يه ويچ، مسئول امور انسانی و سنديکايی کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، روز جمعه ۱۹ مرداد، درگفت و گو با راديو فردا، بازداشت فعالان کارگری در روز ۱۸ مرداد را محکوم کرد.


وی گفت: «اگر اين فعالان فورا آزاد نشوند، ما شکايت جديدی را از دولت ايران به سازمان بين المللی کار، آی ال او، تسليم خواهيم کرد.»


آقای کوچ کی يه ويچ بر اين اعتقاد است که اقدام نيروهای امنيتی در بازداشت های روز ۱۸ مرداد، «اقدامی مضحک و کاملا برخلاف اصول بين المللی» است.


همچنين ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، روز جمعه، ۱۹ مرداد، با اشاره به بازداشت چند تن از فعالان کارگری در ايران به راديو فردا گفت: «اين اقدام نشاندهنده آن بود که مقام های ايرانی تا چه اندازه نگران عقايدی هستند که با رفتارشان در داخل و خارج از ايران ايجاد کرده اند.»


دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل ابراز اميدواری کرد که «مقام های ايرانی بفهمند که حملات به کارگران و حقوق صنفی آنها تا چه اندازه خام و بی تاثير خواهد بود.»


آقای کاکرافت گفت: «اين راهی که آنها می روند، راه درستی نيست.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG