لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

اروپا: ايران به توانايی ساخت سلاح اتمی نزديک می شود


اتحاديه اروپا از ايران خواسته است تا با خواست شورای امنيت سازمان ملل مخالفت نکند و با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.(عکس: AFP)
اتحاديه اروپا از ايران خواسته است تا با خواست شورای امنيت سازمان ملل مخالفت نکند و با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.(عکس: AFP)

اتحاديه اروپا روز چهارشنبه هشدار داد به رغم آنکه ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است ولی تهران به نقطه دستيابی به توانايی لازم برای ساخت کلاهک اتمی نزديک می شود.


در بيانيه اتحاديه اروپا که برای ارائه به شورای حکام تهيه شده، آمده است: ايران در گذشته برنامه تسليحات هسته ای داشته است، اين در حالی است که وجود چنين برنامه ای را انکار می کند.


اين بيانيه روز چهارشنبه در آغاز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برای بررسی برنامه هسته ای ايران، در اختيار رسانه ها قرار گرفت.


قدرت های غربی روز چهارشنبه اعلام کردند که ادامه غنی سازی اورانيوم توسط ايران و مانع تراشی برای بازديد بازرسان آژانس از تاسيسات هسته ای اين کشور، چالشی حساس برای آژانس به وجود آورده است.


قدرت های غربی در جلسه شورای حکام از برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کردند ولی تهديد نکردند که عليه برنامه هسته ای ايران وارد عمل می شوند.


اين سخنان پس از آن اعلام شد که روسيه اعلام کرد که تحريم های جديد عليه ايران را ضروری نمی داند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز ۱۵ سپتامبر اعلام کرد که ايران همکاری لازم را برای پاسخ به تمامی ابهامات در برنامه هسته اي خود نشان نداده است.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نيز اعلام کرد که وی نمی تواند اطمينان دهد که ايران برنامه مخفی هسته ای برای توليد بمب اتمی را دنبال نمی کند.


آلمان، فرانسه و بريتانيا در بيانيه مشترکی در شورای حکام اعلام کردند که گزارش آژانس تصوير مايوس کننده ای از وضعيت می دهد .


این کشورها اعلام کردند: ما در مرحله حساسی قرار گرفته ايم چرا که ايران اعلام کرده که آژانس نمی تواند مسايلی را که می تواند مربوط به ابعاد ساخت سلاح هسته ای اين کشور باشد، مورد بررسی قرار دهد.


فرانسه نيز که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را که متشکل از ۲۷ کشور است، از سوی اين اتحاديه وضعيت مناقشه هسته ای ایران را بحرانی خواند.


گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس، نيز «استراتژی تاخير و انکار» ايران در مورد برنامه هسته ايش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بار ديگر کشورهای غربی به ايران پيشنهاد می کنند که غنی سازی را متوقف کند و در عوض از امتيازهای مهم ديپلماتيک و تجاری بهره برد.


وی افزود اگر ايران از اين موقعيت برای گفت و گوها با حضور يک مقام ارشد آمريکايی استفاده نکند، هر چه بيشتر در صحنه جهانی منزوی می شود.


فرانسوا ايگزاويه دنيو، سفير فرانسه در آزانس نيز گفت ما بايد وارد عمل شويم. وظيفه نخست ما اين است که مسايل را به روشنی و با صدای واحدی اعلام کنيم.


اتحاديه اروپا نگران رويکرد ايران در قبال درخواست های بين المللی برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم است. غنی سازی اورانيوم می تواند کاربردی دوگانه در توليد سوخت هسته ای برای نيروگاه ها و همچنين توليد سلاح اتمی داشته باشد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا برای نشان دادن صلح آميز بودن برنامه هسته ای اين کشور، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکنون با ناديده گرفتن اين در خواست ها، برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است. ولی با این حال ايران تاکید می کند برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی طی ماه های اخير از ايران خواسته تا به ادعاهای موجود در خصوص مطالعات نظامی– اتمی اين کشور توضيح دهد.


نگرانی از برنامه نظامی - اتمی ایران


سرويس های اطلاعاتی کشورهای غربی می گويند: ايران دارای برنامه ای نظامی- اتمی بوده و مطالعاتی در زمينه استفاده از مواد با قدرت انفجاری بالا در موشک های دوربرد انجام داده است.


  • از سرپيچی ايران در برابر درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای توقف غنی سازی اورانيوم، چنين می توان نتيجه گرفت که ايران به «مواد اتمی لازم برای توليد سلاح هسته ای دست خواهد يافت.»
اتحادیه اروپا

ايران اين اسناد را جعلی و ساختگی خوانده و اعلام کرده است که حاضر نيست در اين زمينه با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.


در حالی ايران بر صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته ای اين کشور تاکيد می کند که اسرائيل می گويد : ايران به اندازه کافی مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای در کمتر از يک سال را در اختيار دارد.


در همين زمينه، براساس بر آورد آمريکا ايران حداقل دو سال تا رسيدن به چنين توانايی فاصله دارد.


در گزارش های ارائه شده توسط آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام شده است که ايران طی ماه های اخير تعداد سانتريفيوژهای فعال در تاسيسات نطنز را از سه هزار دستگاه به چهار هزار دستگاه افزايش داده است.


ديويد آلبرايت، از موسسه علوم و امنيت بين المللی، در اين زمينه می گويد: ايران هم اکنون از ۸۵ درصد از ظرفيت دستگاه های سانتريفوژ استفاده می کند و اين بيانگر آن است که ايران قادر خواهد تا تا غنی سازی را با سرعت بيشتر انجام دهد.


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد: اورانيوم غنی شده در تاسيسات نطنز قابليت استفاده در سلاح هسته ای را ندارد.


در همين زمینه اتحاديه اروپا تاکيد کرده است: از سرپيچی ايران در برابر درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای توقف غنی سازی اورانيوم، چنين می توان نتيجه گرفت که ايران به «مواد اتمی لازم برای توليد سلاح هسته ای دست خواهد يافت.»


اتحاديه اروپا همچنين تصريح کرده است: به رغم آن که اسناد و شواهد موجود در اين باره می بايست «راستی آزمايی شوند»، اطلاعات آژانس بين المللی انرژی اتمی اين مسئله را مطرح می کند که «ايران برنامه ای برای به خدمت گرفتن سلاح اتمی دارد.»


در گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه در اختيار اعضای اين آژانس قرار گرفت، از ايران به دليل جلوگيری از تلاش ها برای تحقيق درباره مطالعات اتمی- نظامی انتقاد شده بود.


اتحاديه اروپا از ايران خواسته است تا با خواست شورای امنيت سازمان ملل مخالفت نکند و با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.


XS
SM
MD
LG