لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

ضرب و شتم یک دستفروش؛ این بار در ارومیه


عکس یکی از دست‌فروشان در ارومیه. عکس تزئینی است.
عکس یکی از دست‌فروشان در ارومیه. عکس تزئینی است.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه اول آذر نوشت که «پس از درگیری مأموران سد معبر شهرداری فومن با یک زن دستفروش و سیلی خوردن او از سوی یکی از این مأموران، این بار در ارومیه یک دستفروش مورد ضرب و شتم مأموران شهرداری قرار گرفت.»

بر اساس این گزارش، روز ۲۹ آبان ویدئویی نیز از این موضوع در فضای مجازی منتشر شده بود.

در این ویدئو، فردی که پس از ضبط اموالش بر زمین افتاده بود، دوباره توسط مأمور سد معبر به باد کتک گرفته شد که یک افسر نیروی انتظامی مانع از ضرب و شتم بیشتر این دستفروش شد.

ایلنا بدون توضیح بیشتر در مورد این ضرب و شتم نوشت که «ظاهراً این روزها طرح برخورد با دستفروشان در دستور کار شهرداری‌ها قرار گرفته است.»

این خبرگزاری اضافه کرد: «مأموران سد معبر در شهرهای مختلف راهی خیابان‌ها می‌شوند و دستفروشان را با خشن‌ترین نوع برخورد، به قول خودشان، جمع‌آوری می‌کنند.»

خبرگزاری ایلنا در مورد واکنش مسئولان شهرداری‌ها پس از رسانه‌ای شدن این برخوردها نوشت که مسئولان شهرداری‌ها «هر بار اعلام می‌کنند که مأمور سد معبر خاطی است و اخراج می‌شود.»

بر اساس این گزارش، شهردار ارومیه از «برخورد با مأمور خطاکار شهرداری و اخراج وی و عذرخواهی از دستفروش محترم پس از بررسی حادثه» خبرداده است.

ویدئویی که در رسانه‌های شهروندی در ارتباط با ضرب‌وشتم دستفروش در ارومیه منتشر شده است:

شهردار فومن: برای جمع‌آوری دستفروش‌ها مصمم هستیم

پیشتر نیز به دنبال رسانه‌ای شدن سیلی زدن یک مأمور شهرداری به یک زن دستفروش در فومن، شهردار فومن اقدام کارمند سد معبر این نهاد را محکوم کرد.

به نوشته وب‌سایت «الف»، هوشنگ عباسقلی‌زاده گفت: «جمع‌آوری سد معبر باید مبتنی بر ضوابط قانونی باشد و مأموران شهرداری به هیچ وجه حق درگیری ندارند و حتماً با این مأمور خاطی برخورد قانونی خواهد شد و احتمال اخراج او نیز وجود دارد.»

با این وجود، شهردار فومن به روزنامه اعتماد، مورخ اول آذرماه، گفت که «ما او را از کار تعلیق کرده‌ایم اما این طور نیست که به راحتی اخراجش کنیم.»

او با اعلام این موضوع که قبل از این درگیری فیزیکی، مأمور شهرداری از سوی فرزند این دستفروش به وسیله یک صندلی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، افزود: «شایسته بود که همکار ما در آن زمان با نشنیده گرفتن فحاشی‌ها خشم خود را کنترل می‌کرد.»

شهردار فومن با اعلام اینکه جمع‌آوری دستفروشان یک کار قانونی است، افزود: «برای تمامی دستفروشان، محلی اختصاص پیدا کرده‌ایم و علی رغم اینکه همه آنها به محل جدید انتقال پیدا کرده‌اند اما این خانم همچنان در جای سابق خود حضور پیدا می‌کند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، هوشنگ عباس قلی‌زاده با اشاره به اینکه جمعی از مسئولان شهرستان فومن از این زن دستفروش دلجویی کرده‌اند و مأمور خاطی نیز در این جمع حضور داشته است، گفت: «حادثه مذکور باید با مسالمت و پادرمیانی ختم به خیر می‌شد.»

با این همه، به گفته شهردار فومن، «بانوی مذکور طی ماه‌هاست که دربارهٔ جابه‌جایی مقاومت می‌کند و شهرداری فومن در پیگیری‌های قضایی حکم جلب او را دارد.»

او با گلایه از «انتشار گسترده کلیپ ضرب و شتم زن دستفروش در فضای مجازی» به درگیری‌های پیشین کارگرهای شهرداری با دستفروش‌ها اشاره کرد و افزود: «قبلاً دستفروش‌ها با کارگرهای ما درگیر شده و آنها را چاقو زده بودند اما ما برای مصالح شهرمان، آن را رسانه‌ای نکردیم.»

در همین حال، یحیی کمالی‌پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اعلام اینکه اقدام مأمور شهرداری در سیلی زدن به زن دستفروش جرم تلقی می‌شود، به خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، گفت: «شهرداری باید طبق ضوابط قانونی با دستفروشان برخورد کند.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هر اقدامی خارج از مجرای قانونی از سوی مأموران شهرداری برای سد معبر «اشتباه و غیرقابل قبول» است، گفت: «به طور حتم احترام به حقوق شهروندی افراد یک اصل مهم بوده و به لحاظ اخلاقی و قانونی هیچ فردی اجازه ندارد به طور خودسر به مردم توهین کرده یا ضرب و شتم قرار دهد.»

در این میان، روزنامه «اعتماد» روز دوشنبه اول آذر، به نقل از زن دستفروش نوشت: «آن روز دو نفر از مأموران سد معبر شهرداری فومن از من خواستند که سبزی‌ها و ترشی‌هایم را جمع کنم. من هم وسایلم را کنار درختی که در پیاده‌رو بود چیدم اما آنها چند دقیقه بعد دوباره به شکل شخصی برگشتند و شروع به فحاشی کردند و به وسایلم لگد زدند. ظروف ترشی‌هایم را شکستند و سبزی‌هایم را در وانت‌شان انداختند.»

او اضافه کرد: «وقتی داشتم مقاومت می‌کردم، یکی از آنها با سیلی به صورتم زد. البته مأمور دیگری که در فیلم مشخص نیست به او دستور داد که مرا بزند.»

اما به نوشته اعتماد، مأموری که به زن دستفروش سیلی زده است، با وجود عذرخواهی گفت که پس از آن که «زن به پدر مرحوم او فحش داده است، کنترل خود را از دست داده و به او سیلی زده است.»

اما زن دستفروش با رد این موضوع به اعتماد گفت: «من هفت سال است که در خیابان محل حادثه سبزی و ترشی می‌فروشم. من و پسرم آن روز هیچ فحشی به مأمور ندادیم. این حرف‌ها دروغ است و همه چیز در فیلم معلوم است. آنهایی هم که در محل بودند شهادت دادند که درگیری را خود مأموران سد معبر شروع کردند.»

وی با اعلام اینکه «شخصیتش زیر سؤال رفت» افزود: «من شکایت کردم اما از نتیجه‌اش خبر ندارم… چند روز پیش تعدادی هنرمند آمدند خانه من، گفتند: «اگر اجازه بدهید، دکانی برای شما بگیریم که بتوانید همان‌جا کاسبی کنید اما من قبول نکردم و گفتم که با این کارها آبروی من برنمی‌گردد.»

به نوشته اعتماد، زن دستفروش دوباره به همان محل رفته و فروش محصولاتش را پی گرفته است.

وی به اعتماد گفت: «حتی اگر من را بکشند هم جای دیگری نمی‌توانم بروم. پس از آن اتفاق، باز هم رفتم و برای چند ساعت، وسایلم را همان‌جا فروختم و برگشتم. پس از حادثه مریض شده‌ام و بیشتر در خانه می‌مانم اما دوباره به محل کارم برمی‌گردم. نان من آنجاست و من باید همان‌جا کاسبی کنم.»

در مقابل، شهردار فومن در واکنش به حضور دوباره زن دستفروش در محل گفت: «ما برای جمع‌آوری دستفروش‌ها مصر هستیم.»

برخورد مأموران سد معبر شهرداری‌ها با دستفروشان در سالیان اخیر نیز وجود داشته است. در این ارتباط می‌توان به خودسوزی دو دستفروش در شهرهای تبریز و خرمشهر در بهار سال گذشته اشاره کرد.

پیش از آن نیز علی چراغی، کارگر ۴۱ ساله، در مرداد سال ۹۳ در پی ضرب و شتم با پنجه‌بکس در خیابان تهران پارس توسط چند تن که عوامل پیمانکاری بازیافت زباله معرفی شدند، زخمی شد و در بیمارستان جان خود را از دست داد.

XS
SM
MD
LG