لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۲۳:۵۱

خبرهای کوتاه

فرجام‌خواهی محمد قبادلو در موضوع «افساد فی‌الارض» پذیرفته نشده است

محمد قبادلو
محمد قبادلو

پس از آن‌که قوه قضاییه از پذیرفته‌شدن فرجام‌خواهی محمد قبادلو، معترض محکوم به اعدام، در موضوع قصاص نفس در دیوان عالی کشور خبر داد، یکی از وکلای او اعلام کرد دیوان عالی هنوز فرجام‌خواهی در مورد حکم اعدام قبادلو به‌اتهام «افساد فی‌الارض» را نپذیرفته است.

مهدخت دامغان‌پور، یکی از وکلای انتخابی محمد قبادلو، دوشنبه سوم بهمن با اعلام این‌که پذیرش فرجام‌خواهی در مورد پرونده اتهام قتل بوده، اما «در موضوع افساد فی الارض تاکنون چهار بار اعاده دادرسی را از طریق سیستم خودکاربری وکلا ثبت کرده‌ایم که هر بار دیوان از ثبت و پذیرش امتناع کرده است».

این وکیل دادگستری با بیان این‌که فرجام‌خواهی پذیرفته‌شده مربوط به رأی دادگاه کیفری بوده، بار دیگر تأکید کرد که «خواستار پذیرش اعاده دادرسی در پرونده افساد فی‌الارض با حکم اعدام که توسط دادگاه انقلاب صادر شده برای محمد هستیم».

محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری است که به‌اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» و با ادعای قتل یک مأمور پلیس و مجروح‌کردن پنج مأمور دیگر از طریق زیرگرفتن آن‌ها با خودرو سواری به اعدام محکوم شده است.

این در حالی است که امیر رئیسیان، دیگر وکیل انتخابی محمد قبادلو، پس از محاکمه او که بدون حضور وکیل انتخابی انجام شد، اتهامات منتسب به او را رد کرد.

آقای رئیسیان علاوه بر برخی مدارک پزشکی مربوط به مأمور فوت‌شده، ویدئویی را هم از سخنرانی مراسم رسمی تشییع او منتشر کرد که در آن روایت کشته‌شدن این مأمور با آن‌چه در پرونده محمد قبادلو ذکر شده، تناقض دارد.

آقای رئیسیان همچنین با انتشار تصویر یک نامه قضایی که در آن بر «رسیدگی به قید فوریت» و پیگیری برای «تسریع در صدور حکم بدوی و تجدیدنظر» در این پرونده تأکید شده، نوشته بود شاید دلیل این همه شتاب در محاکمه بدون حضور وکیل «این مکاتبه باشد که تکلیف را از ابتدا تا انتهای پرونده مشخص کرده است».

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران دست‌کم ۱۰۹ نفر از معترضان بازداشت‌شده در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» با خطر اجرا یا صدور حکم اعدام روبه‌رو هستند.

این آمار جدا از چهار معترضی است که جمهوری اسلامی آنان را به‌اتهام «افساد فی‌الارض و محاربه» و بدون دسترسی به وکیل و دادرسی عادلانه اعدام کرد؛ محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

درخواست از واشینگتن برای حمایت از ارجاع سرکوب زنان ایرانی به دادگاه کیفری بین‌المللی

کمیسیون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی آمریکا از دولت این کشور خواست تا به دنبال انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های ۱۴۰۱ ایران، از ارجاع این پرونده به دادگاه بین‌المللی کیفری حمایت کند.

این کمیسیون در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۳ اسفند منتشر شد، خواستار آن شده که دولت جو بایدن در همکاری با شرکای خود، مسئولان جمهوری اسلامی را که همدست در ارتکاب جنایت علیه زنان و دختران ایرانی هستند، پاسخگو کند.

این کمیسیون همچنین خواسته است از ابزارهایی مانند قانون تحریم‌های جهانی ماگنیتسکی، ممنوعیت صدور ویزا و اقدامات مشابه علیه مقام‌های حکومت ایران استفاده شود.

کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل روز ۱۸ اسفند در گزارش اولیه خود در مورد ایران که به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، اعلام کرد آنچه حکومت ایران علیه زنان معترض انجام داده، ممکن است در رده «جنایت علیه بشریت» باشد.

این کمیته حقیقت‌یاب به صراحت تأکید کرد که «بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر که درگزارش حاضر تصریح شده‌اند، مصداق جنایات علیه بشریت، به‌ویژه جرایم قتل، حبس، شکنجه، تجاوز و سایر اشکال خشونت جنسی، آزار و تعقیب، ناپدیدسازی‌های قهری و سایر اعمال غیرانسانی بوده که به عنوان بخشی از یک حمله گسترده و سازمان‌یافته علیه جمعی از غیرنظامیان، یعنی زنان و دختران و سایر افراد حامی حقوق بشر، ارتکاب یافته‌اند».

کمیسیون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی آمریکا همچنین از کنگره آمریکا خواسته است با احیای «برنامه لاتنبرگ» مسیر لازم را برای امکان اقامت اعضای اقلیت‌های مذهبی ایران که تحت فشار جمهوری اسلامی هستند، را در آمریکا فراهم کند.

حاخام آبراهام کوپر،‌ رئیس این کمیسیون تیر ماه امسال در نشست کمیته مناسبات خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار سخت‌گیری بیشتر آمریکا و اروپا در قبال اقدامات خشونت‌بار جمهوری اسلامی در قبال زنان ایرانی شده بود.

اوپک از افت تولید نفت ایران برای دومین ماه متوالی خبر داد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت ایران برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش که در سایت اوپک منتشر شده است، تولید روزانه نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ژانویه ۱۵ هزار بشکه و نسبت به دسامبر سال گذشته میلادی ۲۴ هزار بشکه افت کرده است.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته روزانه سه میلیون و ۱۴۸ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است.

اخیرا گزارش کنگره آمریکا به همراه برخی شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نیز از افت صادرات نفت ایران خبر داده بود.

صادرات نفت ایران از پاییز امسال سیر نزولی داشته است؛ موضوعی که باعث کاهش تولید نفت در دو ماه گذشته شده است.

آمارهای کنگره آمریکا و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۳ میلیون بشکه بوده است. این رقم در تابستان به بالای ۱.۵ میلیون بشکه اوج گرفت، اما از پاییز روند نزولی گرفت.

این در حالی است که دولت در بودجه سال جاری خورشیدی صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را گنجانده و قیمت آن را از ۸۵ دلار در نظر گرفته بود.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۳ کمی بیش از ۸۰ دلار بوده است.

از طرفی گزارش کنگره آمریکا نشان می‌دهد ایران تخفیف‌های زیادی به پالایشگاه‌های چینی می‌دهد و دلال‌های بین‌المللی نیز برای دور زدن تحریمهای نفتی از ایران پول می‌گیرند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران در سال ۲۰۲۳ هر بشکه نفت خود را با ۱۳ دلار تخفیف به پالایشگاه‌های کوچک و مستقل چینی فروخته و پالایشگاه‌های بزرگ چینی نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند.

نتیجه آن در آمارهای رسمی نیز خود را به وضوح نشان می‌دهد.

آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماه امسال ۳۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار صادرات نفت و مازوت انجام شده است.

با توجه به صادرات روزانه ۱.۳ میلیون بشکه نفت خام با قیمت بالای ۸۰ دلار و حدود ۲۲۰ هزار بشکه مازوت، ایران می‌بایست نزدیک ۴۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد، اما آمارهای گمرکی این رقم را زیر ۳۲.۶ میلیارد دلار اعلام کرده است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت و ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

حقوق و پاداش مدیران ۳۵ شرکت بزرگ آمریکایی بیشتر از مالیات پرداختی آنها بوده است

رقم حقوق و پاداش مدیران ارشد تسلا طی پنج سال حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده است
رقم حقوق و پاداش مدیران ارشد تسلا طی پنج سال حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده است

یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می دهد که حقوق و پاداش مدیران ارشد ۳۵ شرکت بزرگ آمریکايی از جمله تسلا و تی موبایل طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ از مالیات خالصی که پرداخت کردند، بیشتر بوده است.

تجزیه و تحلیل آمارهایی که توسط دو نهاد «‌آمریکایی‌های مدافع مالیات عادلانه» و«موسسه مطالعات سیاست‌گذاری» جمع آوری شده و روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در روزنامه گاردین منتشر شده است، نشان می‌دهد که در این بازه زمانی پنج ساله تراز مالیاتی این شرکت‌ها روی هم رفته منفی ۱.۷۲ میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر آنها بیش از آنچه که مالیات پرداخت کرده‌اند، از دولت بازپرداخت مالیاتی دریافت کرده‌اند.

در همین دوره پنج ساله این ۳۵ شرکت روی هم رفته ۹.۴۹ میلیارد دلار در قالب حقوق، پاداش، سهام و سود سهام، به مدیران ارشد خود پرداخت کرده‌اند.

این دو نهاد در گزارش خود از کنگره آمریکا خواسته‌اند ضریب مالیاتی شرکت‌های بزرگ را افزایش دهد و یادآوری کرده‌اند که افزایش ضریب مالیاتی از ۲۱ به ۲۸ درصد در طول یک دهه حدود ۱.۳ تریلیون دلار به درآمد مالیاتی دولت خواهد افزود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۷ با لایحه‌ای که در کنگره تصویب شد، ضریب مالیاتی شرکت‌های بزرگ را کاهش داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود در جلسه مشترک مجالس قانونگذاری گفت زمان آن فرا رسیده که شرکت‌های بزرگ «بالاخره سهم عادلانه خود را بپردازند» و تعهد داد که «به تخفیف‌های مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ داروسازی و نفتی، جت‌های خصوصی و حقوق کلان مدیران ارشد پایان خواهد داد.»

آقای بایدن ضمن اعلام تعهد خود به عادلانه کردن نظام پرداخت مالیات افزود: «من طرفدار سرمایه‌داری هستم. اگر می‌خواهید یک میلیون دلار سود کنید به نظرم عالی است. فقط مالیات عادلانه خود را بپردازید.»

به نوشته روزنامه گاردین پژوهش جدید از میان ۳۵ شرکت بزرگ آمریکایی، مورد تسلا را که مدیر آن ایلان ماسک، یکی از ثروتمند‌ترین سرمايه داران جهان است، با جزئیات بیشتری بررسی کرده است.

این شرکت سال‌ها ضرر می‌داد ولی در سال‌های اخیر به دلیل تقاضای بیشتر برای خودروهای الکتریکی تولید خود را افزایش داده و سود کلانی به دست آورده است.

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رقم حقوق و پاداش مدیران ارشد این شرکت در مجموع حدود ۲.۵ میلیارد دلار بود.

البته بخش قابل توجهی از این رقم مجموعه پاداش‌هایی است که در سال ۲۰۱۸ برای ایلان ماسک در نظر گرفته شده بود و دادگاهی در ایالت دلاور در ماه ژانویه آن را لغو کرد.

اما درهمان بازه زمانی، مالیات خالصی که شرکت تسلا به دولت پرداخت کرد در مجموع یک میلیون دلار بود که به گفته تنظیم کنندگان پژوهش دلیلش این است که تسلا ضرر سال‌های قبل را در موازنه مالیاتی این دوره منظور کرده بود.

شرکت تسلا حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند.

این پژوهش می‌افزاید که در همان دوره پنج ساله مجموع حقوق و پاداش مدیران ارشد شرکت تی موبایل ۶۷۵ میلیون دلار بوده و در مقابل مالیات خالص آن منفی ۸۰ میلیون دلار بوده است.

تنظیم کنندگان پژوهش می گویند شرکت تی موبایل از «روش‌های گوناگون» برای کاهش رقم مالیات خود استفاده کرده است.

به عنوان نمونه، اين شرکت هزینه خرید جواز پخش و همينطور توافق حقوقی ۳۵۰ میلیون دلاری در شکایت مربوط به خطر افتادن اطلاعات شخصی حدود ۷۶ میلیون نفر در نتیجه حمله سایبری را از مالیات خود کاسته است.

شرکت تی موبایل نیز به درخواست گاردین برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.

فروش لوازم صوتی و تصویری در ایران ۷۰ درصد کاهش یافته است

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران از کاهش ۷۰ درصدی فروش لوازم صوتی و تصویری به خاطر نوسانات ارزی خبر داد و گفت بازار در «رکود کامل» است.

محمدرضا رمضان روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در ادامه خبر داد که ۱۰ درصد از فروشندگان این صنف به دلیل همین رکود تغییر شغل داده‌اند.

نرخ دلار طی دو ماه گذشته دو نوسان شدیدی داشته و در مجموع دلار آمریکا در مقابل ریال ایران ۱۳ درصد رشد داشته است.

رکود در بازار لوازم صوتی و تصویری در حالی است که بنابر گفته آقای رمضان، ۹۰ درصد این بازار در دست محصولات تولید داخل است و ورود کالاهای خارجی در بخش لوازم خانگی ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود.

البته او گفت بیشتر کالاها به صورت مونتاژی در کشور تولید می‌شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد بازار این کالاها بصورت غیرمستقیم وابسته به نرخ دلار است.

همچنین بخش مهمی از این بازار نیز مربوط به تجهیزات رایانه‌ای و موبایل است که در لیست اقلام وارداتی کشور است.

برای نمونه، آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که طی ۱۱ ماه امسال حدود سه میلیارد دلار گوشی همراه وارد کشور شده است.

آقای رمضان گفته است کالاهای قاچاق صوتی و تصویری نیز در بستر فضای مجازی به فروش می‌رسد.

او گفت به دلیل وجود سراهای لوازم خانگی، مردم اقبالی به خرید نقدی ندارند و به خرید اقساطی از سراها روی آورده‌اند: با وجود این که خرید از سراها گرانتر تمام می‌شود، به دلیل این که مردم نقدینگی ندارند و به کالا هم احتیاج دارند، مجبور هستند به این روش خرید کنند.

جمهوری اسلامی از سال ۱۳۹۷ واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد؛ اما طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از انتقاد مردم به کیفیت پایین اقلام تولید داخل و قیمت بالای آن منتشر شده است.

پیشتر شرکت‌های کره جنوبی مانند سامسونگ و ال‌جی نقش پررنگی در بازار لوازم خانگی ایران داشتند.

آقای رمضان نیز گفته است کسانی که قبلا کالای خارجی مصرف کرده‌اند و این اعتقاد را دارند که کالاهای خارجی بهتر است، ذهنیت‌شان تغییر نکرده، مراجعه می‌کنند سراغ این کالاها را می‌گیرند و حتی اصرار دارند که این کالاها را تهیه کنند.

معاون وزیر راه حضور «حجاب‌بان‌ها» در فرودگاه‌های ایران را قانونی دانست

زنان بدون حجاب اجباری در یکی از فرودگاه‌های ایران
زنان بدون حجاب اجباری در یکی از فرودگاه‌های ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران حضور «حجاب‌بان‌ها» در فرودگاه‌های ایران را تأیید کرد و گفت این افراد از سوی «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انتخاب می‌شوند.

رضا نخچوانی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در مصاجبه با خبرنگاران همچنین مدعی شد که حضور حجاب‌بان‌ها در فرودگاه‌های ایران «تابع قوانین و مقررات کشور است.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ایران در عین حال در پاسخ به سوالی درباره این که آیا منعی برای مسافران بدون حجاب اجباری برای سوار شدن به هواپیماها وجود دارد، ابتدا گفت که «در این باره مسئولیتی برای اظهارنظر ندارم.»

او سپس افزود: «مرجع قانونی آن باید به این سوال پاسخ دهد. اگر قانونی در این باره تصویب شود قطعا به اجرا می‌رسد. اما در حال حاضر در فرودگاه چنین قانونی نداریم.»

فروردین ماه امسال ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مأموران صدور کارت پرواز در فرودگاه شیراز به زنان بدون حجاب اجباری خدمات ارائه نمی‌کنند.

یکی از این ماموران، زنان بدون حجاب اجباری را تهدید می‌کرد که اگر حجاب اجباری را رعایت نکنند، نمی‌تواند به آنان خدمات ارائه دهد. پس از این تهدید، زنان مجبور شدند که روسری خود را سر کنند.

حضور حجاب‌بان‌ها پیش از این به شکل رسمی در برخی ایستگاه‌های مترو تأیید شده بود و فرماندهٔ قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران روز ۱۸ اسفند گفت فعالیت آنها نه تنها در مترو تئاتر شهر تهران متوقف نخواهد شد بلکه به سایر ایستگاه‌های مترو نیز توسعه خواهد یافت.

این در حالی است که مخالفت مدنی زنان مخالف حجاب اجباری در امکان عمومی و در بسیاری شهرهای بزرگ به‌خصوص پایتخت به شیوه‌های گوناگون ادامه دارد.

اوکراین سه پالایشگاه بزرگ روسیه را هدف قرار داد

دو به پاخاسته از پالایشگاهی در ریازان روسیه که مورد حمله پهپادی اوکراین قرار گرفت
دو به پاخاسته از پالایشگاهی در ریازان روسیه که مورد حمله پهپادی اوکراین قرار گرفت

اوکراین سه پالایشگاه بزرگ روسیه در قلب خاک این کشور و در مناطق مختلف را هدف حملات پهپادی قرار داده است.

خبرگزاری رویترز و شبکه سی‌ان‌ان روز چهارشنبه ۲۳ اسفند از قول منابع رسمی اوکراین گزارش دادند که این حملات توسط سرویس امنیتی اوکراین در راستای اخلال در تامین مالی ارتش متجاوز روسیه به این کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، طی شامگاه گذشته پالایشگاه‌های شرکت روس‌نفت در شهرهای ریازان در ۱۸۰ کیلومتری مسکو و روستوف در ۱۹۰ کیلومتری پایتخت هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

یک روز قبل آن نیز پالایشگاه شرکت لوک‌اویل در منطقه نیژنی نووگورود واقع در ۳۰۰ کیلومتری مسکو مورد حمله قرار گرفته بود. این موسسه، دومین پالایشگاه بزرگ روسیه است که در مناطق اروپایی کشور واقع است.

هر سه پالایشگاه در شهرهای پرجمعیت روسیه قرار دارند و فعالیت دو پالایشگاه ریازان و روستوف مختل شده است.

منابع روسی گزارش داده‌اند که در این حملات تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز این حملات را تلاش اوکراین برای تاثیرگذاری بر انتخابات ۲۵-۲۷ اسفند ریاست‌جمهوری روسیه عنوان کرده و گفته است اوکراین می‌خواهد انتخابات روسیه رو مختل کند.

یک منبع اوکراینی به رویترز گفت حملات پهپادها توسط سرویس امنیتی اوکراین انجام شد: «ما به طور سیستماتیک استراتژی دقیق و حساب شده‌ای را برای کاهش پتانسیل اقتصادی روسیه اجرا می‌کنیم».

یک مقام اوکراینی نیز به سی‌ان‌ان گفته است هدف ما از بین بردن منابع دشمن و کاهش جریان پول نفت و سوختی است که روسیه از آن مستقیماً در جنگ استفاده می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود در روز سه‌شنبه گفته بود: «من فکر می‌کنم همه می‌توانند پهپادهای ما را در حال عمل ببینند. به ویژه در عملیات دوربرد».

رسانه‌های روسی می گویند در روز چهارشنبه حدود ۶۰ پهپاد اوکراینی تنها طی چند ساعت بر فراز قلمرو حاکمیت روسیه منهدم شدند.

بر اساس این گزارش‌ها پالایشگاه ریازان با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه در روز، توسط چهار پهپاد مورد هدف قرار گرفت. این پالایشگاه تقریبا سهمی ۵ درصدی در ظرفیت پالایشگاهی روسیه دارد.

ویدئوی تایید نشده‌ای نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که ستونی از دود سیاه را بر فراز شعله‌های آتش در این پالایشگاه نشان می‌دهد.

اصغر فرهادی از اتهام «نقض حقوق مولف» تبرئه شد

اصغر فرهادی در افتتاحیه جشنواره کن سال گذشته
اصغر فرهادی در افتتاحیه جشنواره کن سال گذشته

روابط عمومی اصغر فرهادی اعلام کرد این کارگردان سرشناس و برنده دو جایزه اسکار از اتهام «نقض حقوق مولف» بر اساس شکایت آزاده مسیح‌زاده تبرئه شده است.

در متنی که روابط عمومی آقای فرهادی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند منتشر کرد، آمده است که حکم دادگاه بر اساس «نظریات تخصصی سه تن از اساتید برجسته دانشگاه تهران، متخصص و مدرس در رشته حقوق مالکیت فکری و همچنین چهار کارشناس هنری رسمی» صادر شده است.

آزاده مسیح‌زاده، مستندساز و از هنرجویان سابق اصغر فرهادی، در سال ۱۴۰۰ و پس از نمایش فیلم «قهرمان» در جشنواره فیلم کن از آقای فرهادی شکایت کرده بود.

او اصغر فرهادی را به کپی‌برداری از مستند خود با عنوان «دو سر برد، دو سر باخت» متهم کرد که آن را در زمان شرکت در کارگاه فیلمسازی اصغر فرهادی ساخته بود.

روابط عمومی آقای فرهادی مدعی شده است «هر هفت متخصص» بعد از بررسی محتویات پرونده، اتهامات وارد شده به کارگردان ایرانی را «ماهیتاَ بی‌اساس دانستند.»

قوه قضائیه جمهوری اسلامی به شکل رسمی تبرئه اصغر فرهادی در این پرونده را تأیید نکرده و آزاده مسیح‌زاده نیز در این زمینه واکنش نشان نداده است.

آزاده مسیح‌زاده فروردین سال گذشته از صدور «قرار جلب به دادرسی» علیه این کارگردان سرشناس خبر داد. وکیل اصغر فرهادی آن زمان گفته بود که «این قرار به‌منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند دادرسی است».

اصغر فرهادی در اردیبهشت ۱۴۰۱ در حالی که داور جشنواره کن بود، در یک نشست خبری در حاشیه این جشنواره با ارائه توضیحاتی، اتهام سرقت ادبی در فیلم «قهرمان» را رد کرد.

او همچنین از آزاده مسیح‌زاده «به اتهام افترا و نشر اکاذیب» شکایت کرده بود که به‌گفته خانم مسیح‌زاده، به نفع او قرار منع تعقیب صادر شد.

معاون اول قوه قضاییه چند ماه پس از افشای پرونده فساد پسرانش استعفا کرد

غلامحسین محسنی اژه‌ای (راست) و محمد مصدق کهنمویی (وسط)
غلامحسین محسنی اژه‌ای (راست) و محمد مصدق کهنمویی (وسط)

محمد مصدق کهنمویی، معاون اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی، چند ماه پس از افشای پرونده فساد و بازداشت دو پسرش از مقام خود کناره‌گیری کرد.

خبر بازداشت دو فرزند یک مقام ارشد قوه قضائیه به اتهام فساد مالی را در شهریورماه سال جاری یک کانال‌ تلگرامی افشا کرد، کانالی که چند روز بعد از دسترس خارج شد.

چند هفته بعد در میانه مهرماه یک خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران تأیید کرد که «دو فرزند محمد مصدق کهنمویی» و «قاضی معتمد سه تن از روسای قوه قضائیه»، از «۸ ماه پیش» به عنوان متهمان پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی محمد رستمی صفا، مالک گروه صنعتی رستمی صفا، بازداشت شده‌اند.

حال پس از گذشت شش ماه، خبرگزاری میزان روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، تأیید کرده است که این مقام عالی در قوه قضاییه استعفا داده و استعفایش توسط غلامحسین محسنی اژه‌ای پذیرفته شده است.

به نوشته میزان، محمد مصدق در استعفانامه خود ادعا کرده است که «از ابتدای تشکیل پرونده اتهامی فرزندانش، با احدی از عوامل مرتبط با پرونده هیچ گونه ارتباطی نداشته است.»

در تاریخ حکومت جمهوری اسلامی، کمتر سابقه داشته است که مقامی در پی افشای خلافکاری خود یا نزدیکانش کناره‌گیری کند، حتی در زمانی که اصرار بر ماندن در مقام به وجهه مقام یا نهاد مربوطه در نظر مردم خدشه جدی وارد کرده است.

خبرگزاری تسنیم پیشتر حجم فساد در پرونده مرتبط با دو پسر مقام قضایی را «۲۰ هزار میلیارد تومان» عنوان کرده بود.

در اسفندماه جاری، به گزارش رسانه‌های داخل ایران، تاکنون سه جلسه از دادگاه متهمان این پرونده برگزار شده است. این دادگاه هنوز به پایان نرسیده است.

محمد مصدق کهنمویی در دوره معاونت حقوقی قوه قضائیه با اشاره به این که «فرزندان تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند»، خواهان تصویب طرحی شده بود که «فرزندان مسئولان نظام مجاز به تحصیل در خارج از کشور نباشند».

بازداشت پنج نفر توسط پلیس امنیت اقتصادی در پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی

تابلوی دفتر کوروش کمپانی در تهران
تابلوی دفتر کوروش کمپانی در تهران

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ایران روز چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه اعلام کرد «تا امروز پنج نفر از اعضای اصلی» پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی بازداشت شده‌اند.

حسین رحیمی به هویت این افراد و نقش آنها در کلاهبرداری بزرگ کوروش کمپانی اشاره نکرده، اما به نظر می‌رسد مالک شرکت در میان این بازداشتی‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مقام پلیس جمهوری اسلامی فقط اشاره کرده که «اعلان قرمز مدیر این شرکت توسط پلیس اینترپل ثبت شده» که نشان می‌دهد او هم‌چنان متواری است.

اواخر بهمن‌ماه گذشته، رسانه‌ها در ایران در خبری از متواری شدن امیرحسین شریفیان، مالک شرکت کوروش کمپانی، نوشته بودند که مدعی فروش آیفون ۲۰ میلیون تومانی بود.

شرکت کوروش کمپانی با این ادعای بزرگ وارد بازار فروش موبایل در ایران شده بود که قادر است گوشی آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود «از طریق حذف واسطه‌ها» به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برساند.

تسنیم پیشتر در خبری نوشته بود که پدر مالک این شرکت به اتهام «همدستی» در این پرونده دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی روز چهارشنبه همچنین بدهی «تخمینی» کوروش کمپانی را ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده و گفته است که ۲۵ نفر از افراد سرشناسی که در تبلیغات این شرکت مشارکت داشتند پول تبلیغات برای این شرکت را بازگردانده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های داخلی پیشتر از قول منابع خود گزارش داده‌ بودند که این شرکت که دفتر رسمی و مجوز فعالیت داشته «دو هزار میلیارد تومان» کلاهبرداری کرده است.

یونیسف از کاهش چشمگیر مرگ و میر کودکان پیش از پنج سالگی خبر داد

یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ تعداد کودکانی که پیش از پنج سالگی جان سپردند، کاهشی چشمگیر داشته است.

بر اساس آمار این سازمان در روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند، در سال ۲۰۲۲ زیر پنج میلیون کودک قبل از تولد پنج سالگی‌شان جان خود را از دست دادند، این یعنی کاهشی ۵۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۰ و ۶۲ درصدی نسبت به سال ۱۹۹۰.

یونیسف در عین اشاره به این کاهش «تاریخی» در مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، تأکید کرده است که این روند «ناپایدار» بوده و هنوز باید برای مقابله با «تهدیدهای فراوان» برای جان و بقای کودکان تلاش کرد.

بر اساس آماری که یونیسف با همکاری سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی تهیه کرده،‌ پیشرفت در زمینه کاهش مرگ کودکان زیر پنج سال بیش از همه در کشورهای در حال توسعه چون مالاوی و روآندا و مغولستان رخ داده است.

از سال ۲۰۰۰، در این گونه کشورها مرگ و میر کودکان در سن خیلی کم بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته است.

در مقابل در کشورهایی چون منطقه صحرای آفریقا پژوهشگران از «نشانه‌های نگران‌کننده» کم شدن سرعت کاهش مرگ و میر خبر می‌دهند. کشورهای چاد و نیجریه و سومالی با مرگ و میر بالای کودکان دست و پنجه نرم می‌کنند.

کاترین راسل، مدیر یونیسف، در بیانیه‌ای در همین زمینه بر اهمیت نقش قابله‌ها و واکسیناسیون در کنار دیگر عوامل تأکید کرد.

به طور کلی از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۱۶۲ میلیون کودک زیر پنج سال جان باخته‌اند که از این تعداد مرگ ۷۲ میلیون کودک در ماه نخست تولد اتفاق افتاده است. عوامل مربوط به تولد و زایمان از مهم‌ترین دلایل مرگ این کودکان قید می‌شود.

بین سنین یک ماهگی تا پنج سالگی، عفونت‌های ریوی، مالاریا و اسهال از جمله مهم‌ترین عوامل مرگی و میر کودکان بوده است.

بر اساس هدفی که سازمان ملل برای کشورها تعیین کرده، تا سال ۲۰۳۰ باید تعداد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به ۲۵ نفر در هر هزار تولد برسد.

آسیب‌های مرتبط با چهارشنبه‌سوری: ۱۵ کشته و ۲۵۷ مورد قطع عضو

معاون درمان وزارت بهداشت ایران می‌گوید در حوادث مربوط به شب چهارشنبه‌سوری در روزهای اخیر، «۱۵ نفر جان باخته و هزار نفر مصدوم» شده‌اند.

بابک یکتاپرست، در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که سال گذشته ۱۹ فوتی در حوادث چهارشنبه‌سوری داشتیم که امسال این تعداد ۱۵ نفر بود.

وی افزود که تعداد فوتی‌های حوادث شب چهارشنبه‌سوری در سال گذشته ۸ نفر بود که امسال به ۴ نفر کاهش یافت.

آقای یکتاپرست همچنین افزود که از ابتدای اسفند تا شب گذشته، ۴۷۲۰ نفر در ارتباط با حوادث چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند.

وی افزود: «۲۵۷ مورد قطع عضو، ۱۵۹۴ مورد آسیب چشمی و ۱۲۸۲ مورد سوختگی داشتیم که ۷۲ درصد موارد سوختگی در رده سنی زیر ۲۲ سال بوده‌اند.»

به دنبال مخالفت جمهوری اسلامی با مراسم چهارشنبه‌سوری و تلاش حکومت برای حذف آیین‌های این روز، در سال‌های اخیر استفاده از مواد انفجاری جایگزین مراسم کهن شده است.

به‌رغم این‌که چهارشنبه‌سوری یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان برای نوروز است، اما دولت جمهوری اسلامی زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری ایمن و بدون حادثه این مراسم را به عنوان یک رویداد عمومی و ملی فراهم نمی‌کند.

همزمان با برگزاری چهارشنبه‌سوری امسال، در شهرهای مختلف ایران تصاویری از رقص و شادی مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

رقص و شادی مردم در شهرک اکباتان تهران و سر دادن شعار «آزادی، آزادی، آزادی» در تجمع چهارشنبه‌سوری در میدان شهرداری رشت ازجمله تصاویر رسیده به‌دست رادیو فردا است.

لئونید وُلکوف، متحد الکسی ناوالنی، با چکش هدف حمله قرار گرفت

پیشتر از لئونید ولکوف به عنوان رئیس دفتر ناوالنی یاد شده است
پیشتر از لئونید ولکوف به عنوان رئیس دفتر ناوالنی یاد شده است

لئونید وُلکوف، از نزدیکان و متحدان الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، روز سه‌شنبه در پایتخت لیتوانی با چکش هدف حمله قرار گرفت.

سخنگوی پلیس لیتوانی تأیید کرده که یک شهروند روسیه در نزدیکی خانه‌اش هدف حمله قرار گرفته و وزیر خارجه این کشور هم تأکید کرده است که عاملان این حمله «به سزای جنایت‌شان خواهند رسید».

آقای ولکوف که به همراه خانواده‌اش در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، زندگی می‌کند صبح چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه، در ویدئویی در شبکه تلگرام خبر داد که در اثر این حمله دست او شکسته است.

او که پس از ترخیص از بیمارستان سخن می‌گفت، تأکید کرد که با این حمله‌ها از میدان بیرون نخواهد رفت و افزود: «ما از پا نخواهیم نشست.»

لئونید ولکوف پیشتر به عنوان رئیس دفتر الکسی ناوالنی معرفی می‌شد و از سال ۲۰۲۳ ریاست بنیاد ضد فساد او را بر عهده داشته است.

پیشتر سخنگوی الکسی ناوالنی خبر داده بود که یک نفر شیشه خودروی آقای ولکوف را شکسته، گاز اشک‌آور به صورت او پاشیده و سپس با چکش به او حمله کرده است.

ولکوف ویدئوی زیر را پس از بازگشت به خانه از بیمارستان ضبط کرده است:

ولکوف یک روز پیش از حمله در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «پوتین ناوالنی را کشت. و پیش از او هم خیلی‌های دیگر را کشته بود.»

الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین، تقریبا یک ماه پیش در زندانی در نزدیکی قطب جان خود را از دست داد. همسر ناوالنی بارها گفته است که پوتین را عامل قتل همسرش می‌داند.

کشور لیتوانی که از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است اکنون محل اقامت بسیاری از شهروندان روس است که در پی تهاجم مسکو به خاک اوکراین کشور خود را ترک کردند.

پیشتر مهاجران روس که منتقد حکومت کرملین هستند بارها خبر داده‌اند که در لیتوانی هدف تهدید و حمله بوده‌اند.

«تهدیدهای تروریستی مرتبط با ایران در اروپا رو به افزایش است»

حضور نیروهای پلیس آلمان در مقابله کنیسه «فرانکلوفر» در برلین
حضور نیروهای پلیس آلمان در مقابله کنیسه «فرانکلوفر» در برلین

روزنامه وال‌استریت جورنال با اشاره به افزایش تهدیدهای تروریستی در خاک اروپا در ماه‌های اخیر، منشا تهدیدهای جدید را جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش و تحت تاثیر جنگ غزه گزارش کرد.

وال‌استریت جورنال در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند منتشر شد به کشف برخی از تهدیدهای تروریستی در کشورهای اروپایی طی ماه‌های اخیر اشاره کرده است.

در تازه‌ترین مورد، مقام‌های امنیتی ایتالیا روز دوشنبه از بازداشت سه فلسطینی در یکی از شهرهای این کشور خبر دادند و اعلام کردند آنها مظنون به برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی در یک کشور نامشخص هستند.

چند ماه پیش نیز پلیس اتریش و پلیس بوسنی دو گروه جداگانه از پناهجویان افغان و سوری را به همراه اسلحه و مهمات بازداشت کردند؛ از تلفن‌های همراه برخی از بازداشت‌شدگان تصاویری از اهداف یهودی و اسرائیلی در اروپا به دست آمد که نشان می‌داد انگیزه آنها در ارتباط با جنگ غزه است.

اندکی پیش از آن نیز چند تبعه تاجیکستان در آلمان دستگیر شدند و پلیس اعلام کرد آنها مظنون به برنامه‌ریزی برای حمله به یک کلیسای جامع در کلن و یک کلیسای جامع در وین در ایام کریسمس بودند. دو کلیسایی که در آن ایام مملو از صدها بازدیدکننده بود.

وال‌استریت جورنال از قول مقام‌های امنیتی نوشته است که این حوادث جداگانه نشان می‌دهد که تهدیدهای تروریستی علیه کشورهای اروپایی نه تنها در حال افزایش است، بلکه از منشاهای جدیدی سرچشمه می‌گیرد و کار نهادهای امنیتی را پیچیده می‌کند.

بنابر این گزارش، از سال ۲۰۱۵ به این سو تهدیدهای تروریستی در خاک اروپا عمدتا از سوی داعش بود و تا حدی کنترل شد اما تهدیدهای در حال ظهور منابعی جدید همچون «داعش خراسان» و البته ایران و گروه‌های نیابتی‌اش مانند حزب‌الله لبنان و حماس دارد.

به نوشته این روزنامه، جمهوری اسلامی حمله به مخالفان خود در خارج از کشور و در اروپا را قبلا در کارنامه داشت، اما اخیرا یهودیان ساکن این قاره نیز به اهداف تهران تبدیل شده‌اند.

آذرماه امسال یک شهروند ایرانی-آلمانی مرتبط با جمهوری اسلامی به جرم تلاش برای بمب‌گذاری یا ایجاد حریق در کنیسه‌ای در شهر بوخوم به حدود سه سال زندان محکوم شد.

سرویس اطلاعات داخلی آلمان چند ماه پیش هشدار داد که جنگ غزه این عوامل را فعال کرده و افراد و نهادهای یهودی در سراسر اروپا از جمله اهداف بالقوه هستند.

به نوشته وال‌استریت جورنال، حماس و حزب‌الله پیش از این نیز از اروپا به عنوان مرکز جمع‌آوری کمک‌های مالی و خانه امن برای عوامل عملیاتی استفاده کرده‌اند «اما این گروه‌ها اکنون در حال طراحی ترور و خرابکاری در اروپا هستند».

این روزنامه با اشاره به موارد قبلی تلاش جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن یهودیان در اروپا از جمله به همکاری یک زوج ایرانیِ پناهنده به سوئد به نام‌های مهدی رمضانی و فرشته صانعی فرید با سپاه پاسداران و اخراج آنها در پی تلاش‌شان برای قتل سه یهودی اشاره کرده است.

به نوشته وال‌استریت جورنال، آن ماجرا و همچنین بازداشت چند تبعه تاجیک در آلمان این نگرانی را ایجاد می‌کند که جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش بار دیگر از موج پناهجویان به اروپا برای نفوذ عوامل خود استفاده کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

پوتین: برای جنگ هسته‌ای آماده‌ایم، قوای هسته‌ای ما از آمریکا پیشرفته‌تر است

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، می‌گوید کشورش در وضعیت آمادگی رزمی قرار دارد و کاملاً برای جنگ هسته‌ای آماده است، اما به گفته او، در حال حاضر «شتاب اوضاع به آن سمت نیست».

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای تازه تأکید کرد که قوای هسته‌ای سه‌گانه روسیه، در زمین و دریا و هوا،‌ «بسیار پیشرفته‌تر» از قوای ایالات متحده است.

ولادیمیر پوتین در این مصاحبه‌ که بامداد چهارشنبه، ۲۳ اسفند، منتشر شد گفت که در صورت تهدید موجودیت روسیه، این کشور آماده استفاده از سلاح هسته‌ای است.

او که با دمیتری کیسیلی‌اف، مدیر مجموعه‌ای از رسانه‌های روسیه، مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سوال که آیا مسکو واقعا برای جنگ هسته‌ای آماده است گفت: «از دیدگاه نظامی - فنی البته آماده هستیم».

روسیه پنجم اسفند ۱۴۰۰ تهاجم غیرقانونی و گسترده‌ای را علیه اوکراین آغاز کرد و جنگ این کشور با اوکراین حدود سه هفته پیش وارد سومین سال خود شد.

این نخستین بار نیست که رئیس جمهور روسیه تلویحاً به رویارویی اتمی تهدید کرده است.

او از جمله پنجم اسفندماه غرب را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد.

سخنان او با واکنش واشینگتن روبه‌رو شد و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «این نخستین بار نیست که لفاظی غیرمسئولانه ولادیمیر پوتین را می‌بینیم. این روش حرف زدن مناسب رهبر یک کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست».

