لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

مذاکرات بوش با رهبران جمهوری چک آغاز شد


روساي جمهوري چک و آمريکا پيش از آغاز مذاکرات در پراگ.
روساي جمهوري چک و آمريکا پيش از آغاز مذاکرات در پراگ.

جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا، روز سه شنبه پانزدهم خرداد، مذاکرات خود با مقام های جمهوری چک بر سر طرح پيشنهادی واشنگتن برای ايجاد سپر دفاع موشکی در مرکز اروپا را آغاز کرد.


مذاکرات آقای بوس با واتسلاو کلاوس، رييس جمهوری و ميرک توپولانک، نخست وزيرجمهوری چک، در شهر پراگ، يک روز پس از آن انجام می گيرد که ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، تهديد کرد که در صورت ايجاد سيستم موشکی مورد نظر آمريکا در جمهوری چک و لهستان، قاره اروپا هدف موشک های روسی قرار خواهد گرفت.


با اين همه، آقای بوش در سفر به جمهوری چک اميدوار است که بتواند حمايت دولت اين کشوررا از سيستم موشکی پيشنهادی آمريکا به دست آورد. اين درحالی است که رييس جمهوری و نخست وزير اين کشور اروپايی از طرح واشنگتن حمايت می کنند.


واشنگتن تاکيد می کند که هدف از ايجاد سپر دفاع موشکی دراروپای مرکزی، مقابله با تهديد فزاينده موشکی از سوی ايران است.


آخرين نظرسنجی ها در اين کشور حاکی است که بيش از ۶۰ درصد از مردم جمهوری چک با استقرار پايگاه رادار، که بخشی از طرح موشکی آمريکا است، مخالفند.

بر اساس گزارش ها، رييس جمهوری آمريکا قرار است پس از ديدار با رهبران جمهوری چک، با يرژی پاروبک، رهبر حزب سوسيال دموکرات اين کشور، که مخالف ايجاد سيستم مورد نظر آمريکا درجمهوری چک است، ديدار کند.


با اين حال، آقای پاروبک اعلام کرده است که ديدارش با رييس جمهوری آمريکا، تغييری در موضع حزبش ايجاد نخواهد کرد.


حزب سوسيال دموکرات به همراه حزب کمونيست جمهوری چک، از انجام همه پرسی در اين مورد حمايت می کنند، اما حزب راستگرای حاکم می گوید که تنها تایید پارلمان برای این تصمیم گیری کافی است.


آخرين نظرسنجی ها در اين کشور حاکی است که بيش از ۶۰ درصد از مردم جمهوری چک با استقرار پايگاه رادار، که بخشی از طرح موشکی آمريکا است، مخالفند و اگر اجرای این طرح به همه پرسی گذاشته شود، به احتمال بسیار زیاد، رای کافی نخواهد آورد.


XS
SM
MD
LG