لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

تنش جدید در روابط آمریکا و افغانستان بر سر آزادی ۶۵ تن از طالبان


زندان بگرام
زندان بگرام
ایالات متحده آمریکا اقدام دولت افغانستان در آزادی تعدادی از پیکارجویان طالبان از زندان را به شدت محکوم کرد و این زندانیان را عامل کشته شدن نیروهای ناتو، سربازان افغان و غیرنظامیان دانست.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن به نقل از عبدالشکور دادرس، عضو کمیته بررسی پرونده‌های زندانیان بگرام خبر داد که این ۶۵ نفر صبح امروز از این زندان آزاد شدند.

به گفته آقای دادرس، «پرونده‌های این افراد دوباره بررسی و مشخص شده است که هیچ دلیلی برای نگهداری آنها در زندان وجود ندارد».

اما سفارت آمریکا در کابل با انتقاد شدید از دولت افغانستان، آزادی این زندانیان را «تاسف‌بار» خوانده و هشدار داده است که این اقدام می‌تواند به خشونت‌های بیشتر در افغانستان بینجامد که از سال ۲۰۰۱ با حملات طالبان روبرو بوده است.

در بخشی از بیانیه این سفارتخانه آمده است: «مسئولیت عواقب چنین تصمیمی بر عهده دولت افغانستان است و ما از این کشور می‌خواهیم تمام تلاش خود را به کار بندد تا اطمینان حاصل شود کسانی که آزاد شده‌اند ترور و اقدامات خشونت‌بار جدیدی مرتکب نمی‌شوند.»

زندان بگرام که در ۵۰ کیلومتری شمال کابل قرار دارد به عنوان مرکز اصلی نگهداری شورشیان طالبان شناخته می‌شود که نیروهای نظامی غربی آنها را دستگیر کرده‌اند. اداره این زندان نیز برای چند سال بر عهده نیروهای غربی بود، اما دولت افغانستان از سال گذشته کنترل آن را در دست گرفت.

مقامات افغان می‌گویند که برخی از زندانیان بگرام سال‌هاست که در آنجا نگهداری می‌شوند آن هم بدون برگزاری دادگاه یا حتی بدون آن که هیچ مستندات قانع‌کننده‌ای مبنی بر اتهامات آنها وجود داشته باشد.

حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، نیز زندان بگرام را به عنوان «کارخانه تولید نیروهای طالبان» توصیف کرده و گفته است که برخی از زندانیان در آنجا شکنجه شده‌اند.

اما ارتش آمریکا می‌گوید افرادی که توسط دولت افغانستان آزاد شده‌اند، «افراد خطرناکی» هستند که به‌طور مستقیم در مجموعه حملاتی که به مرگ یا جراحت ۳۲ نفر از نیروهای ناتو و ۲۳ نفر از نیروهای افغانستان منجر شده است، دست داشته‌اند.

بیانیه نیروهای ارتش ایالات متحده در افغانستان اشاره‌ای نیز به نام و مشخصات سه نفر از زندانیان آزاد شده دارد از جمله محمد ولی که ظن آن می‌رود کارشناس مواد انفجاری طالبان باشد.

این بیانیه در نهایت تاکید می‌کند: «مجرمان خطرناکی که به افغان‌ها آسیب می‌رسانند و صلح و امنیت در افغانستان را تهدید می‌کنند باید در دادگاه‌های افغانستان به دست عدالت سپرده شوند».

روابط واشینگتن و کابل در حال حاضر و در پی امتناع حامد کرزای از امضای تفاهم‌نامه دفاعی – امنیتی با آمریکا با تنش همراه است. این تفاهم‌نامه به آمریکا اجازه می‌دهد که همچنان حدود ۱۰ هزار نیروی خود را در افغانستان حفظ کند.

آمریکا قصد دارد بخش اعظم نیروهای خود را پس از ۱۳ سال جنگ با شبه‌نظامیان طالبان از افغانستان خارج کند.
XS
SM
MD
LG