اعزام نیروی متحد اوکراین از خارج «وضع را تغییر نخواهد داد»

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه تازه خود به موضوع اعزام نیرو توسط متحدان اوکراین به جبهه شرق اروپا نیز اشاره کرد و گفت که از نظر او چنین اقدامی تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد کرد.

او گفت: «اگر درباره نیروهای رسمی ارتش کشورهای خارجی صحبت می‌کنیم، مطمئنم که این کار وضعیت جبهه را تغییر نخواهد داد.»

در ماه‌های گذشته، در حالی که کی‌یف بارها از نیاز خود به تسلیحات و مهمات بیشتر سخن گفته، نیروهای روسیه توانسته‌اند در جبهه جنگ پیشروی داشته باشند؛‌ با این حال این پیشروی‌ها تاکنون برای روسیه بسیار گران تمام شده و این کشور هم در دو سال گذشته تلفات بسیار داشته است.

ولادیمیر پوتین با بیان این که واشینگتن می‌داند اعزام نیروهای آمریکایی به خاک روسیه یا اوکراین از نظر مسکو مداخله قلمداد خواهد شد گفت: «در آمریکا به اندازه کافی متخصص در زمینه روابط روسیه و آمریکا و در زمینه خویشتن‌داری راهبردی هست؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که اوضاع به آن سو [مقابله هسته‌ای] شتاب گرفته؛ اما ما برای این کار آماده‌ایم».

اشاره رئیس جمهور روسیه به موضع‌گیری اخیر همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، است که برای اولین بار از اعزام نیرو از طرف اروپا برای کمک به اوکراین سخن گفت.

مکرون روز دوشنبه، هفتم اسفندماه، در نشست ۲۰ رهبر اروپایی در پاریس تأکید کرد که «هیچ گزینه‌ای» از جمله اعزام نیروی زمینی از طرف اروپا برای مقابله با روسیه در جبهه اوکراین را «نباید حذف کرد».

آقای مکرون در این زمینه اضافه کرد: «هیچ اجماعی در حمایت رسمی از طرح اعزام نیروی زمینی نیست؛ با این همه، هیچ گزینه‌ای را نباید حذف کرد. ما هر کاری در توان‌مان باشد خواهیم کرد تا مطمئن شویم که روسیه پیروز نخواهد شد.»

یک روز پس از طرح این گزینه احتمالی، کرملین هشدار داد که این اقدام به نفع کشورهای غربی نیست و متحدان پاریس هم به این موضع مکرون واکنش منفی نشان دادند.

متحدان اوکراین و در رأس آنها ایالات متحده از همان ابتدا به دلیل دسترسی روسیه به قوای هسته‌ای تلاش کرده‌اند از رویارویی مستقیم با این کشور پرهیز کنند.

دولت جو بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن کمک‌های نظامی تازه‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده است.

این نخستین کمک آمریکا به اوکراین پس از ماه‌ها اختلاف در کنگره ایالات متحده بر سر این موضوع خواهد بود. کاخ سفید با توجه به وضعیت جبهه جنگ در اوکراین و مقاومت جمهوری‌خواهان کنگره در برابر تخصیص بودجه برای این امر، طی این مدت به دنبال راه‌هایی برای ارسال کمک به کی‌یف بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ ف.دو./ب.ب.

چهار کشتی نظامی آمریکا برای ساخت اسکله موقت در غزه عازم مدیترانه شدند

عکس منتشر شده توسط سنتکام از اعزام چهار کشتی آمریکا
عکس منتشر شده توسط سنتکام از اعزام چهار کشتی آمریکا

چهار کشتی نظامی آمریکا حامل قطعات فولادی و تجهیزات لازم برای ساخت اسکله موقت برای کمک‌رسانی به غزه، روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند از یک پایگاه نظامی در ایالت ویرجینیا عازم شرق مدیترانه شدند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، می‌گوید این چهار کشتی نظامی از پایگاه دریایی «لنگلی یوستس» سفر خود را آغاز کردند.

سنتکام عکس‌هایی را از خداحافظی سربازان با خانواده‌هایشان قبل از آغاز سفر این چهار کشتی ارتش آمریکا منتشر کرده است.

هنوز محل ایجاد این اسکله موقت و شناور در سواحل غزه مشخص نشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، طبق طرح وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ارتش ایالات متحده یک سکو و اسکله شناور بزرگ در نزدیکی سواحل غزه در دریا خواهد ساخت که از طریق آن کشتی‌های باری قادر خواهند بود که کانتینرهای کمک را روی آن تخلیه کنند و سپس این کمک‌ها با کامیون به ساحل منتقل خواهند شد.

طبق این گزارش، هنوز مشخص نیست که چه نیروهایی مسئولیت تخلیه کمک‌ها و انتقال آنها به ساحل غزه را به عهده خواهد داشت.

جو بایدن پنج‌شنبه در سخنرانی سالانه خود در کنگره گفت هیچ نیروی آمریکایی در سواحل غزه پیاده نخواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی ضمن تأکید مجدد بر حمایت از اسرائیل، از رهبری این کشور خواست اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه بیشتری وارد غزه شود. او گفت موضوع کمک‌رسانی به شهروندان غزه نباید امری ثانویه یا ابزاری برای چانه‌زنی باشد.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، نیز جمعه گذشته گفت: ایجاد بندر موقت در غزه برای تسریع کمک‌رسانی «احتمالاً ۶۰ روز طول می کشد تا تکمیل شود و حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی در آن مشارکت خواهند داشت.»

سازمان ملل با متهم کردن اسرائیل به اخلال در کار کمک‌رسانی، ارزیابی کرده که صدها هزار نفر از ۲.۳ میلیون تن ساکن غزه با تهدید گرسنگی روبه‌رو هستند. دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که حمله احتمالی اسرائیل به رفح شرایطی «بدتر از جهنم» را برای مردم غزه رقم بزند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG