لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

 ایران خبر بخشودگی بدهی‌های اردن و سودان را تکذیب کرد


محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران (نفر دوم از راست)
محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران (نفر دوم از راست)

به دنبال انتشار گزارش هایی در خصوص خارج کردن دریافت بدهی «۷۵۰ میلیون دلاری»اردن و سودان از دستور کار، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران روز چهارشنبه ضمن تکذیب این گزارش‌ها،گفته است که حتی «یک دلار از بدهی های» کشورهای خارجی بخشوده نشده است.

در یکی از گزارش‌ها در این زمینه، وب سایت «جهان نیوز» وابسته به علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، در یازدهم خردادماه در گزارشی با اشاره به مواضع دو کشور اردن و سودان در همراهی با عربستان علیه ایران نوشته بود:«مجموع طلب ایران از دو کشور اردن و سودان حدود ۷۵۰ میلیون دلار است که معادل آن به تومان چیزی در حدود ۳ هزار میلیارد می‌شود. اما جالب اینجاست که سازمان سرمایه گذاری خارجی نه تنها عزمی برای وصول این طلب‌های خارجی ندارد، بلکه محمد خزاعی رئیس این سازمان دریافت این مطالبات را از اولویت سازمان سرمایه گذاری خارجی خارج کرده است.»

در واکنش به این گزارش ها، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران روز ۱۲ خردادماه خبر منتشرشده در خصوص بخشودگی بدهی کشورهای سودان و اردن را کاملا بی‌اساس و کذب محض دانسته است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران در بیانیه‌ایاعلام کرده است: حتی یک دلار از هیچ یک از بدهی‌های کشورهای خارجی به ایران بخشوده نشده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است:سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران بنا به وظایف قانونی کلیه مطالبات خود از کشورهای دیگر را با دقت و انجام محاسبات مالی مربوطه براساس مقررات پیگیری و دنبال می کند.

با این حال، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران در بیانیه خود اشاره‌ای به میزان بدهی‌های اردن و سودان نکرده و نگفته است که اقدامات این سازمان برای دریافت طلب ایران از این دو کشور در چه مرحله‌ای است.

روابط ایران و سودان در دوران محمود احمدی نژاد گسترش یافت و در سال ۱۳۹۱ علی سعید لو،معاون امور بین الملل رئیس جمهوری وقت ایران به همراه یک هیات ۴۸ نفره با سفر به خارطوم از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری ایران در سودان خبر داده بود.

این در حالی است که یک روز پس ازقطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران در سال گذشته به دلیل حمله به اماکن دپیلماتیک این کشور در تهران و مشهد،سودان نیز راوبط خود با ایران را قطع کرد.

دفتر ریاست جمهوری سودان اعلام کرده بود: «اقدامات مداخله‌جویانه ایران در منطقه را محکوم کرده و گفته است که ما در کنار پادشاهی سعودی در مبارزه با تروریسم ایستاده‌ایم».

اردن نیز به دنبال حمله به امکان دیپلماتیک عربستان سعودی، سفیر ایران در امان را احضار کرد.

به گفته خبرگزاری دولتی اردن، در جریان این احضار، همچنین مقام‌های وزارت خارجه اردن به آن چه دخالت ایران در امور کشورهای عربی نامیده شده اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG